Huvudskyddsombud ska utses på KTH
Facken, ledningen och skyddsombuden på KTH har beslutat att rekrytera ett huvudskyddsombud för hela lärosätet.
– Arbetsgivaren och anställda behöver arbeta gemensamt för att skapa en god arbetsmiljö, säger HR-specialist Mikael Visén.
Det nya huvudskyddsombudet kommer att utveckla KTH:s skyddsorganisation och det systematiska arbetsmiljöarbetet. Uppdraget är om 50 procent och bekostas av arbetsgivaren.
– För att arbetsgivare och anställda ska kunna arbeta gemensamt är det betydelsefullt med en central funktion vars uppgift blir att på övergripande nivå följa och utveckla arbetsmiljöarbetet på KTH, säger Charlotte Hurdelbrink, ordförande för Saco-S på KTH.
Arbetsgivaren har huvudansvaret för arbetsmiljön medan skyddsombuden är arbetstagarnas valda ombud i arbetsmiljöfrågor. Tillsammans arbetar de för att förebygga ohälsa och olycksfall på arbetsplatsen. När det saknas skyddsombud i verksamheten kan arbetsmiljöarbetet påverkas negativt.
– Skyddsombuden representerar samtliga anställda och de utses av de fackliga organisationerna. Deras roll är att arbeta med förebyggande åtgärder och föra en dialog med arbetsgivaren då missförhållanden finns eller riskerar att uppstå, säger Charlotte Hurdelbrink.
Varför är det då en bra idé med ett huvudskyddsombud? Båda parterna är överens om att det idag saknas en sammanhållande kraft inom skyddsorganisationen. Ett huvudskyddsombud för hela KTH kan agera motpart och bollplank åt arbetsgivaren på central nivå och samtidigt stötta och vägleda skyddsombuden på de olika skolorna och inom verksamhetsstödet.
– För att arbetsgivaren ska ha ett naturligt bollplank avseende arbetsmiljöfrågor som berör hela universitetet behövs det ett huvudskyddsombud för hela KTH, säger Mikael Visén.
Enligt Arbetsmiljölagen är det arbetstagarorganisationerna som utser skyddsombud, vilket kommer att ske i tvärfackligt samarbete.