Fyra favoriter från första året av podden Fikasnack om framtidens utbildning

Foto: två män sitter och fikar.
Johan Flid Fridell (till höger på bild) är den återkommande poddvärden. Vanligtvis får han sällskap av någon från programledningen för Framtidens utbildning, här programledare Joakim Lillesköld (till vänster) och samtalar med en eller två gäster i varje avsnitt. Foto: Petter Wallebo.
Publicerad 2023-12-18

Podden ”Fikasnack om framtidens utbildning” har nu gått i nästan ett år och släppt 24 avsnitt. I den livesända podden, där du kan ställa frågor eller kommentera i chatten, delas kunskap och perspektiv på utbildningsutveckling på KTH och i omvärlden.

Årets sista gäst i podden, Joakim Jaldén, är en flitig lyssnare.

"När jag lyssnar på podden får jag energi och inspiration. Det är tillräckligt långt för att det ska bli något innehåll, men det är samtidigt lagom kort för att hinna med i en paus eller på bussresan hem."

Poddens programledare Johan Flid Fridell och programledare för Framtidens utbildning, Joakim Lilliesköd, summerar året genom att lyfta fram fyra favoritavsnitt som de tycker förtjänar lite extra uppmärksamhet. Nu till julledigheterna är det ett perfekt tillfälle att lyssna.

"Vi har berört många olika aspekter av utbildning i podden – och det var ju precis det ville när vi startade den. Podden är ett väldigt effektivt sätt att både dokumentera aktiviteter och att sprida olika perspektiv på utbildning" säger Joakim.

Fyra favoritavsnitt

De fyra favoriterna speglar bredden av samtal som förts i podden det senaste året.

Se alla avsnitt av Fikasnack

Skärmdump på Sofia i Zoomfönstret under poddsändningen.

Podd #17

Fikasnack med dekanus efter besök på Aalto

Vad gör Aalto bra, som vi kan dra lärdom av? Johan och Per samtalar med dekanus Sofia Ritzén om bland annat makerspace, hantering av frågan utbildningsutbud, värdet av mål och data för att driva klok utveckling samt metavärdet av besöket på Aalto universitet.

Spotify #17 / KTH Play #17

Sofia Ritzéns profilsida

A! – Aalto universitets webb

Ines lopez Arteaga

Podd #07

Fikasnack med Ines Lopez Arteaga om framtidens ingenjörsutbildning

Ines är dekan och leder utvecklingsarbete för framtidens ingenjörsutbildningar på Tekniska universitetet i Eindhoven, TU/e. Under samtalet med Jocke och Johan bidrog hon med en internationell vinkel på framtidens utbildning för ingenjörer.

Spotify #07  / KTH Play #07

Profilsida: Ines Lopez Arteaga (tue.nl)

TU/e:s webb (tue.nl)

Skärmdump på Per i Zoomrummet.

Podd #20

Fikasnack med Per om digital och kontinuerlig examination

Varför genomförs digital och kontinerlig examination? Vilka lärdomar har gjorts från tidigare genomförande? Vad betyder det i praktiken för studenten respektive läraren? Johan och Anna samtalar med Per Berglund, som tidigare varit prodekanus med särskilt ansvar för utbildningsfrågor.

Spotify #20 / KTH Play #20 (textad)

Pers profil

Projekt: Digital och kontinuerlig examination

Om Fikasnackspodden

Podden genomförs av programledningen för KTH:s förändringsprogram Framtidens utbildning för att dela kunskap och perspektiv på utbildningsutveckling både på KTH och i omvärlden. Podden sänds på onsdagar kl. 15 live via Zoom så att lyssnarna kan ställa frågor eller kommentera i chatten. Den primära målgruppen är kollegor och studenter på KTH.

Efterlyssna via Spotify, KTH Play eller Youtube

Samtliga tidigare avsnitt hittar du på Spotify , KTH Play (textade)  och YouTube .

De senaste avsnitten

Här är de tre senaste avsnitten för 2023:

Leif Kari

Podd #23

Fikasnack med Leif om hans tid som vicerektor för utbildning

Johan och Joakim fikasnackar med Leif Kari som varit KTH:s vicerektor för utbildning sedan 2019. Han berättar om sina erfarenheter från de fyra åren som vicerektor och sina tankar gällande de största utmaningarna inom utbildning de närmaste åren.

Spotify #23  / KTH Play #23

Leifs profil

Kontakt

Om du har förslag/önskemål om innehåll och gäster till podden är du välkommen att mejla framtiden@kth.se