Till innehåll på sidan
Till KTH:s startsida Till KTH:s startsida

Om produkten/tjänsten ”ADE för Apple-enheter”

Om att välja och lägga till tjänsten ”ADE för Apple-enheter” vid köp av Apple produkter.
Gäller ”Beställare” och funktionen ”ADE” , Apples tjänst ADE – Automated Device Enrollment (tidigare nämd som DEP) som innebär att produkter blir 'öronmärkt' med IT avdelningens managementlösning och kan gå direkt till användare vid inköp istället för att passera supporten/eventuella installationer samt blir sökbara vid eventuella förflyttningar och förluster.

Tjänsten läggs inte default på som tjänst för alla Apple varor vid beställning hos leverantör därav nedan beskrivning.

Flöde:
Olika leverantörer har olika sätt att arbeta med tjänsten ADE.
KTH, leverantörerna samt Umeå har tagit fram olika lösningar för att kunna beställa ADE tjänsten vid order tillfället.

Nedan beskriv hur det fungerar med olika leverantörer och vart kostnaden hamnar.
- Produktansvaret för ”ADE tjänsten” ligger på IT avdelningen.
- Respektive inköpsansvarig på skolorna som meddelar KTH E-handel vilka de utsedda beställare för IT är på respektive skola.
- KTH E-handel ansvarar för genomgång och visar hur WISUM fungerar till utsedda personer.

Generellt - I WISUM
ADE-tjänsten inte göras valbar som tillbehör på varje enskild Apple produkt av olika orsaker.
Därför måste detta hanteras manuellt i WISUM av beställaren i varje varukorg per leverantör och tillfälle.
Beställare får följa beskrivning nedan per leverantör.

OBS! WISUM kan inte dölja eventuella andras avropande myndigheters artikelnr som använder WISUM som beställningssystem.

  • En leverantör kan INTE registrera ADE för produkt inköp hos en annan leverantör.

  • Leverantören kan bara registrera ADE på produkter som är köpta hos den leverantören.

  • I WISUM har vi skapat en egen katalog där vi sammanställt produkterna se bilden på vart.
    E-handeln arbetar på att få till det så det kan väljas i produktkatalogen i samband med produkten men tills dess har vi löst det på detta sätt.

     
    Vart i WISUM ADE artiklar för leverantörerna är samlade i genvägar för KTH
    Vart i WISUM ADE artiklar för leverantörerna är samlade i genvägar för KTH

ADE, beställning i samband av anskaffning av ny Apple produkt.

Allmänt finns produkterna samlade under följande sökväg för att lägga till produkten vid avrop.
För närvarande finns ingen allmän ingång till produkterna utan man följer nedan beskrivning per leverantör.

-------------------------
Alternativa sökvägar per leverantör vid nybeställning
OBS! länkarna nedan fungerar bara om ni är inloggade i WISUM

-------------------------

Advania - Datorer & Ipads

Apple-DEP Advania - tekniskt stöd - Tillv. Artnr: DEPACTIVATE - 45 SEK
www.wisum.its.umu.se/KTH/W2ProductCatalog.aspx?prodId=1072630 2

Dustin - Datorer & Ipads
Dustin Rosersberg Config CONFIG - REG OF DEP ID: 564503 - KUNGLIGA TEKNISKA HÖGSKOLAN - Tillv. Artnr: APPLEDEP_KTH - 20 SEK
www.wisum.its.umu.se/KTH/W2ProductCatalog.aspx?prodId=10226954

Foxway - Datorer & Ipads
Apple DEP UDC - Tillv. Artnr: APPLE_DEP_UDC - 0 SEK
www.wisum.its.umu.se/kth/W2ProductCatalog.aspx?prodId=10776140

ATEA - Mobiler
Apple Automated Device Enrollment - Tillv. Artnr: ADE-ENROLLMENT - 25 SEK
www.wisum.its.umu.se/KTH/W2ProductCatalog.aspx?prodId=10727538

Tele2 - Mobile
Apple DEP Konfigurering KTH - Tillv. Artnr: 16086281 - 20 SEK
www.wisum.its.umu.se/KTH/W2ProductCatalog.aspx?prodId=9746185

Techstep - Mobiler -Har inte möjlighet till att administera ADE tjänsten varför vi rekomenderar att Apple produkter som måste registeras beställs av någon av de andra leverantörena.

EFTERREGISTERING
Det går att göra efterregistrering av ADE på de Apple produkterna som anskaffats tidigare.

OBS!
- En leverantör kan INTE registrera ADE (tidigare benämning DEP) för produkt inköp hos en annan leverantör.

- Leverantören kan bara registrera ADE (tidigare benämning DEP) på produkter som är köpta hos den leverantören.

Att tänka på vid en eventuell efterregistering är att en Fabriksåterställning av produkten måste ske för att kunna vara sökbar.
Nu har vi ordnat produktformulär i WISUM som sänds som beställning till respektive leverantör.
Alla är listade på en genvägssida, se bilden

Efterregisteringsformulär i WISUM
Efterregisteringsformulär i WISUM

(Efterregistering betalas av beställare per order och inte centralt via IT)

Vid kontakt vid felbeställningar eller vid eventuella felmeddelande från Apple ”Submission error” eller mail från leverantör om DEP produkten, kontakta leverantören

INSTALLAION
Se länk för mer info om installation av Apple ADE för Apple-enheter

Kontakt för frågor om tjänsten kontakta KTH IT-Support, it-support@kth.se
Kontakt för frågor om beställningsprocess kontakta KTH E-handel, kth-ehandel@kth.se