Till KTH:s startsida

KTH:s karriärvägar utreds

Människor går på en väg.
Hur karriärvägarna på KTH ser ut och förslag på hur de kan komma att se ut utreds just nu. (Foto: Jann Lipka)
Publicerad 2024-08-27

KTH:s karriärsystemhåller på att utredas. Det fattade rektor beslut om i våras och utredningen ska presenteras i oktober.

– Personalen är vår främsta tillgång och målet är ett system som bygger på meritokrati, är attraktivt, långsiktigt och transparent för att också skapa en bättre arbetsmiljö för våra forskare och lärare och ge goda förutsättningar för att bedriva konkurrenskraftig forskning och högklassig undervisning, säger Nina Wormbs, prodekanus.

Möjliga nya vägar

Tillsammans med utredaren Ann Fust, som haft en rad olika befattningar inom högskoleområdet, ska hon titta närmare på dagens system och föreslå olika möjliga utvecklingsvägar och analysera hur dessa kan fungera på kort och lång sikt.

– Dagens system har en hel del brister och för många finns helt enkelt inget sätt att komma vidare i karriären på KTH, säger Nina Wormbs.

KTH har sedan tidigare ett tenure track-system som består av biträdande lektor, lektor och professor. Men de forskare som i stället anställts direkt i olika forskningsprojekt har inte samma karriärmöjligheter. Det finns också ett antal adjunkter på KTH, för vilka det inte heller är helt lätt att komma vidare i karriären.

Sammanfattningsvis är det tre områden inom det nuvarande karriärsystemet som man ska titta vidare på och föreslå förbättringar för i utredningen:

- Reglering av och praxis för befordran av lektor till professor
- Avsaknad av karriärväg för kategorin forskare
- Avsaknad av karriärväg för kategorin adjunkt

Förutsägbart och inkluderande

En annan tanke är att karriärsystemet ska fungera likadant på hela KTH och att det även ska vara förutsägbart, jämställt och inkluderande.

– Ett ideal är att ha kompletta akademiska miljöer där man både undervisar och forskar. I dag tenderar en del miljöer att bli väldigt forskningstunga och andra undervisningstunga vilket påverkar hur vi ska resonera om karriärsystemet, säger Nina Wormbs.

I oktober ska utredningen presenteras. Därefter ska den diskuteras i ledningsgrupper, fakultetsråd, fakultetsnämnder och i andra sammanhang för att man ska kunna komma fram till vilka förslag som fungerar bäst. Tidigast nästa höst kan det bli aktuellt att genomföra de förändringar i karriärvägarna som man kommit fram till.

Av direktivet Beslut om utredning av KTH:s karriärsystem (pdf 116 kB) till utredningen framgår att det är en rad olika områden som utredarna ska titta närmare på, och bland annat även se hur det fungerar på några andra svenska och nordiska universitet.

Text: Jill Klackenberg

Innehållsansvarig:redaktion@kth.se