Till innehåll på sidan
Till KTH:s startsida

Kombinationer av grund och mål: klump eller kurs mot kurs?

Beroende på hur ett tillgodoräknande läggs in i Ladok kan det få olika konsekvenser i hur studenten sedan kan använda tillgodoräknandet i examensansökan.
På denna sida visar vi exempel på hur grund och mål kan läggas in i Ladok, avseende hur man kopplar ihop grund och mål i tillgodoräknandeärendet i Ladok på olika sätt.

Klump eller kurs mot kurs?

I exemplen nedan visar vi hur tillgodoräknanden kan läggas in i Ladok och vilka konsekvenser det får för examensansökan. Generellt rekommenderas att så långt som möjligt lägga in tillgodoräknanden som "kurs mot kurs" (exempel 1). Det gör att studenten kan välja vilka av kurserna som ska ingå i examensansökan men det gör också att det blir mycket lättare att rätta upp ett tillgodoräknande om något skulle ha blivit fel. Du som handläggare behöver dock göra en bedömning om vad som passar bäst att göra för just det ärende du handlägger. Generellt sett gäller också att grunden kommer att skrivas ut i examensbeviset, det gäller för alla nedan exempel.

Exempel 1

  • Här kan studenten välja en, två, tre eller alla kurser till examensansökan.
  • I Ladok kan det antingen finnas ett ärende med fyra beslut eller Fyra olika ärenden med sina respektive beslut i Ladok.
  • Bedömningen är att var och en av de kurserna som är grund för respektive tillgodoräknande går att översätta till ett separat mål, d.v.s. en enskild kurs
Exempel 1

Exempel 2

  • Här är kurs 1 och 2 (IY1434 och 2FE997) respektive kurs 3 och 4 (MA087G och 1MA016) olika grunder.
  • I detta har man gjort två ärenden/beslut (ett för kurs 1 och 2 samt ett för kurs 3 och 4).
  • Studenten kan välja på tre alternativ i sin examensansökan:
    • Studenten kan ta med kurserna 1 och 2
    • Studenten kan ta med kurserna 3 och 4
    • Studenten kan ta med kurserna 1, 2, 3 och 4
  • Studenten kan inte välja ut en kurs från respektive grund, t.ex. endast kurs 1 och 3, i examensansökan
  • Bedömningen är i respektive tillgodoräknandeärende att de ingående kurserna i en grund totalt sett ger ett mål. Målet går inte att specificera som enskilda kurser.
Exempel 2 a

Exempel 3

  • Här är det flera kurser i grunden och målet är inlagt som en ”klump”. Alltså, det är flera kurser i tillgodoräknandet men tillgodoräknandet är inlagt som ett ärende/beslut i Ladok.
  • Alla kurser i grunden och alla kurser i målet är inlagda som ärende med ett beslut
  • Alla kurser från grunden måste tas med i examensansökan. Studenten kan inte välja ut någon separat kurs(er) från grunden till examensansökan
  • Bedömningen i tillgodoräknandeärendet är att de ingående kurserna i grunden totalt sett ger målet. Målet är specificerat som enskilda kurser men inte som ”kurs mot kurs”
Exempel 2

Exempel 4

  • Här är det flera kurser i grunden och målet är inlagt som en ”klump”. Alltså, det är flera kurser i tillgodoräknandet men tillgodoräknandet är inlagt som ett ärende/beslut i Ladok.
  • Alla kurser i grunden och hela målet är inlagt som ett som ärende med ett beslut
  • Alla kurser från grunden måste tas med i examensansökan. Studenten kan inte välja ut någon separat kurs(er) från grunden till examensansökan
  • Bedömningen i tillgodoräknandeärendet är att de ingående kurserna i grunden totalt sett ger målet. Målet går inte att specificera som enskilda kurser
Exempel 4