Exempel på kursspecifik information om generativ AI
På denna sida ges exempel på hur kursspecifik information om generativ AI kan formuleras och framföras till studenter i olika kurser. Exemplen utgår från KTHs mallar för kursspecifik information om generativ AI som finns tillgängliga i Canvas. Kurserna i exemplen på denna sida är fiktiva, men är inspirerade av riktiga kurs-PM. Syftet med de givna exemplen är att ge dig som lärare inspiration när du utformar din egen kursspecifika information om generativ AI.
Ingen tillåten användning av generativ AI-verktyg
Ibland kan det vara motiverat att helt förbjuda generativ AI i kursens examinerande uppgifter eftersom generativ AI riskerar att inverka negativt på studenternas möjlighet att uppfylla kursens lärandemål.
Exempel 1.1 – Kurs där praktisk och grundläggande programmering står i fokus
All användning av generativ AI är förbjuden i kursens examinerande moment. Du rekommenderas även att undvika användningen av generativ AI vid dina egna studier, både under och utanför lektionstid. Detta grundar sig i att generativ AI kan ha en negativ inverkan på dina möjligheter att uppfylla kursens lärandemål, där du som student förväntas att på egen hand kunna:
förklara hur enkla skript fungerar i skriptprogramspråk
skriva och felsöka skript
beskriva och förklara de viktigaste maskinvarukomponenterna i en dator.
Förbudet mot generativ AI innebär att
Alla examinerande moment måste uföras utan hjälp av generativ AI.
Alla inlämningar måste vara helt människoproducerade.
Detta inkluderar även att all felsökning i kod ska utföras utan generativ AI.
Du som student är fullt ansvarig för allt material du lämnar in och måste kunna försvara och förklara det helt utan stöd från generativ AI.
Studenter rekommenderas även undvika att använda generativ AI för stöd och handledning vid egen instudering, då svaren är opålitliga och kan utelämna viktiga delar av kursen. Ta i stället stöd av dina medstudenter och lärare för handledning och stöd, samt använd kurslitteraturen för fakta.
Disciplinära åtgärder vid otillåten AI-användning
Allt du lämnar in måste vara din egen prestation. Att använda generativ AI i kursens examinerande moment betraktas som otillåten hjälp och kan leda till disciplinära åtgärder.
Frågor eller osäkerheter?
Kontakta kursansvarig för vägledning och förtydligande av denna information, eller om du felaktigt anklagas för att ha använt generativ AI i kursens examinerande moment.
Endast tillåtet i specifika examinerande uppgifter
I vissa kurser lämpar sig användandet av generativ AI endast i utvalda uppgifter, men är olämpligt i resten av kursen. Till exempel kan användningen motiveras i en uppgift där vissa moment annars skulle vara för tidsödande och generativ AI ger studenterna mer tid till att fokusera på det ämnet i sig. Ett annat exempel är när generativ AI endast är lämpligt i en minoritet av uppgifterna för att undvika att studenterna alltför lättvindigt tar hjälp av generativ AI och går miste om viktiga erfarenheter.
Exempel 2.1 – Kurs där vetenskapligt språk och skrivande är centralt
I kursen tillåts användning av generativ AI i specifika examinerande uppgifter under tydligt givna förutsättningar och villkor baserade på uppgifternas karaktär. Generativ AI används i de utvalda examinerande uppgifterna för att spara tid och låta studenterna fokusera på själva lärandet och uppfyllandet av lärandemålen.
Användning av generativ AI är förbjuden i övriga examinerande moment. Du rekommenderas även att undvika att använda generativ AI i icke-examinerande moment eftersom användningen riskerar att motverka att du som student:
utvecklar dina egna praktiska språkliga färdigheter i vetenskapligt skrivande utifrån en ingenjörs- och teknikvetenskaplig standard
övar upp din egen förmåga att tillämpa effektiva skrivstrategier
lär dig söka i och bedöma relevansen av akademiska källor och referenser i exempelvis vetenskapliga artiklar i digitala arkiv, bibliotek samt arkivsamlingar.
