De har en nyckelroll i rekryteringen av nya studenter

Årets studentambassadörer

KTH International student ambassadors 2023
Publicerad 2023-10-17

Varje år guidar ambassadörerna nästan 100 grupper på campus, svarar på 2000 förfrågningar, besöker skolor och deltar i utbildningsmässor. Ungefär hälften av de tillfrågade presumtiva studenterna säger att de har blivit mer intresserade av att söka till KTH efter en av interaktionerna.

Cirka 110 studenter arbetar som studentambassadörer på KTH. Deras främsta mål är att inspirera presumtiva studenter att söka till våra program. Alla grundutbildningsprogram och masterprogram vid EECS har en studentambassadör.

De utbildas i presentationsteknik, får information om målgruppen och insikter i KTH:s strategier för studentrekrytering. Sista helgen i september varje år hålls en kick-off där årets studentambassadörer träffas.

Ambassadörer på Instagram

Studenten Sara från Interactive Media Technology är digital ambassadör på Instagram. Följ henne och de andra ambassadörerna på kthuniversity .

Parisa Razzaghi Abyaneh påbörjar nu sitt andra år som internationell studentambassadör.

– Jag hoppas kunna inspirera blivande studenter genom att ge insikter om vårt universitet, särskilt mitt program, och se till att de känner sig välkomna, värderade och stöttade, och att deras frågor och funderingar får en bra lösning.

När Parisa välkomnade sin första grupp till campus var hon nervös. Men när hon guidade dem genom campus och berättade om våra program och studentlivet såg hon deras genuina tillfredsställelse och entusiasm.

– Några av dessa besökare hade rest lång väg för att utforska KTH, och att kunna skapa en sådan positiv och minnesvärd upplevelse för dem är ett kärt minne i min resa som studentambassadör som jag aldrig kommer att glömma.

Studentambassadörerna är ofta det första som framtida studenter möter och spelar en avgörande roll i att vägleda och inspirera. Deras engagemang och entusiasm bidrar till att göra KTH till en välkomnande och givande plats.

Text: Charlotta Alnersson