Till innehåll på sidan
Till KTH:s startsida Till KTH:s startsida

Funktioner i en varukorg?

Funktionen varukorg och vad bör man tänka på?

Här på sidan beskriver vi i de olika punkterna vad man bör tänka på.
Punkterna grundar sig på frågor från användare under åren.
Varukorgens funktioner förändras över tid och har utveklats.
Vårt tips är att läsa igenom listan, det kan förenkla och göra varukorgsarbetet lättare för er.

  • Varukorgar nås via 2 vägar, via varukorgs ikon i högra övre hörnet under fältet "Sök produkter" samt via rubriken "Mina sidor" > Varukorgar
    Vägar till varukorgs funktionen
  • När du börjar beställa, kontrollera att du har en tom varukorg aktiv.
    Gäller specifikt när formulär används. För närvarande fungerar det bristfälligt om det redan finns en produkt från annat område i aktiv varukorg, då kommer inte text med från formuläret i den nya varukorg som skapas och man måste göra om.
  • Unvik att byta produktområde/katalog under tiden.
    Om så sker kommer systemet informera dig om att produkten inte går att lägga i samma varukorg. Gäller det produktvisade produkter skapas ny varukorg som då blir den aktiva.
    Fungerar tyvärr inte på formulär eller fritextmallar, där måste användaren först aktivera en tom varukorg.
  • Om du nu i detta läge återgår till tidigare produktområde måste du även gå in under varukorgar och aktivera den varukorg du vill fortsätta med.
  • Det finns ingen begränsning i hur många varukorgar man kan ha i sin lista.
    Äldre varukorgar kan sluta fungera när nya uppdateringar sker i WISUM.
  • Varukorgar i WISUM sparas och finns kvar efter utloggning.
  • Olika valutor kan inte blandas i en varukorg utan måste skapas en varukorg per valuta.
  • Varukorgar i Punchouter sparas inte per automatik i punchouterna och är bara aktiva så länge man arbetar i deras webgränssnitt för varukorg eller i deras konfigurator tills man hämtar hem produkterna till sin varukorg från en punchout till WISUM, ca tid 15-30 min.
  • Varukorgar som hämtat hem punchoutvaror kan inte redigeras i efterskott utan måste göras om från början eftersom oftast ett konfig nr för prel order skapats i leveratörs/tillverkares system per automatik.
  • I normalläge är det den senaste varukorgen som är aktiv. Har man två varukorgar från samma produktområde kan man alltid slå ihop dem - OBS! rekomenderas inte om det inte är samma leverantör med tanke på autoflödena.
  • Kopia på innehållet i varukorgen kan skickas via mail till någon både inom och utanför WISUM som informationsunderlag. Använd knappen "Maila" i varukorgen
  • En varukorg kan sändas till annan inloggad profil i WISUM. Detta är lämpligt om underlaget ska bearbetas av andra innan beställning. Använd ” ” som förflyttar varukorgen mellan profilerna för ändringarna i varukorgen, finns inga begränsningar i hur många gånger varukorgen flyttas, men historik sparas bara ner av det senaste steget mellan profilerna.