Tillåten användning av generativ AI
I följande listor förklaras hur och i vilka examinerande uppgifter generativ AI får användas:
Inlämningsuppgift B: Egen presentation:
Brainstorming - exempelvis av idéer eller för att få förslag på uppslag och upplägg för presentationen.
Strukturera din presentation och disposition samt skapa bilder till den.
Redigera text så att texten blir mer koncis och stringent, exempelvis genom att reducera redundans.
Restriktioner: Du måste arbeta vidare med generativ AI idé-förslagen, du kan inte använda det genererade svaret rakt av (frånsett bilder).
Brainstorming - exempelvis av idéer och för få förslag på uppslag och upplägg för skrivuppgiften.
Strukturera din analys.
Ytterligare information ges i respektive uppgift.
Obs! Kom ihåg att kritiskt granska material skapad av generativ AI. Du som student är fullt ansvarig för allt material du lämnar in och måste kunna försvara och förklara det helt utan stöd från generativ AI.
Redovisning av AI-användning
För att säkerställa akademisk transparens måste du redovisa om, hur, vad och varför generativ AI har använts i ditt arbete.
Obs! AI-genererade referenser eller citat måste kontrolleras så de är korrekta och relevanta.
Disciplinära åtgärder vid otillåten AI-användning
Allt du lämnar in måste vara din egen prestation – även om generativ AI används som stöd måste tankegångarna och slutsatserna vara dina egna. Användning av generativ AI på ett otillåtet sätt för examinerande moment betraktas som försök till vilseledande och kan leda till disciplinära åtgärder. Var därför noga med att följa informationen på denna sida och det som specificerats i uppgifterna, samt redovisa din användning av generativ AI.
Frågor eller osäkerheter?
Kontakta kursansvarig för vägledning och förtydligande av den kursspecifika informationen om generativ AI, eller om du felaktigt anklagas för otillåten användning av generativ AI i kursens examinerande moment.
Tillåtet efter givna riktlinjer
I vissa kurser lämpar det sig att använda generativ AI i alla examinerande moment och uppgifter (med möjligen något undantag). För att stödja den användningen bör dessa kurser ge studenterna riktlinjer så att användningen sker på ett akademiskt redligt sätt och att svaren granskas med en kritisk blick.
Exempel 3.1 – Kurs om ämnesdidaktik och relevanta tillämpningar
I kursen får du som student använda generativa AI-verktyg i alla examinerande moment och uppgifter så länge användningen följer kursens riktlinjer och så länge inget annat uttryckligen framgår. Du rekommenderas även att följa kursens riktlinjer för icke-examinerande moment och uppgifter. Riktlinjerna för användningen av generativ AI är utformade för att främja lärandet och uppfyllandet av kursens lärandemål, där generativ AI anses kunna hjälpa dig som student att:
resonera kring ett undervisningsinnehåll
förstå hur du kan tillämpa didaktiska verktyg
få stöd vid akademiskt språkbruk och skrivande
ta fram förslag på hur du kan planera olika undervisningsmoment.
AI verktygen betraktas därför både som en inspirationskälla och samtalspartner när du utför uppgifterna i kursen.
Riktlinjer för användning av generativ AI
Generativ AI får användas i kursens examinerande moment så länge du använder det på ett sätt som är:
ansvarsfullt
etiskt, speciellt med fokus på mångfald
akademiskt hederligt
hänsynstagande till elevers olika behov och förutsättningar.
Ett exempel på hur du uppfyller dessa riktlinjer är att vara transparent med din använding av generativ AI, vilket innebär att din användning måste redovisas. Du finner fler kursspecifika exempel under rubriken "Exempel på tillåten användning".
Notera återigen att riktlinjerna bara måste följas för examinerande moment, men för att främja ditt lärande rekommenderas du att även följa dem för icke-examinerande moment.
