Gymnasieelever undervisas av professor på EECS
För tre år sedan startade Dilian Gurov, professor i datavetenskap, undervisning för några gymnasieelever på Tyska skolan. Två gånger i månaden kommer eleverna till KTH där Dilian lär ut teoretisk datalogi och där de arbetar tillsammans för att lösa olika uppgifter.
– Jag tycker det är viktigt ur flera aspekter. Jag som professor visar upp KTH och de utbildningar vi kan erbjuda och så tycker jag om utmaningen att förklara svåra saker, säger Dilian Gurov.
Undervisningen i teoretisk datalogi för några elever började efter att Dilian Gurov blivit tillfrågad av en lärare på Tyska skolan om han inte kunde göra något för att stimulera några av hans elever utanför skolan. Sagt och gjort ordnade han så att de kunde komma till KTH två gång eri månaden och så har det rullat på. På lektionerna har Dilian också med sig en av sina doktorander.
– Jag ser det som positivt för då får de också kännedom om vad en doktorand gör, säger han.
Vill inspirera andra
Eleverna som är med på undervisningen ser det som väldigt positivt att de får komma till KTH.
– För mig är det en extra stimulering och ger mig en personlig utveckling. Det ger också ett bredare perspektiv och jag har fått se hur det är på KTH och det kommer spela en roll i vad jag gör sen efter gymnasiet, säger Alexander Baumgartner.
– För mig har det varit intressant att få lära mig ett nytt område. Det är också väldigt lärorikt att sitta i samma rum med andra som har en kunskap i något jag tycker är spännande. För mig har det betytt mycket att ha Dilian som en mentor och det har hjälpt mig, säger Peter Oechtering.
Dilian Gurov hoppas att det han gör ska inspirera andra lärare på KTH.
– Som jag ser det borde det gå att utvidga även till andra ämnesområden. Jag har valt att prioritera det här och jag hoppas att andra kan bli inspirerade, säger han.