Till innehåll på sidan
Till KTH:s startsida

Order/beställning, kvittenser

Systemkopplingar mellan leverantörer och WISUM vid beställningsflödet

I alla kataloger/avtal följs inköpsflödet med olika parametrar samt kopplingar mot avtalsvillkor för avtalet.

E-handeln arbetar med att effektivera flöden från varukorg via ”kassaläget” till beställningen hamnar hos leverantör.

Följande transporter och kopplingar används för beställningar till leverantör

Via e-post

Till största delen sker beställning till leverantör via e-post med en pdf fil på ordern som underlag och hanteras manuellt i deras affärssystem.

Orderintegration

Det finns ett fåtal leverantörer som har möjlighet till orderintegration in i deras egna affärssystem.

Elektronisk order/beställning

Standarden är Peppol order format. När detta används skickas beställning från WISUM till leverantörs affärssystem.
OBS! Undantag när fritextordar med eller utan bilagor måste sändas via mail till leverantören utifrån en produkt/prisförfrågan eller offert eftersom de inte fångas upp i autoflödet i leverantörens affärssystem.

Oftast kommer orderkvittens, preliminär leverans datum via mail till beställaren.

Elektronisk order/beställning svar från leverantör till WISUM

Ett fåtal leverantörer använder även Peppol order respons format.

Vilket innebär att:

  • Under respektive beställnings flik ”Anteckningar” läses följande information in:
    Ordersvar
    Leveransavisering
    Spårningslänk till nr är ej möjligt, utan man får aktivt klippa ur och gå till speditörs sida
    Visar bild på ordersvar från wisum
  • Alternativt läses leverantörs ordernummer och beräknad leveranstid in direkt på orderraderna
    Visar bild på ordersvar i beställningsrad i wisum

Oavsett ovan möjligheter, har ni ej erhållit ordersvar, kvittens ( inom 24-38 tim) eller leveransbesked (inom 2-5 dagar alt. överenskommen levtid) kontakta då leverantören 2-3 dagar efter lagd beställning.