Obs! Den kursspecifika informationen om generativ AI kan komma att uppdateras under kursens gång om teknikutveckling eller undervisningsbehov motiverar det.
Exempel på tillåten användning
Här nedan ges exempel på tillåten användning av generativ AI i kursen, kom dock ihåg att det alltid är bra att tänka självständigt först, så att inte AI-verktyget begränsar dina perspektiv. Rådfråga din lärare om du funderar på andra användningsområden.
Idégenerering - för att få inspiration, strukturera tankar eller formulera frågor.
Diskussionspartner för reflektion - för att få alternativa perspektiv och idéer på ämnet.
Språkförbättring - för att förbättra din text, exempelvis grammatik och stil i skriftliga uppgifter – men du måste förstå och godkänna ändringarna.
Tekniskt stöd - för att hjälpa dig förstå de tekniska hjälpmedel som används inom kursen.
Obs! Kom ihåg att kritiskt granska material skapad av generativ AI. Du som student är fullt ansvarig för allt material du lämnar in och måste kunna försvara och förklara det helt utan stöd från generativ AI.
Exempel på otillåten användning
Här nedan beskrivs några exempel på den användning av generativ AI i examinerande moment som räknas som otillåten hjälp, försök till vilseledande eller fusk. Detta är inte en komplett lista, rådfråga alltid din lärare om du är osäker på om din användning är tillåten.
Fullständig uppgiftslösning - AI får inte användas för att generera hela inlämningsuppgifter, rapporter eller tentasvar.
Automatiskt genererade referenser - AI-genererade referenser eller citat som inte kan verifieras i akademiska källor får inte användas.
Oredovisad AI-användning - AI-användning måste redovisas.
Redovisning av AI-användning
För att säkerställa akademisk transparens måste du redovisa om och hur AI har använts i ditt arbete. Redovisningen kan göras i form av en kort beskrivning i slutet av uppgiften, där följande redovisas:
vilket generativ AI-verktyg har använts
vad har generativ AI har använts för
vilken prompt iterationen i Chatboten baseras på
vilka eventuella källor som AI hänvisat till och hur du verifierat dess äkthet och relevans.
Disciplinära åtgärder vid otillåten AI-användning
Allt du lämnar in måste vara din egen prestation – även om generativ AI används som stöd måste tankegångarna och slutsatserna vara dina egna. Användning av generativ AI på ett otillåtet sätt i examinerande moment betraktas som försök till vilseledande och kan leda till disciplinära åtgärder. Var därför noga med att följa informationen på denna sida samt redovisa din användning av generativ AI
Frågor eller osäkerheter?
Kontakta kursansvarig för vägledning och förtydligande av den kursspecifika informationen om generativ AI, eller om du felaktigt anklagas för otillåten användning av generativ AI i kursens examinerande moment.
Fri användning av generativ AI-verktyg
I vissa fall kan uppfyllandet av lärandemålen gynnas om studenterna tillåts själv bestämma hur och när generativ AI bör användas i kursen, både vid icke-examinerande och examinerande moment. Du bör dock överväga den fria användningen utifrån studenternas akademiska mognad. För bästa effekt bör du låta studenterna diskutera fram gemensamma riktlinjer för användandet av generativ AI i kursen.
Exempel 4.1 – Kurs där generativ AI är ämnet för kursen
I kursen får generativ AI användas efter studenternas eget tycke i alla examinerande moment och uppgifter, förutom om användandet bryter mot andra regler eller uppförandekoder. Användningen av generativ AI anses främja lärandet och uppfyllandet av kursens lärandemål. Generativ AI är ämnet för kursen och användandet anses främja lärandet och uppfyllandet av kursens lärandemål på följande sätt:
Erfarenhet och praktiskt arbete med generativ AI-verktyg förväntas ge ökad förmåga att beskriva grundläggande principer och tekniker för generativ AI.
Ökad användning kan underlätta att identifiera och undvika potentiella fallgropar och vinkling (bias).
