Till innehåll på sidan
Till KTH:s startsida

Två nya utskott för lärartillsättningar

Sebastian Stichel, ordförande för SCI anställningsutskott och Malin Åkermo, ordförande för SCI docentutskott. Foto: Marta Marko-Tisch
Publicerad 2025-01-15

Från och med den 1 januari har KTH:s skolor tagit över ansvaret för lärartillsättningar, vilket har lett till att Fakultetsnämnden inrättat två nya organ: anställningsutskottet och docentutskottet. Dessa ersätter de tidigare centrala organen och skolornas rekryteringskommittéer och stärker fakultetsnämndens strategiska arbete.

Sebastian Stichel är ordförande i SCI-skolans nya anställningsutskott.

Kan du beskriva anställningsutskottets roll och funktion?
- Anställningsutskottet består av fem ledamöter och fyra suppleanter. Skolans ansvarig för fakultetsförnyelse (FFA) är ordförande, och Jens Bardarson är vice ordförande. Utskottet ansvarar för att fastställa anställningsprofiler och utse sakkunniga i rekryteringsärenden. Dessutom är vi en pool för att utse lärarledamöter till rekryteringsnämnder, som sedan bedömer ansökningar och upprättar rankinglistor för enskilda rekryteringar.

Malin Åkermo, ordförande i docentutskottet, hur har arbetet med att tillsätta utskotten gått till? 

- Vi öppnade upp för hela fakulteten att nominera både sig själva och kollegor till de nya utskotten. Samtidigt tog vi kontakt med tidigare ledamöter i anställnings- och docentkommittéerna för att undersöka deras intresse av att fortsätta. Därefter granskade fakultetsnämnden de inkomna nomineringarna och satte samman utskott med en balanserad representation av kön, erfarenhet och institutionstillhörighet. För befordringsutskottet nominerade vi dessutom personer utifrån intervjuer med kandidater som hade erfarenhet från liknande arbete i andra utskott.

Vad innebär de nya utskotten för fakultetsnämndens arbete framöver?
- Fakultetsnämnden kommer att få möjlighet att fokusera mer på strategiska frågor, som att inrätta nya tjänster. Utskotten är avgörande för att säkerställa kvaliteten och ge en närmare koppling till processerna för lärartillsättningar", säger Malin Åkermo.