Till innehåll på sidan
Till KTH:s startsida

Generellt om WISUM

En överblick om att "Tänka på" när du använder WISUM.

Allmän information som rör produktvisning, priser, vad gäller lager, leveranser, garanti och returer

WISUM är ett resultat av ett samarbetsprojekt mellan flera svenska universitet och högskolor vilket gör att vi delar information med olika myndigheter som nyttjar WISUM.

Om ”Produktvisning”

De produkter samt tjänster som finns synliga eller omnämnda i WISUM är upphandlade och implementerade från olika avtal där givna villkor för avrop är beskrivna. I de kataloger/områden produkter saknas finns en fritextmall att nyttja för avrop. För varje produkt finns ett produktkort med olika flikar och är aktiverade beroende på information från leverantör. Befintliga flikar: - Beskrivning, - Specifikationer, - Fabriksuppgraderingar, - Dokument, - Tillbehör, - Vad finns i kartongen. Flikarna ”Leverantör” och ”Avtal” visas alltid.

För IT segmentet hämtas produktinformation från ett företag som heter 1worldsync (tidigare Cnet) som specialiserat sig på att ta fram produktinformation om datorprodukter som WISUM använder som komplement i produktvisningen.
OBS! Vi reserverar oss för eventuella felaktigheter då 1worldsync får information från tillverkarna, och kan i sällanfall innehålla felaktigheter. Är ni osäkra, be inköpare ställa fråga till leverantörer/återförsäljare om er produkt för att säkerhetsställa att den motsvarar den som ni vill ha.

Om ”Priser”

Priser och övriga villkor gäller endast för inköp av KTH som företag, således ej för privata beställningar som anställd eller student och det är priser från upphanlingen som gäller.

Prislistor och områden uppdateras med olika intervaller är reglerade via avtal och överenskommelse med leverantör

Köp omfattar normalt enbart leverans av produkt, således ej installation, service eller supportstöd - såvida ej sådant avtal gjorts med leverantören. Vissa tilläggstjänster förmedlas via avtalen, kontakta skolans inköpsansvarige för information.

Önskas ett fast pris finns ofta möjligheten att göra en produkt och prisförfrågan. Se förutsättningar per avtal och leverantör. Kontakta skolans beställare/inköpare inom området för en prisförfrågan.

Med reservation för eventuella prisändringar.

Eventuella fraktkostnader tillkommer. De flesta avtal har en fri leverankostnad över 2 000 kr per beställning. I WISUM visas leverantörens fraktkostnad i varukorgen när du är i läget ”till kassan” men läggs inte till i beställningen utan kommer synas på fakturan från leverantör.

Samtliga angivna priser är exklusive moms.

Om ”Lagersaldo”

Inga realtids saldon publiceras i WISUM. De synliga lagersaldona är bara ”en ögonblicksbild” av saldot från leverantör/distributör vid inläsning av prisfilen och är/blir inte vidare uppdaterade under tid.

Prisfilerna bygger på uppgifter från distributörer och det är inte bara våra leverantörer som nyttjar deras lager.

Om snar leverans är av vikt, kontakta leverantör för att säkerställa att produkten finns för snar leverans.
Bra att veta - Distributörer lägger sällan undan enstaka produkter med lågt ordervärde, men kan ev. göra det vid en större beställning

Om ”Leveranser”

Beroende på vilken leveransadress som väljs i kassaläget sker leverans av gods direkt till angiven mottagare på skola/motsv. Se våra sidor om leveransadresser:
Centrala leveransadresser i WISUM
Leveransadresser i kassaläget i WISUM

Alla avtal innehåller en bas tjänst med leverantörer - Leverans sker från lager till angiven gatuadress.
Aviseringar ingår inte i basleveransen men finns som extra tjänst att köpa av leverantörerna.

Om ni saknar en leverans/undrar när beställningen kommer att levereras kan ni skicka en leveransfråga till leverantören.

Viktigt att veta om leveranser

  • Mottagaren ska kvittera leveransen, signaturen ska åtföljas av namnförtydligande eller ännu hellre stämplas. Kontrollera produkter och antal kolli mot beställning.
  • Skada på godset ska noteras vid kvittering av godset. Eventuell transportskada ersätts av speditören.
  • Tips! Ta gärna en bild med mobilen som bevis vid en eventuell schism.
  • OBS! Kontrollera att rätt produkt levererats innan originalförpackningen bryts. Retur kan inte ske om den är bruten.
  • Spara originalförpackningen. Leverantör kan kräva ersättning för förpackning vid en eventuell godkänd returnering av produkten.
  • Kontrollera att produkten fungerar så fort som möjligt. Generellt, fungerar inte produkten kan en förenklad utbyteshantering i många fall åberopas, dock måste detta ske inom kort efter leverans, normalt inom 7 dagar, det varierar beroende på avtal.
  • Gör inleverans i WISUM om vad som levererats/ej levererats.
  • Efter leverans sker all kontakt direkt mellan beställaren och leverantören, t.ex för returer samt garantireparationer.

Om ”Angivna leveransdatum”

Angiven leveranstid är enbart preliminär och kommer troligen ändras flera gånger vartefter de olika delarna av leveranskedjan synkroniserat informationen, i detta fall distributörer, leverantörer, tillverkarna, speditörerna och så vidare.

Systemintegrationer

WISUM är ett fristående system och har inga direkta kopplingar med leverantörernas affärssystem

I vissa fall finns en orderintegration där våra system är ihopkopplade exempelvis:

  • orderläggning till leverantör
  • återläsning av orderkvittens och preliminär leveranstid till distributör för leverans till användare direkt in i beställningen, återfinns i beställningen under fliken anteckningar. Information finns på order/beställning, kvittenser

Se detaljerad information för respektive leverantör och flöde under denna sidan som listar de kopplingar som finns idag.

Internt - Agresso sänder information om enheter, ekomnomisk attestanter och information om sakattestander som läses in automatiskt. WISUM sänder viss information tillbaka om lagda beställningar varje dag.

Om "Ångerrätt" och "öppet köp"

Ångerrätt - avrop som sker i WISUM är inte att likställa med den ångerrätt en privat person kan åberopa som kund när den handlar på nätet vilket anges under länken hos Konsumentverket.
Öppet Köp - gäller heller inte upphandlade produkter på ramavtal.