Karriärsystemet byggs vidare

Arbetet med att utveckla KTH:s karriärsystem går in i nästa fas. Ett rektorsbeslut väntas före sommaren kring hur systemet både ska byggas och i vissa delar utredas vidare för att såväl stärka KTH:s attraktivitet som skapa transparens och tilltro internt.
– Det har varit och är ett gediget utvecklingsarbete där det handlar om att ta till vara den kompetens vi har och därför har vi lagt oss vinn om att skynda långsamt och arbeta metodiskt, säger Anders Söderholm, rektor.
Ute på remiss
I slutet av oktober förra hösten kom utredningen av KTH:s karriärsystem som diskuterats på en rad nivåer och instanser för en bred kollegial förankring. Därefter har utredningen varit ute på remiss internt inom KTH och svaren från en rad olika håll har ställts samman.
– Det är två delar. Dels förslag där vi har samstämmighet och som vi kommer att implementera sannolikt under nästa läsår, dels några frågor som vi ska borra djupare i och utreda vidare, säger, Sofia Ritzén, dekanus.
I den första kategorin ingår bland annat:
- Nya befattningar som ordinarie respektive senior forskningsspecialist
- Rätt för lärare att på konstnärlig grund prövas för befordran
- Möjlighet att anställa vikarierande lektorer
- Inrätta en ny läraranställning med doktorsexamen som behörighetsnivå för att möjliggöra befordran av disputerade adjunkter med arbetsuppgifter som kräver doktorsexamen
En fråga som ska utredas vidare är frågan om hur delar av gruppen forskare kan inordnas i karriärsystemet, dels på kort sikt och dels hur vi på längre sikt ska använda anställningsformen forskare.
Kompetens och arbetsuppgifter ska matcha
En annan fråga är rätten att prövas till befordran eller hur det behov som ska finnas för att en lektor ska kunna prövas kan beskrivas så att systemet blir transparent och förutsägbart.
– Att kompetens och arbetsuppgifter matchar varandra är väldigt viktigt. Tydliga och inkluderande villkor och förutsättningar ökar KTH:s möjlighet att rekrytera rätt kompetens för framtiden och att behålla den som vi också själva är med och bygger upp, säger Sofia Ritzén.
Därför fortsätter också ett arbete som pågått under våren med att utveckla bedömningsgrunderna i anställningsordningen, dvs de kvalifikationskrav vi ställer på lärare på olika nivåer.
Efter rektorsbeslutet om tänkta förändringar och de områden som ska utredas vidare ska de centrala styrdokumenten anpassas såsom anställningsordning och arbetsordning.
– Vi har ett stort fokus på att landa de här frågorna om vårt karriärsystem under nästa läsår, säger Anders Söderholm.
Text; Jill Klackenberg
Foto: Jann Lipka