Stärkt säkerhetsarbete efter ny demonstration

Publicerad 2024-05-29

Den 29 maj genomfördes en ny demonstration på KTH Campus som ledde till att pågående verksamhet stördes. KTH har tät kontakt med polisen och förstärker säkerhetsarbetet.

Christina Boman
Christina Boman, säkerhetschef på KTH. Foto: Magnus Glans.

Demonstrationen, som saknade tillstånd men är grundlagsskyddad enligt polisens bedömning, genomfördes i samband med ett evenemang på campus. Situationen eskalerade efter evenemanget. Polispatruller fanns på plats på campus.

– Vi ser mycket allvarligt på det som hände idag, som innebar att KTH:s verksamhet inte kunnat bedrivas på ett tryggt och säkert sätt. Vi intensifierar vårt säkerhetsarbete för att minimera skadegörelsen och störningen på vår verksamhet. Målbilden är att alla medarbetare och studenter ska kunna känna sig trygga på campus och i den verksamhet de bedriver, något som är svårt idag, säger KTH:s säkerhetschef Christina Boman.

KTH följer händelseutvecklingen och har tät dialog med polisen och med Akademiska Hus som äger fastigheterna.

KTH har också haft kontakt med studenterna som protesterar.

Tidigare nyheter:

Demonstrationståg på KTH Campus