Till innehåll på sidan
Till KTH:s startsida

Översikt av KTH:s telefoni

Om korrekt och effektiv hantering av telefoni vid KTH

Här hittar du information om hur man säkerställer en korrekt och effektiv hantering av din arbetstelefon eller abbonnemang som har införskaffats genom KTH.

Vid nyinköp eller byte av mobiltelefon

  • Nya mobiltelefoner beställs av ansvarig chef och belastar dennes budget
  • Beställning av telefonen görs i Portalen för IT-ärenden . Lathund finns på sidan Beställning av mobiltelefon .
  • KTH IT-Support eller din lokala IT-Support kan vid behov hjälpa till vid uppstarten av en ny mobiltelefon, så att anslutning till e-post, trådlöst nätverk med mera blir korrekt konfigurerat.

Kortfattad information om abonnemang

  • Beställning, avbeställning, ändring eller portering görs i Portalen för IT-ärenden .
  • Som standard ingår 5 GB data per månad i abonnemanget med Tele2
  • KTH ser helst att alla använder tjänsten Mobil anknytning (Mex) vilket innebär anslutning till växeln.
  • KTH försöker i möjligaste mån använda eSIM-kort för att slippa hantera byten av sim-kort vid ett eventuellt framtida operatörsbyte

Information om telefonnummer

  • Avslutade nummer placeras i karantän i minst 60 dagar. Under karantänen kan numret inte tilldelas en annan användare eller användas för samtal eller meddelanden. Efter karantänperioden har avslutats kan numret frigöras för återanvändning.
  • Din närmaste chef kan initiera överföring av telefonnummer och detta sker genom att Kontakta KTH IT-Support . Numret kommer dock vara i karantän enligt tidigare information om det tidigare har nyttjats.
  • Övertagande av telefonnummer kan göras utan karantän om särskild anledning förekommer, till exempel för funktionsnummer eller liknande. KTH IT ser dock i största möjliga mån att numret sätts i karantän med syfte att skydda den personliga integriteten.
  • Man kan portera det mobilnummret som har abonnemang genom KTH, däremot går det inte för 08 - 790 xx xx numret.

Tidsramar

  • Vid beställning av mobiltelefon är leveranstiden normalt 1-2 veckor. Du kan välja att hämta ut den vid KTH Entré eller få den levererad till din arbetsplats.
  • Vid beställning av abonnemang brukar den normala handläggningstiden vara under 5 arbetsdagar.
  • En mobiltelefon håller i minst 3 år vid normalt användande. De standardtelefoner som KTH IT föreslår har en garanterad mjukvarulivslängd på mellan 5 till 7 år.

Vid särskilda fall

  • Vid akuta byten eller brådskande fall bör man använda en lånetelefon för att lösa det akuta behovet. KTH återvinner ofta använda mobiltelefoner till lånetelefoner. Kontakta din lokala IT-tekniker eller Service Center för tillgänglighet.
  • Vid förlust av mobiltelefon eller misstänkt missbruk med den, så ska man genast kontakta KTH IT-Support.

Information om du slutar att arbeta vid KTH eller vid byte av din mobiltelefon

  • När en mobiltelefon byts ut ska den gamla utrustningen återställas till fabriksläge och all data samt koder ska raderas innan den lämnas vidare till annan användare. Avveckling/skrotning ska ske enligt skolans interna rutiner.
  • Kom ihåg som chef eller ansvarig att alltid anmäla om dina medarbetare slutar, tar tjänstledigt eller liknande så att vi kan pausa eller avsluta abonnemanget. Mer information finns på sidan Vid avslut av anställning .

Övrig information

  • KTH IT-Support bistår med teknisk support och kontrollerar att rutiner följs samt gör regelbundet uppföljande kostnadskontroller.
  • Kostnader för telefon, abonnemang, trafik och data belastar slutanvändarens hemorganisation.