Snapshots från framtidens forskning på EECS Vinterkonferens

Publicerad 2021-12-15

Forskningspresentationer, posterutställning med doktorander och en stämningsfull midvinterkonsert. Skolan för elektroteknik och datavetenskap (EECS) bjöd på ett inspirerande program när de, torsdagen den 9 december, höll en digital vinterkonferens för anställda. Syftet var att lära känna varandra över gränser och få en inblick i den forskning som bedrivs på skolan, där fem övergripande områden lyftes fram.

I konferenslokalen på Clarion Hotel Sign står ett 50-tal stolar glest uppradade framför den stora scenen. Ett långt bord med teknisk utrustning och sladdar i olika färger vittnar om att den förestående konferensen sänds digitalt. På grund av ändrade restriktioner får arrangörerna en knapp dag på sig att ställa om vad som skulle varit en livekonferens till en, i huvudsak, digital sådan.

Alexandra Leyton , kommunikatör på EECS och projektledare för konferensen, är nöjd med resultatet.

– Under dessa två år har vi lärt oss att vi inte ställer in, utan ställer om. Det fantastiska med att jobba med just ingenjörer är att vi tillsammans hittar lösningar och innovationer på precis allt, säger hon.

På skärmen över scenen hälsar rektor Sigbritt Karlsson  deltagare välkomna. Hon betonar värdet av den kvalitetskultur som präglar EECS med innovativ forskning, lärande och relationsskapande inom skolan och med samhället.

– Jag ville förmedla hur stolta medarbetarna på EECS ska vara över den forskning de bedriver, som förändrar och förbättrar världen. Det är nog lätt att glömma bort den skillnad man kan göra och faktiskt gör som forskare, säger Sigbritt Karlsson.

Forskningens nytta i samhället

Under titeln "Snapshots från framtiden för forskning och utbildning" presenteras de fem övergripande forskningsområdena av utvalda forskare. Det handlar om: hållbart klimat och energi, förbättrad hälsa, effektiv kommunikation, säker digitalisering och framtidens transport.

Via appen Mentimeter kan de cirka 180 deltagarna från hemmakontoren interagera i realtid genom att skriva frågor och ge feedback.

En av de presenterande forskarna är Madeline Balaam , lektor vid Avdelningen för medieteknik och interaktionsdesign. Hon presenterar engagerat hennes forskning om teknik, intimitet och beröring.

– Teknologi är idag en naturlig del av vardagliga ting och blir mer och mer intim. Om du gamear, tänk på hur stolen kanske rör vid ditt lår eller rygg som en del av spelet. Jag vill undersöka hur vi kan säkerställa att den typen av beröring sker på ett acceptabelt sätt, säger hon.

Patrik Hilber , lektor vid Avdelningen för elektroteknisk teori och konstruktion, forskar på risk och tillförlitlighet kring elnät. Under sin presentation betonar han vikten av att som forskare tänka om, minska, återställa och återanvända innan man skapar nytt. Något han menar att många forskare lägger för stor vikt vid.

– Det är viktigt att inse var man kan göra en insats och hur, ofta fastnar forskare i ”görandet”. Jag hoppas att de som lyssnat idag förstår att det krävs balans mellan att ta tillvara på det som redan finns och att hitta nya lösningar, säger han efter sin presentation.

Eftermiddagens moderator Gustav Notander , affärsutvecklingscoach vid KTH Innovation, tycker att presentationerna varit spännande och att elektroteknik och datavetenskap är teknikområden som kanske är de mest fundamentala för samhällets utveckling just nu.

– Jag tycker att det var extra roligt att se hur flera av presentatörerna lyfte fram hur deras forskning omsätts i nytta och värde i samhället utanför den akademiska sfären, säger han.

Intresse för kollegors forskning

Det har blivit dags för de två vinnarna av posterutställningen att koras av en jury bestående av Marianne Lundin, Björn Thuresson, Jens Zander och Gustav Notander, alla med gedigen erfarenhet av undervisning och pedagogik.

Med motiveringen ”ett välbeskrivet problem och tydlig påverkan” vinner Shivam Mehta, doktorand vid avdelningen för tal, musik och hörsel, med sin poster ”Neural HMMs are all you need (for high-quality attention-free speech synthesis)”. Tack vare hennes visuellt tilltalande grafiska manér är kvällens andra vinnare Han Xue, doktorand vid avdelningen för elektronik och inbyggda system, med sin poster ”Ocean wave energy generators”.

– Jag är förvånad! Jag hann inte ens skriva ut min poster. Det känns som en tidig julklapp att vinna, säger Han Xue.

Vackra toner fyller konferenslokalen och hemmakontoren när midvinterkonserten avrundar konferensen och sätter stämningen inför den stundande julen. Leif Handberg , i matchande röd keps och fluga, Roberto Bresin  och Kjetil Falkenberg Hansen  bjuder på både musik och dikter.

Mentimeter har använts flitigt under eftermiddagen och besökare i lokalen minglar och diskuterar projekt. Det är tydligt att det finns ett stort intresse för att lära sig om varandras forskning och det finns god potential att konferensen leder till nya idéer och möjligheter på EECS.

Nicky Rosenberg