Till innehåll på sidan
Till KTH:s startsida Till KTH:s startsida

7 Underrätta student om beslut, registrera och avsluta ärendet

Ingår i process

Handlägga ärenden om studieuppehåll för studenter på behörighetsgivande utbildning samt utbildning på grund- och avancerad nivå

Starthändelse

Beslut fattat

Resulterar i

Student har fått beviljande eller avslag på ansökan och ärendet är avslutat

Aktörer

Handläggare skola

Beskrivning

Bifall

En kopia på beslutet tillsammans med informationsbilaga (se mall ”Viktig information om studieuppehåll”) skickas per post eller som bilaga i ett e-postmeddelande till studentens KTH-mail så snart som möjligt sedan beslutet är fattat. Kontrollera att e-postadressen är korrekt ifylld innan meddelandet skickas. Om studenten har s.k. skyddade personuppgifter skickas beslutet med post. Beslutet och underrättelse om beslutet (exempelvis e-postmeddelande med bilagor) registreras i W3D3, på samma ärende som ansökan.

Avslag

En kopia på beslutet skickas som rekommenderat brev med mottagningsbevis eller som bilaga till ett e-postmeddelande till studentens KTH-mail så snart som möjligt sedan beslutet är fattat. Kontrollera att e-postadressen är korrekt ifylld innan meddelandet skickas. Om studenten har s.k. skyddade personuppgifter skickas beslutet med post. Om beslutet skickas som rekommenderat brev med mottagningsbevis får KTH tillbaka ett mottagningskvitto som visar när studenten fick del av beslutet. Om beslutet skickas med e-post behöver studenten bekräfta att han/hon tagit del av beslutet. E-postmeddelandet med beslutet som bilaga bör därför innehålla information till studenten om att han/hon ska bekräfta skriftligen att han/hon fått del av e-postmeddelandet. Detta för att KTH ska kunna göra en korrekt rättidsprövning vid ett eventuellt överklagande av beslutet. Beslutet och underrättelse om beslutet (exempelvis e-postmeddelande med bilagor) registreras i W3D3, på samma ärende som ansökan. Bekräftelse på mottaget beslut (ex. mottagningskvitto, e-postmeddelande) registreras i W3D3, på samma ärende som ansökan.

Arkivera samtliga handlingar och avsluta ärendet.

Stöd

Beskriven av

Gemensamt arbete: grupperna Vägledning och stöd samt VoS, GVS/EDO, uppdaterad december 2022.

Innehållsansvarig:Karin Hellmalm
Tillhör: KTH Intranät
Senast ändrad: 2022-12-07
1 Registrera och kontrollera ansökan
2 Hantera komplettering
3 Upprätta förslag till beslut enligt mall
4 Fatta beslut
5 Dokumentera bifallsbeslut i ladok
6 Skicka kopia på beslut till info@kth.se
7 Underrätta student om beslut, registrera och avsluta ärendet
8 Handlägga enligt rutin i KTH:s regelverk
9 Anmäla återkomst
10 Studieplanera med vägledare
11 Utreda lösning av problem
12 Tillgängliggöra kurspaketering/kurstillfälle
13 Meddela antagningen