Till innehåll på sidan
Till KTH:s startsida Till KTH:s startsida

Makulera en WISUM beställning

Om behovet uppstår att makulera/annullera lagd beställning som sänts till leverantör

Det kan finnas olika anledningar till makulering av en lagd beställning hos leverantör. Nedan försöker vi beskriva olika scenarion, som exempelvis att:

Artikeln har utgått hos leverantören - leverantör mailar beställare
Leverantören kontaktar er beställare via mail om att de annullerar orderraden alternativt hela beställningen om ingen ersättningsprodukt finns att erbjuda

Åtgärd
-Sänd ett mail till kth-ehandel@kth.se med kopia på leverantörs mail och ange vilket beställningsnummer det gäller i WISUM och ange om det gäller att korrigera en orderrad eller hela ordern.
- E-handeln skriver in info under ”Anteckningar” i beställningen med text om makuleringen.
- E-handeln mailar avsändaren när det är korrigerat i beställningen i WISUM

Beställaren har ändrat sig/felbeställning 

Att bara makulera i WISUM går inte eftersom leverantörs affärsystem är inte ihop kopplat med e-handelssystemet WISUM.
Det är därför viktigt att verifiera makuleringen med leverantören först, innan det sker i WISUM.

OBS! Gäller endast lagerförda varor och inte beställningsvaror, samt att förpackningarna är obrutna och ej använda.
Eventuell returavgift betalas av beställaren som leverantör har rätt att ta ut, ca pris 450-600 SEK

Åtgärd
Sänd ett mail till leverantören om förfrågan om makulering/annullering och bifoga den kvittens ni fått från WISUM alternativt att ni anger WISUMs hela beställningsnummer, artikelnummer det gäller och antalet.
- Sker samtal med leverantörs kundtjänst be leverantören skicka ett mail på att de makulerat orderraderna.
- När svar från leverantör inkommer till er om att de godkänner makulering, sänd ett mail till kth-ehandel@kth.se med kopia på leverantörs mail och ange vilket beställningsnummer det gäller i WISUM och ange om det gäller att korrigera en orderrad eller hela ordern.
- E-handeln skriver in info under ”Anteckningar” i beställningen med text om makuleringen.
- E-handeln mailar avsändaren när det är korrigerat i beställningen i WISUM

Frågor? Kontakta KTH E-handel via mail kth-ehandel@kth.se