Electrumlaboratoriet – planerna framöver

Ann Lantz om Electrumlaboratoriet.
Publicerad 2024-03-26

Den 1 april går Electrumlaboratoriets mångåriga föreståndare Nils Nordell i pension, men labbets arbete fortsätter som vanligt. Ann Lantz tar över och berättar här vad som händer på labbet.

Vi har pratat med Electrumlaboratoriets nya tillförordnade föreståndare Ann Lantz:

– Det är jag som blir tillförodnad föreståndare i väntan på att vi hinner rekrytera en ny ordinarie föreståndare.

När väntas en ordinarie föreståndare vara på plats?

– Jag har börjat skriva på en annons som jag hoppas vi kan få ut så fort som möjligt. Jag hoppas och tror att vi har någon på plats i början av hösten.

– Gruppen på labbet är lite underbemannade så vill också gå ut med annons på en forskningsingenjör.

Vad händer annars på labbet?

– Vi deltar också i en stor ansökan för att få den fjärde pilotlinan inom Chips JU. Vi söker cirka 50 miljoner kronor till KTH för att sätta upp och driva framtagning av SiC krafttransistorer.

– Vi har också ett nystartat samarbete mellan KTH, Lunds universitet och Chalmers tekniska högskola för att med gemensamma krafter bidra till EU:s satsning på halvledare.

– I övrigt fortsätter verksamheten för de många kompetenta medarbetare med koppling till Electrumlaboratoriet på som vanligt.