Frågor om arbetsmiljö och förutsättningar
Här kan du få svar på frågor om projektet lokaloptimering för verksamhetsstödet som kopplar till arbetsmiljö och förutsättningar för arbetet.
Hur kan lokaloptimeringen bidra till en mer levande arbetsmiljö?
Idag har vi en nyttjandegrad av våra kontorslokaler på max 70% och vissa dagar så lågt som 20%, vilket resulterar i att arbetsplatser ofta står tomma. Om vi får upp nyttjandegraden i kombination med att vi har lokaler som stödjer vårt arbete och främjar samarbete med kollegor inom den egna avdelningen och andra avdelningar, så skulle det kunna komma att främja en mer levande arbetsmiljö.
Hur säkerställs det att alla arbetsplatser är ergonomiskt utformade?
Alla arbetsplatser ska liksom idag uppfylla krav på ergonomi. Ergonomer rekommenderar variation. Vi tillför möjligheter till variation i projektet, både vad gäller inredning och ljudzoner.
Hur hanteras hygienfrågan om arbetsbord delas?
Det finns lösningar för detta i form av t ex desinficerande servetter på arbetsplatserna. Det kommer också att utredas huruvida lokalvårdens rutiner behöver anpassas. En fördel med fri sittning är att det kommer att vara undanplockat på skrivborden vid arbetsdagens slut och således lättare för lokalvården att torka av.
Hur kommer medarbetarna att känna sig involverade och delaktiga?
Förutom löpande information via chefer och på intranätet, informationmöten är utsedda referenspersoner från varje avdelning engagerade i projektet. De är viktiga samarbetspartners för projektgruppen i det löpande arbetet som tex vid insamling av avdelningsspecifika behov.
Finns det risk att personal kommer jobba mer hemifrån?
Ett av projektens mål är att skapa en bättre arbetsmiljö i form av mer varierade miljöer att arbeta i, beroende på behov och arbetsuppgiftens karaktär, samt stödja samarbete och spontana, informella möten och på så sätt bidra till att man vill komma till arbetsplatsen. I projektets riskanalyser har vi med frågor som denna. Ingen kommer att tvingas att arbeta mer hemifrån i och med fri sittning.
Kommer förändringen att innebära ytterligare distansdagar?
Nej det kommer inte påverka reglerna kring distansarbete.
Vad gäller för dem som inte har distansavtal?
Samma regler gäller för arbetsplatsen oavsett om man har distansavtal eller inte.
Hur hanterar ni allergier?
Beroende på typ av allergi kan det handla om allmänna spelregler eller särskild allergianpassad arbetsplats.