Till innehåll på sidan
Till KTH:s startsida

Exempel på kursspecifik information om generativ AI

På denna sida ges exempel på hur kursspecifik information om generativ AI kan formuleras och framföras till studenter i olika kurser. Exemplen utgår från KTHs mallar för kursspecifik information om generativ AI som finns tillgängliga i Canvas. Kurserna i exemplen på denna sida är fiktiva, men är inspirerade av riktiga kurs-PM. Syftet med de givna exemplen är att ge dig som lärare inspiration när du utformar din egen kursspecifika information om generativ AI.

Ingen tillåten användning av generativ AI-verktyg 

Ibland kan det vara motiverat att helt förbjuda generativ AI i kursens examinerande uppgifter eftersom generativ AI riskerar att inverka negativt på studenternas möjlighet att uppfylla kursens lärandemål. 

Endast tillåtet i specifika examinerande uppgifter

I vissa kurser lämpar sig användandet av generativ AI endast i utvalda uppgifter, men är olämpligt i resten av kursen. Till exempel kan användningen motiveras i en uppgift där vissa moment annars skulle vara för tidsödande och generativ AI ger studenterna mer tid till att fokusera på det ämnet i sig. Ett annat exempel är när generativ AI endast är lämpligt i en minoritet av uppgifterna för att undvika att studenterna alltför lättvindigt tar hjälp av generativ AI och går miste om viktiga erfarenheter. 

Tillåtet efter givna riktlinjer 

I vissa kurser lämpar det sig att använda generativ AI i alla examinerande moment och uppgifter (med möjligen något undantag). För att stödja den användningen bör dessa kurser ge studenterna riktlinjer så att användningen sker på ett akademiskt redligt sätt och att svaren granskas med en kritisk blick.  

Fri användning av generativ AI-verktyg 

I vissa fall kan uppfyllandet av lärandemålen gynnas om studenterna tillåts själv bestämma hur och när generativ AI bör användas i kursen, både vid icke-examinerande och examinerande moment. Du bör dock överväga den fria användningen utifrån studenternas akademiska mognad. För bästa effekt bör du låta studenterna diskutera fram gemensamma riktlinjer för användandet av generativ AI i kursen. 

Exempel på hur studenter kan redovisa användning av generativ AI 

Om generativ AI har använts för att generera text: 

  • “Jag skrev min inlämningsuppgift helt på egen hand men tog hjälp av AI för redigering av texten och för att reducera upprepade uttryck i denna för att göra texten mer stringent och koncis. För detta använde jag ChatGPT 4.0 och utgick från min egen text. Detta gjorde jag för att jag hade svårt att själv avgöra om vissa partier i texten kunde uteslutas. Dessa textpartier har jag även markerat med “asterisk, *”. 
  • “Jag använde ChatGPT 4.0 för förklara det teknikvetenskapliga begreppet “XYZ” som jag haft svårt att få hur det ska tillämpas. På så vis har jag fördjupat min förståelse för begreppet och ämnet som jag var osäker på. Jag verifierade sedan att uppgifterna stämde genom att kontrollera informationen i källan “A” som jag först inte hade tillgång till.”
  • ”Jag använde Copilot för att brainstorma möjliga forskningsfrågor inom ämnet. AI föreslog fem olika vinklar, varav jag valde att vidareutveckla två av dem genom egen litteratur- genomgång. Ett exempel på en AI-genererad idé som jag modifierade var att undersöka 'hur användning av digitala verktyg påverkar studentengagemang', vilket jag omformulerade till att fokusera specifikt på interaktiva funktioner och deras effekt på lärande.”

Om generativ AI har använts för att generera bilder:

  • “Bild genererad med DALL-E (ChatGPT 4.0), av “studentens namn”, med prompten “X.”
  • “Bild genererad med Adobe FireFly 3, av “studentens namn” med prompten “IC-kretsar i ett laboratorium, närbild.”