Till innehåll på sidan
Till KTH:s startsida Till KTH:s startsida

Redovisa utlägg

I första hand ska faktura alltid användas vid inköp, utlägg ska endast göras i undantagsfall. Varor och tjänster ska köpas via upphandlade leverantörer och betalas via faktura. Om du ändå behöver göra ett utlägg för KTH:s räkning förklaras här hur du ansöker om ersättning i KTH-RES.

Denna sida riktar sig till dig som gjort ett utlägg som inte är kopplat till någon tjänsteresa. 

Om du gjort ett utlägg under en tjänsteresa, se .

Utlägg vid läkemedel och friskvård registreras inte i KTH-RES utan i KTH för mig.

Observera att utlägg för arbetsmåltid (som ska förmånsbeskattas) ej kan redovisas i KTH-res. Dessa måste redovisas via utläggsblankett , tillsammans med kostförmånsblanketten .

Utlägg

Om du gjort ett utlägg för KTH:s räkning kan du ansöka om ersättning i systemet KTH-RES. Du registrerar först ditt utlägg och skapar sedan en utläggsrapport som du kan skicka in för granskning och attest.

Betalning görs till det bankkonto dit du får din lön. Utbetalning görs två gånger varje månad. Utlägg ska redovisas snarast efter inköp, dock senast inom ett år. Rätten till ersättning förfaller efter ett år, inga dispenser får ges.

Här hittar du manualer och filmer för hur man registrerar utlägg i KTH-RES. 

Här finns en steg för steg instruktion för att registerera utlägg i KTH-RES

Att tänka på!

  • Kvitton för utlägg som är äldre än ett år har förfallit och godkänns ej.
  • Lämna dina originalkvitton till ekonomiadministrationen på skolkansliet som behöver dessa för att granska ditt utlägg. Bokföringslagen kräver att KTH bevarar originalkvitton. Skicka alltid med en utskrift av utläggsrapporten så att det blir tydligt vem kvittona gäller.
  • Lämna in alla underlag, utskrift av utläggsrapporten och originalkvitton i god ordning så att de inte försvinner, numrerade i samma ordning som på utläggsrapporten och fästa med tejp ovanpå en kopia av kvittot. Detta för att inte texten på kvittot ska suddas ut. 

Granskning av utlägg och resor på ABE-skolan

Ekonomiadministrationen på skolkansliet granskar utlägg och resor i KTH-RES. Lämna in utläggsrapporten tillsammans med originalkvitton till skolans ekonomiadministration snarast efter det att resan har avslutats och med god marginal inför brytdatum för nästa löneutbetalning.

Lämna in dina kvitton i god ordning så att de inte försvinner, numrerade och fästa med tejp ovanpå en kopia av kvittot.

Adress till ekonomiadministrationen

E-post:  res-abe@kth.se

Om du vill komma förbi och lämna dina originalkvitton personligen så finns det ett postfack för utlägg på Skolkansliet, Teknikringen 74D, plan 4 (en trappa upp från entréplan).

Internpost:

KTH/ABE/Skolkansliet/Ekonomiadministrationen

Teknikringen 74D

Vanlig post:

Kungliga tekniska högskolan

Att: Ekonomiadministrationen

Teknikringen 74D

100 44 Stockholm