Till innehåll på sidan
Till KTH:s startsida

Tillgodoräknande (grund och avancerad nivå)

Viktigt att tänka på

  • De kurser som studenten själv valt ska vara grunden och motsvaras av målet för tillgodoräknandet.
  • För att tillgodoräkna ”Annan merit” och ”Annat resultat” ska först underlaget läggas in, se separata lathundar.
  • För att kunna spara underlag måste ett ärende skapas i W3D3 där underlaget dokumenteras. Beslut om tillgodoräknande kan sedan fattas sedan i Ladok men det går även att göra det utanför Ladok.
  • När beslutet är fattat i Ladok ska ärendet stängas i W3D3. Ladda upp en kopia i W3D3 av beslutet fattat i Ladok.
  • Avslag hanteras inte i Ladok.

Tips

  • Arbeta i flera flikar
  • Du använder sökstjärna * både i början och slutet på texten när du söker på del av namn, personnummer etc.
  • För knappen Nästa kan du också använda kortkomandot Ctrl+S
  • När du sökt ut en student kommer du till översiktsbilden av hens resultat. Om du vill göra något aktivt (anta till kurs, återbud etc.) måste du gå till fliken Studiedeltagande

Lathund: Tillgodoräknande, grund- och avancerad nivå

  • Sök upp studenten på startsidan genom att ange personnumret, efternamn, förnamn eller del av namn. Använd dig av sökstjärna * om söker på del av namn eller del av personnumret.

  • Klicka på Sök

personnummer, efternamn, förnamn, sök

Skapa tillgodoräknandeärendet

  • Klicka på fliken Ärenden/Beslut

  • Klicka på Nytt ärende

nytt ärende, beslut
  • Välj Tillgodoräknande som Ärendetyp

  • I datumfältet, skriv in datumet när ärendet inkom till KTH. Obs! Datumet är förifyllt som dagens datum. Inkom ärendet till KTH tidigare än dagens datum behöver du ändra.

  • Tilldela ärendet till handläggare. Ska du handlägga ärendet kan du klicka Tilldela mig själv.

  • Skriv in diarienummer från W3D3

  • Klicka på Spara

Ärendetyp, datum, referens, tilldela. Spara

Lägg in meriter för tillgodoräknandet

  • Koppla först tillgodoräknandet till den mest relevanta kurspaketeringen. Utbytesstudier ska kopplas till utbytesavtalet

  • Klicka på Lägg till vid meriter för tillgodoräknande

  • Välj Kurs eller del av kurs, Annan merit eller Annat resultat. Observera att om tillgodoräknandet har Annan merit eller Annat resultat som merit måste underlaget läggas in först. Om det inte finns något underlag inlagt kommer de inte upp som alternativ att välja.

  • Det går även att skapa annan merit direkt i tillgodoräknandeärendet (Ny annan merit), se lathunden för andra meriter

Lägg till, kurs eller del av kurs, annan merit

Lathunden fortsätter med att Annan merit används som merit för tillgodoräknandet. Processen är densamma vilket fall vi än väljer

Lägg till målet för tillgodoräknandet

  • Ange målet för tillgodoräknandet ”Kurs”, ”Del av kurs” eller ”Annan motsvarande utbildning”. Annan motsvarande utbildning är när man tillgodoräknar mot något annat än en specifik kurs
Lägg till mål

Vid behov: Skapa fler beslutsunderlag

Det går att skapa flera beslutsunderlag i samma ärende. Det betyder att du i ett och samma ärende kan skapa flera beslut. Varje beslutat tillgodoräknande kan sedan användas separat i bevis. Efter underlaget är beslutat går det inte att dela upp tillgodoräknandet.

Du skapar flera beslutsunderlag genom att klicka lägg till nytt beslutsunderlag under befintligt beslutsunderlag.

Ett beslutsunderlag kan inte vara tomt vid klarmarkering och attestering. Ett tomt beslutsunderlag behöver tas bort för att kunna gå vidare med klarmarkering. Du tar bort ett beslutsunderlag genom att klicka Hantera underlag till höger på beslutsunderlaget, välj ta bort beslutsunderlag.

fler beslutsunderlag

Beslut om tillgodoräknande

  • Kontrollera att alla uppgifter är korrekt inlagda
  • Du kan byta handläggare i Tilldela handläggare
  • Klicka på Klarmarkera
  • Du kan också bocka i Avisera mig vid avslut för att få en mejl-avisering när tillgodoräknandet attesterats eller avslutats.
Kontrollera, klarmarkera

Beslutsfattares/Examinators vy

  • Ärendet hamnar på examinators startsida
  • Klicka på länken till ärendenumret
Sök student, mina pågående ärenden, ärendenummer
  • Klicka på Attestera
  • Välj Besluta
attestera, besluta
  • Examinator har möjlighet att skriva i en anteckning
  • Klicka på Spara
Beslutsfattare, beslutsdatum, anteckning
  • Ärendet får nu statusen Avslutat
Avslutat

Redigera referens

Det är möjligt att efter både skapat och beslutat tillgodoräknande redigera referens. Det kan behövas om du t.ex. har skrivit fel diarienummer eller dyl. Om tillgodoräknandet är beslutat behöver du återöppna ärendet först, något som ingår i behörigheten för att rätta tillgodoräkanden.

Radigera referens

Tidslinje

Interna noteringar, bilagor och automatiska systemhändelser visas i panelen Tidslinje.

Tidslinje

Steg för steg

  1. Sök upp studenten 
  2. Klicka på Sök
  3. Klicka på fliken Ärenden/Beslut
  4. Klicka på Nytt ärende
  5. Välj Tillgodoräknande som Ärendetyp
  6. Skriv in datumet när ärendet inkom till KTH
  7. Tilldela ärendet till handläggare
  8. Skriv in diarienummer från W3D3
  9. Klicka på Spara
  10. Klicka på Lägg till under grunden för tillgodoräknande 
  11. Välj Kurs, del av kurs, Annan merit eller Annat resultat
  12. Kurs, del av kurs: Välj Lärosäte
  13. Kurs, del av kurs: Välj kursen som tillgodoräknandet baseras på
  14. Kurs, del av kurs: Välj Del av kurs (om så tillämpligt)
  15. Kurs, del av kurs: Klicka på Spara
  16. Annan merit: Klicka på Välj
  17. Annan merit: Alla meriter som finns inlagda visas
  18. Annan merit: Välj rätt Annan merit
  19. Annan merit: Klicka på Spara
  20. Koppla tillgodoräknandet till den mest relevanta kurspaketeringen
  21. Välj Kurs, Del av kurs eller Annan motsvarande utbildning som mål
  22. Kurs: Skriv in kursens namn (eller del av namn) och/eller kurskod
  23. Kurs: Klicka på Sök
  24. Kurs: Välj kursen som studenten vill tillgodoräkna
  25. Kurs: Klicka på Spara 
  26. Del av kurs: Klicka på Välj en kurs
  27. Del av kurs: Klicka på Välj en modul
  28. Del av kurs: Klicka på Spara 
  29. Annan specifikation: Skriv in Svensk benämning
  30. Annan specifikation: Skriv in Engelsk benämning
  31. Annan specifikation: Välj Utbildningstyp
  32. Annan specifikation: Klicka på Spara
  33. Klicka på Klarmarkera
  34. Tilldela ärendet till GA/PA/Examinator
  35. Klicka på Klarmarkera och tilldela