Till innehåll på sidan
Till KTH:s startsida Till KTH:s startsida

Uppdrag, ambitioner och mål

Varför behöver vi arbeta med jämställdhet, mångfald och lika villkor i utbildningen? Trots att vi på KTH redan har infört många åtgärder som främjar dessa områden, och att det kan verka självklart, finns det flera starka skäl att fortsätta utveckla arbetet med jämställdhet, mångfald och lika villkor på ett målmedvetet och intensifierat sätt. Här presenteras några av de viktigaste anledningarna.

Att säkerställa att alla studenter har lika möjligheter och att ingen diskrimineras på grund av kön, etnicitet eller andra faktorer är grundläggande för en rättvis utbildningsmiljö och etiskt ansvarstagande. Därför är arbetet för jämställdhet och mångfald en del av vårt ansvar att bidra till ett hållbart samhälle där alla har möjlighet att nå sin fulla potential. En inkluderande och jämställd utbildningsmiljö med en mångfald av perspektiv och erfarenheter främjar nya idéer, kreativitet och innovation, vilket berikar utbildningen och forskningen samt förbättrar deras kvalitet. För att vara konkurrenskraftiga på en global skala behöver vi attrahera och behålla talanger från olika bakgrunder och kulturer. Dessutom kräver svensk och EU-rättslig lagstiftning att vi arbetar aktivt för jämställdhet och mot diskriminering.

KTH:s centrala uppdrag, ambitioner och mål

KTH:s arbete för jämställdhet, mångfald och lika villkor bygger på FN:s deklaration om mänskliga rättigheter, samt svensk och EU-rättslig lagstiftning. Det utgår även från globala och lokala mål för hållbarhet, jämställdhet och mångfald. KTH har en lång tradition av att arbeta för dessa frågor inom utbildningen, och det finns omfattande stöd för detta arbete i flera interna dokument, policyer, planer och värdegrundsdokument.

Här kan du hitta information om KTH:s centrala uppdrag, ambitioner och mål när det gäller jämställdhet, mångfald och lika villkor inom utbildningen.