Till innehåll på sidan
Till KTH:s startsida

Allmänna frågor

Här kan du få svar på allmänna frågor om projektet lokaloptimering för verksamhetsstödet.

Vad är syfte och mål med lokaloptimeringen?

Syfte och mål för projektet är att tillhandahålla yteffektiva lokaler som möter KTH:s behov av lägre lokalkostnader och som främjar såväl samarbete och spontana möten som individuellt arbete och fokus. Lokalerna ska ha en bra funktionalitet med god variation av arbetsmiljöer som stödjer många olika typer av arbetssätt. Arbetsplatserna ska genomsyras av hållbarhet, på såväl kort som lång sikt, med ett likvärdigt upplägg i byggnaderna som underlättar flexibilitet och igenkännande och som förenklar framtida förändringar av organisation och verksamhet (framtidssäkring).

Varför behöver verksamhetsstödet minska sin lokalyta?

Utifrån det ekonomiska läget behöver KTH minska sina övergripande lokalkostnader och därför tittar nu alla skolorna och även VS över sitt lokalbehov. Detta arbete pågår dels i campusflyttarna och många verksamheter på skolorna har redan minskat sin lokalyta på KTH Campus.

Hur minskas verksamhetsstödets lokalkostnader?

Projektets förstudie visar på att ett nytt arbetssätt möjliggör för KTH att lämna någon byggnad eller delar av byggnad, till exempel på Drottning Kristinas Väg 48. Den möjligheten kommer att utredas vidare. Det kommer göra att KTH på längre sikt får minskade lokalkostnader.
Att implementera ett nytt arbetssätt kommer alltid med kostnader. I projektet kommer vi löpande utvärdera nyttan av olika investeringar och kostnader.

Vilka kommer flytta till nya lokaler?

Arbetet med inplacering i lokalerna har påbörjats. I dialog medverksamheterna har vi börjat titta på inplaceringen i lokalerna utifrån hur man jobbar och vilka man samarbetar med, för att på så sätt skapa så goda förutsättningar som möjligt för alla att utföra sina arbetsuppgifter på ett smidigt sätt.  

Hur påverkas det här projektet av samgåendet?

Projektet får löpande information från universitetsdirektören och avdelningschefer om förändring i organisationen som påverkar projektet. Det handlar dels om personer som flyttar till andra grupper och funktioner som samordnas.

Hur samverkas projektet?

Projektledningen har löpande möten med UD:s ledningsråd och skolsamverkansgruppen under projektet. Centrala samverkansgruppen hålls också informerad. Representanter från HR sitter med i styrgrupp och projektgrupp och kommer att ha en viktig roll i arbetet med att utveckla verksamheten och skapa en hållbar och god arbetsmiljö.