12 Tillgängliggöra kurspaketering/kurstillfälle

Ingår i process

Handlägga ärenden om studieuppehåll för studenter på behörighetsgivande utbildning samt utbildning på grund- och avancerad nivå

Starthändelse

Programstudent ska kunna söka till planerad kurs/Avbrott på fristående kurs tas bort

Resulterar i

Programstudent kan delta i kursval och söka till kurs/ Fristående kurs är tillgänglig för omregistrering

Aktörer

Studievägledare/Handläggare skola, handläggare EDO (Antagning/Ladok)

Programstudenter:

För hantering i Ladok se lathund studieuppehåll samt fortsatta studier, förbered tillfällesbyte.

Rekommendation är att byte av kurspaketeringstillfälle/programtillfälle alltid ska göras när studenten har haft studieuppehåll ett år eller längre och återupptar sina studier samt att detsamma ska utredas när en individuell studieplanering har upprättats för studenten.

Byte av programtillfälle ska ske i samråd med studenten. I de fall studentens studieplan avviker från den utbildningsplan som gäller för programtillfället ska en kompletterande anteckning om vilka kurser som ska ingå i studentens examen dokumenteras i Ladok. Syftet med detta är att möjliggöra en rättssäker och effektiv examensgranskning i ett senare skede.

För studenter på fristående kurs:

Ta bort avbrott och gör tillfällesbyte till aktuellt kurstillfälle. Detta sker efter att kurstillfällen inför en termin är satta i status komplett, men före urval.

Stöd

Lathund studieuppehåll

Lathund studieavbrott (kurs)

Lathund fortsatta studier, förbered tillfällesbyte

Beskriven av

Gemensamt arbete: grupperna Vägledning och stöd samt VoS, GVS/EDO, uppdaterad december 2022.

Innehållsansvarig:Karin Hellmalm
Tillhör: KTH Intranät