Lärandemål – så formulerar du dem och jobbar med dem i Canvas
Dokumentation från Lunch 'n' Learn 8 september 2021
Målrelaterade betygskriterier ska införas på alla KTH-kurser med graderad betygsskala, enligt rektorsbeslut. Så hur formulerar man då ett bra lärandemål och hur kan målen implementeras i Canvas? Här är dokumentationen (video och länkar) från Lunch 'n' Learn-webbinariet om lärandemål, betygskriterier och Canvas-funktionen som kan användas.
Om webbinariet
Presentationens tema denna gång är lärandemål, målrelaterade betygskriterier och användningen av lärandemål för uppföljning eller bedömning i Canvas.
Under presentationen får du veta mer om:
- Vilka komponenter behövs för att bygga ett bra lärandemål.
- Hur ett bra lärandemål kan se ut (exempel).
- Målrelaterade betygskriterier i relation till lärandemål.
- Examination med lärandemål.
- Lärandemål i Canvas.
Innehållsförteckning för videon
Här är en länklista som fungerar som en innehållsförteckning. Klicka på länken till den del som du vill titta på. När du kommit till KTH Play så klickar du på playknappen så startar videon på rätt ställe.
Vad är ett bra lärandemål? (KTH Play)
Olika perspektiv på examination (KTH Play)
Målrelaterade betygskriterier (KTH Play)
KTH-anvisningar om betygskriterier och Kurs-PM (KTH Play)
Lärandemål i Canvas (KTH Play)
"Relaterade länkar" leder till webbsidor där du kan läsa dig till ungefärlig motsvarande information som presenteras i videorna.
Presentatörer
Hans Havtun (universitetslektor, ITM, KTH).
Ulrika Nykvist (pedagogisk utvecklare, Digitalt lärande, ITM, KTH).
Kortkurs för KTH-lärare om att utveckla lärandet med betygskriterier
Vill du få hjälp att praktiskt arbeta fram lärandemål och betygskriterier så rekommenderar vi kursen Kursen LH216V Utveckla lärandet med betygskriterier 1,5 hp , som alla KTH-lärare kan gå. Kursen syftar till att underlätta för lärare att införa betygskriterier i sina kurser.