Så fungerar Inspera Originality
Inspera Originality är ett verktyg som hjälper dig som är lärare eller examinator att granska studenters texter och upptäcka plagiat och textmanipulation. På KTH används Originality i samband med digitala inlämningar via Canvas. Granskningsresultatet sammanställs i en analysrapport som du som lärare eller examinator behöver granska. Rekommendationen från KTH är att använda Originality som ett integrerat verktyg i Canvas "Uppgifter", men det kan också användas fristående i undantagsfall.
Vilka är kontrollkällorna i Originality?
Originality jämför studentens text mot tre källor:
- Webbsidor – Offentligt tillgängliga webbsidor.
- Akademiska databaser – Publicerat forskningsmaterial.
- Studentinlämningar på KTH – Tidigare inlämnade dokument inom organisationen, om detta valts att aktiveras.
Granskning ger en rapport
När en student lämnar in sin text i Canvas genereras automatiskt en granskningsrapport i Originality, förutsatt att du som lärare har aktiverat funktionen vid skapandet av uppgiften. Rapporten visar hur mycket av texten som är originaltext och hur mycket som är kopierat. Du kan också se källorna till eventuellt plagierat material.
Krav för inlämnade texter
För att Originality ska kunna analysera en text och generera en rapport behöver följande villkor vara uppfyllda:
- Texten ska innehålla minst 20 ord och 430 tecken.
- Plagiatgranskning måste aktiveras innan några studentinlämningar har gjorts.
Om dessa krav inte är uppfyllda kommer ingen plagiatgranskning kunna genomföras.
Lärarens bedömning är viktigast
Originality granskar men du som lärare behöver aktivt ta ställning till de rapporter som systemet ger dig. Originality är inte en ersättning för lärarens bedömning, utan ett verktyg för att underlätta och stödja bedömningen av studenters arbete. En hög eller låg matchning i granskningsrapporten behöver inte betyda någonting. Det är läraren som ansvarar för att granska informationen från Originality och bedöma om det är plagiat.
Förhållningssätt till Originality för olika roller på KTH
Det här gäller för användning av Originality beroende på roll/titel och syfte:
Undervisande lärare
Originality finns till för att stötta lärarens bedömningsarbete inom ramen för undervisning, eller i liknande situationer som handledning. Lärare i kurser som finns i Canvas får använda Originality för att plagiatkontrollera studenters texter.
Doktorand
Doktorander som undervisar får använda Originality för att plagiatkontrollera sina studenters texter men ska i normalfallet inte använda det för att granska egna dokument. Om en doktorand vill plagiatkontrollera exempelvis sin avhandling bör det ske i samråd med handledare. Plagiatkontrollen genomförs sedan genom att handledaren skickar in materialet till Originality, eller genom att doktoranden mejlar materialet direkt till handledarens analysadress. I båda fallen skickas rapporten från Originality till handledaren.
Om du handleder examensarbeten, doktorander eller licentiander
Du kan använda Originality fristående om du saknar ett Canvasrum kopplat till din undervisning. Det kan till exempel vara aktuellt om du handleder examensarbeten, doktorander eller licentiander. Läs mer om hur du kan Använda Originality fristående .