Lär känna Luca Peretti

- elektrifieringsfantasten som är självförsörjande på bönor

Luca Peretti, Avdelningschef på Elkraftteknik.
Luca Peretti, Tf. Avdelningschef på Avdelningen för Elkraftteknik.
Publicerad 2024-02-06

Vi har pratat med Luca Peretti som nyligen antog rollen som tillförordnad avdelningschef på Avdelningen för elkraftteknik (EPE). Utöver att forska och undervisa ser han sin uppgift som chef att hitta avdelningens identitet. Sin fritid spenderar han på kolonilotten där det odlas så det knakar.

På en arbetsplats där inte alla känner varandra är Lucas mål att förstå individerna bakom arbetsrollerna och vara närvarande för att lösa eventuella problem. Avdelningen utgörs av en mångfaldig och dynamisk grupp, och en central del av Lucas ansvar som avdelningschef är att försöka bygga samman dem och bidra till att forma en gemensam identitet.

– Jag kliver nu in som tillförordnad avdelningschef medan Lars Nordström är utlånad till en annan myndighet. Min huvudsakliga ansvarsuppgift är att signera och godkänna, samt att arbeta med arbetsmiljöfrågor.

Lärde sig svenska med kollegor på lunchen

Lucas resa mot KTH började på ABB i Västerås där han var på besök som doktorand, för att sedan återvända till sina studier i Italien. Sedan öppnade sig en position för Luca i Västerås varpå han flyttade dit och stannade på ABB i åtta år. Svenska lärde han sig genom att prata med kollegor på lunchen.

Sedan kom en möjlighet att börja på KTH.

– Jag valde att gå vidare till KTH eftersom jag ville kombinera forskning och undervisning. Jag presterar som bäst när jag får forska och undervisa samtidigt.

”Allt ska elektrifieras”

Om Luca

Utbildning: Master i elektroteknik från Universitá di Udine I nordöstra Italien, doktorerade i Universitá di Padova, ganska nära Venedig.

Gör: Tf. avdelningschef för Elkraftteknik (EPE), forskar och undervisar i kurserna EJ2201, EJ2222 och EJ2230.

Bor: Kallhäll, Järfälla kommun.

Familj: fru Sylvia (KTH-alumn i elkraftteknik), Stella (7 år) och Elliot (4 år).

Lucas forskning och undervisning inriktar sig på elektriska maskiner och drivsystem. Det handlar närmare bestämt om allt som roterar som är elektriskt, som ofta finns överallt, både hemma och i samhället; i din tvättmaskin, mixer, borrmaskiner, elektriska fordon, vindkraft och vattenkraft.

Målet med forskningen är att elektrifiera allt och öka användningen av energieffektiva elektriska maskiner globalt. Små förbättringar gör stor skillnad i den enorma elmaskinens elförbrukning.

Luca är också ansvarig för tre kurser som täcker elektriska maskiner, maskinkonstruktion och regleringsteknik.

– Det mest tillfredsställande med att undervisa är att förbereda studenterna för industrin och se dem lyckas i sina karriärer. Jag strävar efter att göra undervisningen aktuell och relevant, och det bästa jag vet är när tidigare studenter berättar hur de använt min undervisning för att lösa verkliga problem på sina jobb.

Självförsörjande på bönor

När Luca inte är på jobbet eller spenderar tid med sin familj, kopplar han av på sin 150 kvadratmeter stora kolonilott. Här finns äppelträd, vinbär, hallon, björnbär, sallad, lök, squash och potatis. Här finns dessutom bönor i massor, så pass mycket att han fryser in och har så det räcker hela vintern.

Han har dessutom en annan, lite mer fartfylld hobby:

– Basket är mitt stora intresse efter att jag spelat i nästan 20 år i Italien. Jag har följt USA-basket sedan 1993 och har blivit som ett levande uppslagsverk när det kommer till statistik och spelare.

Innan vi avslutar intervjun poängterar Luca:

– Min passion för elektrifiering och mitt engagemang för att utbilda framtidens ingenjörer är drivkraften bakom min karriär på KTH. Genom min roll som tillförordnad avdelningschef hoppas jag kunna bidra till att skapa en stark och enhetlig identitet inom avdelningen och samtidigt fortsätta inspirera och utbilda nästa generation av tekniska ledare.