26 Handlägga överklaganden och upprättningar
Ingår i process
Hantera antagning till masterprogram
Starthändelse
Inkomna överklaganden via Överklagandewebben eller mail/post direkt till KTH eller UHR.
Resulterar i
Upprättningar alt. vidarebefordran av överklagande till Överklagandenämnden (ÖNH) för beslut.
Aktörer
Antagningshandläggare, programansvarig
Beskrivning
Inkomna överklaganden ska hanteras skyndsamt och skickas vidare till ÖNH för beslut om KTH inte väljer att ompröva beslutet och göra en upprättning (i sådant fall ska överklagande och beslut om omprövning skickas till ÖNH för kännedom).
Antagningsgruppen prövar beslut om grundläggande behörighet. Om överklagandet gäller särskild behörighet ska programansvarig ges tillfälle att yttra sig.
Överklagande, aktuella handlingar i ärendet och KTH:s yttrande översänds till ÖNH enligt rutin.
Systemstöd, hjälpmedel, rutin
Utbildningsplaner
Högskoleförordningen 7 kap
Överklagandewebben – webbaserat system för hantering av överklaganden
NyA
Beskriven av
VS/EDO/Antagningsgruppen, november 2022