Information från skolledningen på CBH

Publicerad 2021-08-25

Till och med den 15 augusti 2021 hade vi tillfälligt arbete i hemmet samt i första hand distansundervisning på CBH-skolan, enligt rektors beslut och folkhälso-myndighetens rekommendationer. Den tidigare uppmaningen om hemarbete upphörde från och med den 16 augusti.

Från och med höstterminen 2021 öppnar campus upp för möjlighet till undervisning på plats i enlighet med Folkhälsomyndighetens rekommendationer. Det är ett välkommet besked efter tre terminer med nästan uteslutande distansundervisning och hemarbete, men vi ser tyvärr att höstterminen återigen kommer att präglas av pandemin. Nyheterna rapporterar om en ökande smittspridning men förhoppningsvis kommer vaccinationerna göra att situationen ändå blir hanterbar. Vi vill att ni alla ska veta att vi i skolledning, tillsammans med alla prefekter, är medvetna om detta. Vi kommer i våra arbetsgrupper – och tillsammans med våra medarbetare och studenter – att arbeta för att bygga upp en fungerande arbetsmiljö för oss alla. Detta i enlighet med KTH:s formulering:

"Verksamheten ska planeras så att fysisk närkontakt och trängsel undviks. Samordning ska ske kring gemensamma lokaler och allmänna utrymmen där flera enheters/motsvarande medarbetare vistas samtidigt. Stöd och service anpassas därefter.”

Detta sker bäst genom dialog och kommunaktion och vi uppmuntrar alla att fortsätta det goda samarbetet som präglat tiden under pandemin. För personal med reglerad arbetstid (teknisk och administrativ personal) ska eventuellt arbete från hemmet fortsättningsvis regleras genom individuella distansarbetsavtal  mellan den anställda och dennas chef. Här har administrativ chef ansvar att organisera det i dialog med alla chefer i verksamhetsstödet. För personal med förtroendearbetstid gäller som tidigare att vara på plats när arbetsuppgifterna så kräver, även här i dialog med närmsta chef.

För att höstterminen skall blir så bra som möjligt gäller det att vi alla tänker på att fortsätta följa regler och allmänna råd. De viktigaste förebyggande åtgärderna innefattar att stanna hemma vid minsta symptom, anta erbjudandet att vaccinera sig och att tänka på att hålla avstånd i alla situationer.

Ta hand om er!

/Skolledningen på CBH-skolan