Allt du behöver veta om EECS sommarevent

”Det blir en explosion av färger och intryck under ett och samma tak!”

Festgeneral Alexandra Leyton
Publicerad 2023-05-03

Inte säker på om du ska anmäla dig till sommareventet? Eller har du kanske missat det helt och hållet? Läs vidare för all information du behöver och – inte minst – för att känna peppen!

Vi har pratat med Alexandra Leyton på skolans kommunikationsenhet, som projektleder eventet som går av stapeln den 8 juni på F1.

Berätta om sommareventet! Vad kommer hända?

– Vi har ju arrangerat event i flera år men nu efter sammanslagningen av Verksamhetsstödet och pandemin är det ännu viktigare att vi träffas och att ses över utbildnings– och forskningsgränser.

– Vi uppmärksammar skolans labbmiljöer och centra. Dessutom får våra fantastiska doktorander chansen att visa upp sin forskning via posterutställningen.

Alexandra fortsätter:

– Vi har helt unika, fantastiska labbmiljöer och centra på vår skola som nu öppnar upp för oss! Deras verksamhet har stor påverkan på samhället, det här är din chans att få se detta.

”Det är få som får se våra labbmiljöer”

Under dagen kommer du erbjudas guidade turer i våra labb och dragningar från våra centra. Du kan anmäla dig redan nu till detta.

– Det är få som får se våra labbmiljöer idag. På sommarfesten får du en chans att uppleva dem. Det tycker jag är en chans du ska ta!

– Vi har många doktorander på skolan. Under sommarfesten kommer du få en inblick i deras forskning genom posterutsällningen, där de tävlar om fina priser. Förutom en jury som bedömer kommer det även i år finnas någon som tar hem ”folkets pris”.

En explosion av färger och intryck under ett och samma tak

Men så till det (nästan) viktigaste – maten och musiken!

– Förra årets tema var svensk sommar. I år ska vi omfamna det internationella på skolan.

– Maten har ett stort fokus. Fågelängen har tagit fram en meny som kommer att spegla världens hörn på olika sätt. Det blir ett grillparty och buffé som jag tror kommer uppskattas!

– Det blir också en explosion av dekorationer från världens hörn. Jag tar gärna emot tips på vad du skulle vilja se i dekorationsväg!

Skolans dolda talanger

Vi är framstående inom forskning men vi är också människor med olika talanger och intressen.

– Vi uppmanar alla som har en talang eller intresse att uppträda! Det kan vara sång, dans eller något instrument. Kanske lär du känna någon annan i verksamheten som har samma intresse?

Posterutställningen

På posterutsällningen kommer doktorander från skolans avdelningar att presentera sin forskning. Vinnande poster får ett pris på 15 000 kronor.

De deltagande doktoranderna har blivit nominerade av sin avdelningschef. Är du intresserad av att vara med men har inte blivit nominerad? Prata då med din avdelningschef. Det finns i skrivande stund 10 platser kvar.

Varför ska jag anmäla mig?

Alexandra listar tre anledningar till att du inte borde missa årets sommarevent.

• Var del av skolans goda stämning. Glöm inte att vi till viss del skapar vår egen arbetsmiljö!

• För att du har ett intresse av andra och är stolt över att vara anställd på KTH.

• Men framför allt för att ha kul! Ta vara på denna jobbförmån och njut av en god middag tillsammans med dina kollegor.

Alexandra avslutar:

– Vi är så tacksamma till alla de som ställer upp för att visa upp skolan. Utan dem skulle det inte vara möjligt.