KTH fortfarande bland världens 50 mest hållbara universitet

Foto: Jann Lipka
Foto: Jann Lipka.
Publicerad 2023-06-01

KTH sjunker fem platser på Times Higher Education Impact Ranking. Resultatet är trots det bra, eftersom fler universitet deltar nu och konkurrensen därmed har ökat. Det är viktigt att vi fortsätter att analysera vad vi kan förbättra, säger hållbarhetschef Kristina von Oelreich.

KTH är nummer 46 på THE:s senaste ranking av världens mest hållbara lärosäten. Det är en fem platser lägre än 2022, men antalet deltagare i rankingen har också ökat från 1406 till 1591 universitet.

Rankingen görs utifrån FN:s globala mål. Överst tronar Western Sydney University följt av University of Manchester. Eftersom antalet deltagare i rankingen ökar för varje år, är det inte bara placeringen som avgör hur bra det har gått. KTH har valt att redovisa utifrån åtta av de 17 målen. Det är för mål 17 (”Genomförande och globalt partnerskap”) som KTH också får den högsta placeringen, plats 27.

KTH uppnår lägst placering för mål 7 (”Hållbar energi för alla”) som pekar på KTH:s energianvändning per kvadratmeter.

– Vår hållbarhetspolicy säger att KTH ska vara ett ledande tekniskt universitet inom hållbar utveckling. Trots att konkurrensen på denna rankingen ökar så finns vi med bland de 50 bästa universiteten, vilket är bra. Vi har dock förbättringar att arbeta vidare med inför nästa års rankning, säger Kristina von Oelreich.

Times Higher Education Impact Rankings 2022

Text: Sturle Hauge Simonsen