Vid avslut av anställning
Här hittar man en IT-relaterad lista med punkter som är viktiga att tänka på när en anställning upphör. Sidan vänder sig till både dig som slutar på KTH men även till dig som chef om du har en medarbetare vars anställning på KTH upphör.
Checklista för dig som slutar på KTH
Du som avslutar din anställning på KTH, behöver se över ditt KTH-konto, data och hårdvara innan du lämnar KTH.
Hantering av data
Du som anställd behöver se till att din chef och/eller dina kollegor har tillgång till relevant forskningsdata och annat du hanterat. För att göra det tydligt vad som inte behöver arkiveras, passa på att radera onödig data när du gör överlämningen.
- Hantera din personliga data som du sparat i din hemkatalog H:, eller i KTH OneDrive eller lokalt på din KTH-dator, då du ej får tillgång till dem efter att ditt KTH-konto inaktiverats. Exempelvis så kan du lagra data på en extern lagringsenhet. Stäm av med din chef om vart annan data, till exempel projekt-eller forskningsdata ska lagras.
- Det är viktigt att överföra ägarskap på delade mappar i OneDrive till en kollega så att de kan fortsätta jobba med de mapparna och filerna. Kontakta IT-support för att få guidning.
- Se över din profilsida eftersom KTH förbehåller sig rätten att ta bort din profilsida efter det att din anställning vid KTH har upphört. Läs mer Om profilsidor på KTH:s webbplats .
- Är du kanalägare i KTH Slack, överför ägandet innan du slutar. Kontakta IT-Support om du behöver hjälp.
Hantering av hårdvara
All KTH ägd hårdvara ska lämnas kvar på KTH. Diskutera med din chef hur din hårdvara ska hanteras.
- Nollställ din arbetstelefon och ta bort KTH-konton, Google-kontot på Android eller AppleID på iPhone/iPad innan du lämnar tillbaka den till din organisation
Ta bort dina personliga uppgifter från iPhone/iPad (support.apple.com)
Ta bort Google-konto från telefonen (support.google.com) - KTH ägda mobiltelefoner och datorer lämnar du tillbaka till din chef eller service center på din skola, se mer nedan på skolornas egna sidor.
Hantering av ditt KTH-konto
Du ansvarar själv för att hantera alla registreringar där KTH-kontot används, såsom inloggning på webbsidor, vidarebefordring av e-post, osv.
- Ditt KTH-konto inklusive e-postadress kommer inaktiveras. Inaktiveringen sker på beställning av personalfunktionen på skolan. Läs mer på intra.kth.se/inaktivering för att ta reda på vad du behöver göra om du vill fortsätta ha kontakt med KTH.
-
Vid behov, flytta eller kopiera över din e-post till ett privat e-postkonto. Information finns på Flytta e-post mellan olika konton .
Checklista när någon slutar (relevant för dig som chef)
Data i personliga hemkataloger, OneDrive, backupsystem, etc. kommer att raderas när KTH-kontot avslutas. Därför är det viktigt att ni har tillgång till den data ni behöver t.ex. relevant forskningsdata.
Tänk även på att göra följande:
- För att kostnader för tjänster och licenser inte fortsatt ska debiteras behöver de avslutas via
ITA - Beställningsportal
. Om du inte kan göra det själv, kan en
godkänd beställare
på skolan hjälpa dig.
Här finns instruktioner för att avbeställa en tjänst eller licens Beställ IT-tjänster och licenser . - Beställ
Avyttring eller flytt av utrustning
, för att inventeringslistorna ska stämma.
Obs! Gäller i dagsläget enbart för anställda på Verksamhetsstöd (VS) och ABE-skolan. - Avsluta mobilabonnemanget för att det inte fortsatt ska debiteras. Beställning/Uppsägning av Mobile extension(MEX)/Fristående mobilabonnemang
- Beställ inaktivering av KTH-konto via
Portalen för IT-ärenden
(välj "IT-tjänster för anställda" och sedan välj "KTH-konto inaktivera").
Detta är i linje med rektors beslut gällande deaktivering av KTH-konton intra.kth.se/inaktivering . Personer som ej har anknytning till KTH längre ska inte ha ett aktivt KTH-konto.