Till innehåll på sidan
Till KTH:s startsida

Utmaningsdriven projektkurs för omedgörliga problem och samhällsförändring (2414-EECS)

Projektet innebär att ta fram en process för utveckling av kurser om hantering av omedgörliga problem, genom att utveckla en helt ny utmaningsdriven projektkurs i mastersprogrammet Hållbar digitalisering (TDIGM). Både kursutvecklingsprocessen och kursutfallet dokumenteras och utvärderas.

Mappade principer 

Projektet mappas till nedan ramverksprinciper:

P2. Förmåga att hantera omedgörliga problem för en hållbar samhällsutveckling

P3. Aktivt studentcentrerat lärande 

P9. En utvecklande utbildningskultur 

Definitioner av principerna

Kontakt

Elina Eriksson
Elina Eriksson universitetslektor
Daniel Pargman
Daniel Pargman universitetslektor

Detta projekt genomförs på Skolan för elektroteknik och datavetenskap (EECS) inom programmet Framtidens utbildning (projektnr. 2414-EECS).

Relaterat

Det KTH-gemensamma projektet Utmaningsdriven utbildning  (projektnr. 2402-KTH) och projektet Utmaningsdriven projektkurs  (projektnr. 2414-EECS).

Projektkontext  

I en värld som förändras snabbt och som står inför hållbarhetsproblem som sträcker sig från det lokala till det globala, står KTH och vår utbildning inför en helt ny typ av omedgörliga och komplexa problem - problem där lösningen inte är känd på förhand av läraren eller av någon annan. Att hantera denna typ av problem utgör en omställning för våra studenter och för lärare på KTH. Vi behöver utveckla en ny utbildningskultur som mindre handlar om att överföra på förhand paketerad kunskap och mer om att förstå komplexa samhälleliga problem och att hitta sätt att hantera osäkerhet. 

Syfte/Effekt (outcome) 

Det övergripande syftet är att utveckla studenternas förmåga att hantera omedgörliga problem för en hållbar samhällsutveckling, men processen för att utveckla sådana kurser är i sig ett komplext problem med många målkonflikter. Syftet med projektet är att testa och dokumentera en process för sådan kursutveckling genom att i mastersprogrammet Hållbar digitalisering (TDIGM) utveckla en ny utmaningsdriven projektkurs. Utöver att utveckla själva kursen, dokumenteras och utvärderas processen för kursutveckling och kursens utfall.  

Projektresultat (output) 

  • En nyutvecklad utmaningsdriven projektkurs i mastersprogrammet Hållbar digitalisering (TDIGM)  

  • En genomförd första kursomgång [HT25 enl pdir] 

  • En rapport om kunskapsutbyte, processen att utveckla denna typ av kurs samt kursens utfall 

  • En vetenskaplig artikel baserad på erfarenheterna i projektet 

Tidplan 

Startdatum: 202x-xx-xx [pdir ~2024-09-01]
Slutdatum: 202x-xx-xx [pdir ~2026-06-31] 

Projektdokumentation  

Du som har KTH-ID kan läsa den senaste projektdokumentationen, som ligger i OneDrive, i inloggat läge:

Innehållsansvarig:framtiden@kth.se
Tillhör: KTH Intranät
Senast ändrad: 2025-10-14