Till innehåll på sidan
Till KTH:s startsida

Kursinformation

De mest grundläggande inställningarna finns under fliken “Kursinformation”, exempelvis kursnamn, när kursen är tillgänglig och språk på kursen. Alla kursrums- och examinationsrumsmallar kommer dock med färdiga inställningar, så du behöver bara justera om du vill göra egna anpassningar i kursinställningarna. Här kan du läsa om de olika inställningarna - både de du kan göra och de som du kan lämna som de är.

Adminstrativa inställningar

Dessa inställningar hanterar det administrativa upplägget på din kurs. 

Bild

Här kan du välja att ladda upp en omslagsbild för din kurs. Den visas sen under “Översikt” för både lärare och studenter. Välj en bild som du har rätt att använda, en egen eller en som är gratis (exempelvis från Unsplash). 

Namn  

Namnet på kursen kommer förinställt via Kopps (kurs- och programplaneringssystemet) eller av admin och ska inte ändras. 

Kurskod 

Kursens kod kommer förinställt via Kopps (kurs- och programplaneringssystemet) eller av admin och ska inte ändras. 

Blueprint 

En funktion vi inte använder på KTH. Läs mer på Blueprint översikt (engelska, Canvas supportsidor) .

Kursmall 

En funktion vi inte använder på detta sätt på KTH - vi har kursmallar på Canvas Commons. Läs mer om kursmallar  på vår webb. 

Tidszon

Är förinställd och behöver inte ändras. 

Underkonto

Visar var din kurs finns i KTH:s kurstruktur utifrån KOPPS' information.

Termin och Deltagande 

Förinställningen är på "termin" och inga vidare inställningar behöver göras. 

Alternativ för kvantitativa data: begränsa vy över kvantitativa data  

Klicka i detta alternativ om du dölja poäng och kolumner för studenter i Canvas. Du som lärare ser allt i din vy som vanligt, men studenterna ser bara omdömen i form av kommentarer, bokstavsomdömen och Färdig/Ännu inte färdig, med undantag för att poäng fortfarande visas om de går in i ett New Quiz. 

Obs! Ge uppgifterna minst 1 poäng om du använder denna inställning, annars visas bokstavsomdömen inkorrekt. 

Standardinslämningstid  

När du skapar en uppgift så är standardinlämningstiden automatiskt ifylld. I uppgiftsinställningarna kan du sedan göra inställningar för uppgiftens inlämningstid som då skriver över standardinlämningstiden. 

Språk

Språkinställningarna du gör här gäller på kursnivå, oavsett om användaren har valt ett annat språk på kontonivå. Inställningarna på kontonivå gäller språket i den globala navigeringsmenyn (exempelvis för “Översikt”). Detta kan medföra att två språk kan synas för studenter.

Fillagring 

Här ser du storleken på lagringsutrymmet som tillåts i din kurs. Fillagring består av alla filer i kursfiler och inlämning av uppgifter, dock inte länkad media (till exempel KTH Play). Administratörer på din institution ställer in denna kvot. 

Stor kurs 

Starta SpeedGrader filtrerad efter studentgrupp – om du aktiverar denna funktion så kommer du att välja studentgrupp i Speedgrader istället för personvy. 

Bedömningsschema 

Det förinställda schemat är “bokstavsbedömning”. Om du klickar i “Aktivera kursens bedömningsschema” så kan du välja bedömningsschema själv. I uppgiftsinställningarna kan du sedan ändra detta till ett annat bedömningsschema om du har behov av det. Läs mer om bedömningsscheman  på vår webb. 

Licens

Förinställningen är Privat (Upphovsrättsskyddad), men du kan också frigöra ditt innehåll till den offentliga domänen eller välja ett Creative Commons-licens. När du gör din kurs offentlig, vill du troligen upprätta en licens för din kurs. Läs mer om detta på Hur väljer jag en Creative Commons-licens för en kurs? (engelska, Canvas supportsidor) .

Synlighet

Förinställningen är synlighet på kursnivå. Läs mer om vilka nivåer du kan välja här: Öppen eller stängd kurs .

Format

Här kan man välja Campus, Online eller Blended beroende på kursens utformning. Detta påverkar inte kursrummet mer än att det syns för studenter vilken typ av kurs det är.

Måluppfyllelsevägar (Mastery Paths) 

Denna funktion är aktiverad i mallen. Läs mer om denna funktion på sidan Bedömningsöversikt för måluppfyllelse för lärare och studenter

Beskrivning

Om din kurs är inställd som offentlig kan du inkludera en beskrivning av din kurs som då kommer upp vid sökning.  

Interaktivitetsinställningar för studenterna

Längst ned på sidan finns ett flertal kryssrutor som främst hanterar hur studenterna interagerar med kursen. Du kan välja följande inställningar:

  • Visa senaste anslag på kursens startsida. Du kan välja att visa mellan ett och tio anslag.

  • Låt studenter bifoga filer till diskussioner

  • Låt studenter skapa diskussionsämnen. Användbart om diskussioner ska användas som ett studentforum. 

  • Låt studenter redigera eller radera sina egna diskussionsinlägg. Lärare kan se vilka inlägg som redigerats och kan se om inlägg raderats i en kommentarskedja. 

  • Låt studenter organisera sina egna grupper. Du som lärare kommer åt dessa grupper på samma sätt som lärarskapade grupper. 

  • Dölj slutpoäng i studentens bedömningssammanfattning .

  • Dölj bedömningsfördelningsdiagram för studenterna.

  • Avaktivera kommentarer på anslag. Detta gäller alla studentkommentarer på alla anslag. Lärare kan alltid kommentera. 

  • Vem som får skapa, byta namn och redigera kurssidor som standard. Du kan välja mellan "endast lärare", "studenter och lärare" eller "vem som helst". Notera att detta endast ändrar standarden, du kan fortfarande välja något annat när du skapar en ny kurssida.