Lär känna Karl på HR

Verksamhetsstödets medarbetare

Karl Henning, HR-administratör
Publicerad 2023-02-08

När Karl inte stöttar skolans avdelningar med personaladministration kan det kastas en och annan papperstuss på en HR-kollega eller fixas med en after work. Saxofonspelandet gav han upp, det blev för synd om grannarna.

På HR-enheten stödjer Karl och hans kollegor EECS avdelningar med personaladministration. De stödjer också verksamheten med områden som rekrytering, arbetsmiljöfrågor, introduktion och chefsstöd.

Karl började på sin bana på KTH år 2019 på Skolan för Teknikvetenskap och gick över till EECS i januari 2022. Det Karl tycker är roligast är att han dagligen får arbeta med människor och att hjälpa dem i olika frågor.

– Extra roligt är att få hjälpa nyanställda som inte är från Sverige med att bosätta sig i ett nytt land. Vi är deras länk och hjälper dem bland annat med myndighetskontakter. Jag har lärt mig mer om hur det fungerar i Sverige och att det inte är så smidigt som man kan tro att etablera ett liv här.

Karl stöttar Avdelningen för programvaruteknik och datorsystem (SCS), Avdelningen för beräkningsvetenskap och beräkningsteknik (CST) och Elektrumlaboratoriet i Kista med HR-frågor.

– Jag hjälper dem bland annat med avtalsskrivning, myndighetskontakter och med intyg till anställda.

Det Karl tycker är roligast med sitt jobb är att få hjälpa människor och göra skillnad.

– Det absolut roligaste är när man avslutat ett ärende och faktiskt förstår vilken skillnad det blir för organisationen. Det kan exempelvis vara när en långdragen rekrytering går i hamn.

Kastar papperstussar

HR-frågor handlar ju mycket om trivsel på jobbet, så Karl fick berätta vad han gör för att ha kul och trivas på jobbet.

– Vi har en riktigt bra sammanhållning i gruppen. Det är högt i tak och vi stöttar varandra i olika ärenden. Det är jättekul att komma till jobbet med de kollegor jag har.

Det kommer fram att Karl gillar att skoja med sina HR-kollegor.

– Att retas är kul! Jag kastar gärna en papperstuss för att få uppmärksamhet eller skrämmer någon.

När han inte skrämmer vettet ur sina kollegor går de gärna på after work tillsammans.

Tyckte synd om grannarna

När Karl inte jobbar är det musik som gäller, både att lyssna och att spela instrument själv.

– Jag lyssnar konstant på allt ifrån indiepop till arabisk, fransk, italiensk och japansk musik.

Karl på Sarek

Han försöker också lära sig att spela gitarr men gav upp sin karriär som saxofonspelare.

– Jag provade saxofon ett tag men det lät för jävligt så jag slutade eftersom jag tyckte så synd om grannarna.

Karl försöker också åka på en vandringsresa en gång om året. Höjdpunkten var då han och kompisgänget vandrade och tältade på Sarek.

– Det var en superresa – en riktig expedition!