Till innehåll på sidan
Till KTH:s startsida

Uppföljning - varukorg/beställning

Var och vad händer i nästa steg i WISUM utifrån de olika funktioner och scenarion, hur får jag info om en varukorg/beställning?

Det finns flera sätt att följa upp det man som användare gjort i WISUM beroende på vilken funktion man använder och vilken behörighet man har.

Det finns inga aviseringar i allmänhet att nyttja i WISUM samt att direktlänk till beställningar inte fungerar pga behörighetsinställningar.

Nedan beskriver vi olika scenarion och hur man kan följa upp och se info.

  • Om en varukorg syns under ”Mina sidor > varukorgar” är det bara ett underlag som ligger hos dig själv.
  • Är en varukorg sänd till någon med funktionen ”Maila” har inte varukorgen förts vidare till någon utan sänds som ett mail till mottagaren.
    TIPS! Eftersom WISUM inte sänder kopior eller aviseringar kan man skicka varukorgen via mail till sig själv innan man sänder varukorgen vidare till beställare/inköpare så har man underlag.
  • För att någon med behörighet ska kunna hantera en varukorg för beställning ska den sändas med funktionen ”Skicka varukorg”
  • För att följa skickade varukorgar går man till ”Mina sidor > Mina inställningar > fliken Orderhistorik”
    Där under fältet ”typ” väljs ”Skickat varukorg” och skickade varukorgar listas.
    Varje varukorg går att veckla ut för att se till vem den är sänt till och vad den innehåller.
    Är det tomt under BestNr har ingen beställning till leverantör skett och syns ett BestNr har en beställning gjorts till leverantör av den som mottagit varukorgen.
    Bild från WISUM på Mina Sidor - Orderhistorik
    Bild från WISUM på Mina Sidor - Orderhistorik
  • Under fliken ”Orderhistorik” går det bara att följa i ett steg inom vald ”typ” rubrik.
  • Om den som lagt beställning och delar information kan även användaren se information om beställningar som genomförts till leverantör. Se funktionsbeskrivning om "Att dela ut behörighet"