Lär känna Christina, internationell koordinator

Verksamhetsstödets personal

Christina framför huvudbyggnaden på UPC Barcelona under sitt personalutbyte.
Publicerad 2023-04-19

Rätt kvinna på rätt plats, sa någon och pekade på globetrottern Christina Gabrielsson som internationell koordinator. KTH:s egna Carrie Bradshaw look-a-like guidar studenterna rätt till sina utbytesstudier.

Christina är en av tre internationella koordinatorer på skolan. Hennes huvudansvar är utresande studenter.

– Studenter på KTH har stora möjligheter att åka utomlands under en eller två terminer. Varje år organiserar jag cirka 130 studenters utbytesstudier.

Att jobba som internationell koordinator innebär mycket mejlkontakt med både studenter, partneruniversitet och programansvariga.

– Det roligaste med mitt jobb är ändå att träffa studenter och hjälpa dem att uppfylla deras drömmar. Jag får ofta entusiastisk återkoppling och jag gillar att läsa studenternas spännande reseberättelser. Jag är en ganska extrovert person som får energi av att träffa människor.

Mässor, informationsmöten och andra aktiviteter som workshops före avresa är också en uppskattad del av arbetet. Även om det kanske inte alltid finns tid över till det.

– Jag deltar också vid många partnerbesök. De senaste veckorna har vi haft besök av personal från Sabanci University i Tuzla och Koc University i Istanbul. Snart får vi besök från Instituto Superior Técnico i Lissabon, Portugal. Det är ett av de universitet som vi skickar flest studenter till.

Det oroar sig studenterna för

De flesta som läser ett civilingenjörsprogram åker på utbyte i årskurs fyra eller fem. De som läser ett högskoleingenjörsprogram eller kandidatprogram åker under höstterminen i årskurs tre.

– De vanligaste frågorna jag får av studenter som vill åka i väg är när det passar att åka och till vilka universitet. Svaret beror lite på vilka kurser som behöver kunna tillgodoräknas.

En annan sak studenter oroar sig för är risken för att förskjuta sina studier ifall de inte klarar någon kurs när de är i väg på utbyte.

– Det är alltid en risk. Men jag brukar uppmuntra alla som har möjlighet att åka utomlands till att göra det.

På skolan har vi även några utbytesavtal med universitet som de andra skolorna på KTH inte har.

– Till exempel kan studenter från Civilingenjörsprogrammet i Elektroteknik åka till Stanford University eller Imperial College i London. Studenter från Civilingenjörsprogrammet i Datateknik kan åka till Washington University i Seattle.

En veckas personalutbildning i Barcelona

I maj 2022 åkte Christina på personalutbyte till Barcelona. Efter att ha läst en utlysning från KTH:s International Relations Office tog hon direkt kontakt med sin chef.

Tre personer från KTH åkte på en veckas personalutbildning med andra internationella koordinatorer från världen över på Universitat Politècnica de Catalunya. Allt betalt av Erasmus.

– Vi var 22 deltagare från bland annat USA, Peru, México och såklart flera europeiska länder.

Det blev en vecka av workshops, rundturer på campus och i staden och gott om tid för idé- och erfarenhetsutbyte innan det var dags att åka hem.

– Jag lärde mig jättemycket. Det slog mig att vi alla har liknande utmaningar, vilket gav en känsla av samhörighet. För egen del så är det även värdefullt att kunna förmedla min erfarenhet till studenterna. Hur campus ser ut, vart man kan bo, äta, hur kurserna är upplagda och så vidare.

En stor del av att göra ett personalutbyte är att träffa kollegor från hela världen. Christina tycker att alla som har möjlighet att åka på ett utbyte ska ta den chansen.

– Att upptäcka Barcelona var fantastiskt! Som jag säger till studenter: om du kan åka på utbyte – gör det!

En ensamresande globetrotter

När Christina inte jobbar med att se till att EECS studenter får upptäcka världen är hon själv en globetrotter. Hon har besökt cirka 25 länder och inte är det några sällskapsresor hon åker på.

– Jag reser nästan bara själv. När jag kommer någonstans hittar jag nya personer som också reser ensamma. Det blir lite av en gemenskap av ensamresande.

Yoga är också ett stort intresse. Och vad är bättre än att kombinera yoga med resa.

– Jag har varit på flera yogaresor. Oftast är de tre till fyra veckor långa. 2019 var jag på Bali i tre veckor, på tre olika retreats, varav fem dagar i en tyst retreat.

Ofta åker hon för att hälsa på någon hon känner, men hon vill samtidigt vara fri att upptäcka på egen hand.

– Samma gäller när jag reser med vänner. Man måste inte vara tillsammans hela tiden. Och det är viktigt att de andra tänker likadant.

För Christina sitter halva nöjet med resan i att planera.

– För mig är det så här; när jag kommer hem från en resa börjar jag att planera nästa. Jag är alltid reseledare och planerar efter vad mitt resesällskap tycker om att göra innan jag ser till mig själv.

Sex and the city look-a-like

Ett inte allt för ovanligt intresse är serier. Ingen specifik genre. Kriminalserier och övernaturligt går hem. X-files var favoriten under uppväxten.

– Dana Scully och Fox Mulder i X-files var mina idoler. Men Walking Dead är inte min kopp av te, Sex and the city däremot, är det.

Inte helt oväntat kanske, då fåglar viskar att hon till och med blivit beskriven som Stockholms Carrie Bradshaw.

Nästa gång du möter Christina i korridoren, fråga vilken resa som står näst på tur!

EECS Internationella koordinatorer