Studenterna kan praktiskt tillämpa sina färdigheter inom prompt engineering i olika uppgifter och därmed förvärva kunskaper inom området.
Studenterna kan få en djupare förståelse för vad som skiljer de olika verktygen från varandra genom att testa och jämföra dem.
Studenterna får större möjlighet att kunna utvärdera etiska och sociala konsekvenser av generativ AI och få större förståelse för hur generativ AI exempelvis kan inverka på kreativitet, äkthet och sprida disinformation.
Användandet bidrar till ökad förståelse för och inblick i hur frågor bör ställas till AI-verktyget i syfte att optimera kvaliteten och relevansen i resultaten.
Tillåten användning av generativ AI
Du som student får själv ta ställning till vad du anser vara etisk och studiefrämjande användning av generativ AI. Ditt ställningstagande behöver inkludera existerande regler och uppförandekoder på KTH samt vara juridiskt och etiskt försvarbar, exempelvis gällande hantering av personuppgifter eller upphovsrättsskyddat material. Gör medvetna val och håll dig uppdaterad angående relevanta lagar, domstolsbeslut och andra juridiska beslut kring AI och generativ AI.
I kursen kommer vi tidigt att genom följande två läraktiviteter försöka utreda vad som bör anses vara etisk och hederlig användning av AI:
Gruppdiskussion - “Vad är studiefrämjande användning av AI – Hur förhåller jag mig till AI med en akademisk integritet och på ett etiskt sätt”?
Diskussion i par (peer-to-peer) - “Vilka fördelar respektive nackdelar har användningen av generativ AI på studier och vetenskapligt arbete?”
Obs! Kom ihåg att kritiskt granska material skapat av generativ AI. Du som student är fullt ansvarig för allt material du lämnar in och måste kunna försvara och förklara det helt utan stöd från generativ AI.
Redovisning av AI-användning
Du som student avgör när och hur du behöver redovisa din användning av generativ AI.
Frågor eller osäkerheter?
Kontakta kursansvarig för vägledning och förtydligande av den kursspecifika informationen om generativ AI.
Exempel på hur studenter kan redovisa användning av generativ AI
Om generativ AI har använts för att generera text:
“Jag skrev min inlämningsuppgift helt på egen hand men tog hjälp av AI för redigering av texten och för att reducera upprepade uttryck i denna för att göra texten mer stringent och koncis. För detta använde jag ChatGPT 4.0 och utgick från min egen text. Detta gjorde jag för att jag hade svårt att själv avgöra om vissa partier i texten kunde uteslutas. Dessa textpartier har jag även markerat med “asterisk, *”.
“Jag använde ChatGPT 4.0 för förklara det teknikvetenskapliga begreppet “XYZ” som jag haft svårt att få hur det ska tillämpas. På så vis har jag fördjupat min förståelse för begreppet och ämnet som jag var osäker på. Jag verifierade sedan att uppgifterna stämde genom att kontrollera informationen i källan “A” som jag först inte hade tillgång till.”
”Jag använde Copilot för att brainstorma möjliga forskningsfrågor inom ämnet. AI föreslog fem olika vinklar, varav jag valde att vidareutveckla två av dem genom egen litteratur- genomgång. Ett exempel på en AI-genererad idé som jag modifierade var att undersöka 'hur användning av digitala verktyg påverkar studentengagemang', vilket jag omformulerade till att fokusera specifikt på interaktiva funktioner och deras effekt på lärande.”
Om generativ AI har använts för att generera bilder:
“Bild genererad med DALL-E (ChatGPT 4.0), av “studentens namn”, med prompten “X.”
“Bild genererad med Adobe FireFly 3, av “studentens namn” med prompten “IC-kretsar i ett laboratorium, närbild.”
Kontakt och support för generativ AI
Har du frågor eller behöver du handledning? Kontakta oss på
e-learning@kth.se
(svarstid: inom 2 arbetsdagar).