Utlysning: samordningsansvarig för Riksidrottsuniversitetet KTH

Publicerad 2021-05-06

KTH via Skolan för kemi, bioteknologi och hälsa söker samordningsansvarig för Riksidrottsuniversitetet KTH (som en del av RIU Stockholm). Alla med tjänst på KTH kan söka uppdraget. Erfarenhet av idrott på elitnivå (som aktiv, tränare eller inom klubbstyrelse) är meriterande.

Bakgrund

KTH är tillsammans med GIH ett Riksidrottsuniversitet och har som ett sådant ingått ett 4-årigt avtal (2019-2022) med Riksidrottsförbundet (RF).

På RF:s hemsida kan man läsa:

Riksidrottsuniversitet (RIU) och Elitidrottsvänliga lärosäten (EVL) har som främsta syfte att möjliggöra en kombination av elitidrott och högre utbildning.

Mandat och finansiering får RF ytterst från Regering/riksdag.

I augusti 2020 etablerades RIU Stockholm där KTH och GIH är huvudfinansiärer och huvudpartners. Övriga parter är Stockholms stad och RF SISU Stockholm (Stockholms Idrottsförbund).

Som ett RIU åtar sig KTH/GIH att under avtalstiden genomföra och utveckla RIU-modellens fyra områden:

1. Av RF utryckta behov av särskilda utbildningsinsatser.
  2. Möjligheten för elitidrottaren att anpassa universitetsstudier till elitidrotten.

Detta innebär att så långt som möjligt försöka erbjuda studenterna anpassade studier vad det gäller föreläsningar, studietakt, tentamina och andra obligatoriska moment.

1. Främjandet av en utvecklingsmiljö som möjliggör satsning på elitidrott.

GIH respektive KTH verkar för att stärka elitidrottmiljön och söker samverkan med lämpliga specialidrottsförbund (SF) för att ytterligare utveckla denna.

1. Samverkan mellan idrottsrörelsen och lärosätena avseende praktiknära elitidrottsforskning.

GIH respektive KTH kommer att verka för att praktiknära elitidrottsforskning bedrivs i samarbete med SF och RF. GIH respektive KTH ska särskilt erbjuda SF möjligheten till en kunskapsöversikt och utvecklandet av SF:s forsknings- och utvecklingsplan.

Arbetsbeskrivning

Arbete med alla punkterna 1-4 ovan med följande kommentarer:

• ”RIU-ansvar” för delar av kontakterna internt på KTH men framförallt gentemot olika idrottsorganisationer (förbund, mm) och vår programsamarbetspartner GIH.
  • Kommunikation med och information till GA, PA och examinatorer.
  • Under 2020 har gjorts en ”storsatsning” på idrottsmiljön. Samordningsansvarig företräder KTH i samarbetet som nu etablerats med GIH, Stockholms idrottsförbund och Stockholms stad.
  • CBH-delen av uppdraget innebär att, via de kontakter som knyts, vara behjälplig till masterprogrammet i idrottsteknologi (TIDTM) exempelvis med att anordna studiebesök, gästföreläsningar, projekt- och examensarbetsuppgifter.

Ansökan

Bakgrunden till utlysningen är att nuvarande samordningsansvarig Inge Jovik kommer att gå i pension. Sökande som vill ha mer detaljerade upplysningar om uppdraget kan kontakta honom på jovik@kth.se .

Uppdraget motsvarar 20 % av en heltidstjänst och kan utföras av en person eller delat på två personer. Halva finansieringen kommer från KTH:s centrala medel och halva från CBH-skolan.

Den som är intresserad av uppdraget ombedes skicka en kortfattad ansökan innehållande:

• Nuvarande anställning: Ämne och avdelning
  • Tidigare erfarenhet
  • Vilka möjligheter och utmaningar som ni ser med uppdraget

Ansökan skickas till CBH-skolans grundutbildningsansvarig ( gruansv@cbh.kth.se ) senast den 17 maj 2021. Aktuella kandidater intervjuas sedan av en grupp. Gruppen nominerar sedan en kandidat varefter CBH:s skolchef fattar beslut.