Generativ AI inom högre utbildning
Generativa AI-applikationer har blivit allt mer tillgängliga och populära bland både studenter och lärare runt om i världen. Som universitet måste vi på KTH ta hänsyn till hur generativ AI påverkar studenternas lärande, både positivt och negativt. Hur kan vi använda generativ AI på ett etiskt, lagligt och akademiskt hederligt sätt? Och hur kan vi på ett tillförlitligt sätt bedöma studenternas kunskaper i denna nya digitala era?
Vad är generativ AI-teknik?
Generativ AI är en typ av AI (Artificiell Intelligens) som kan skapa digitalt innehåll, vilket är anledningen till att den kallas "generativ" AI. Idag finns olika generativa AI-applikationer tillgängliga på internet där vem som helst kan använda dessa för att skapa digitalt innehåll enligt sina önskemål. Till exempel för att skapa text, bilder, video eller kod.
Hur fungerar det?
Generativa AI-applikationer bygger på sannolikhetsbaserade maskininlärningsmodeller som tränas på stora datamängder. Dessa system har därmed ingen faktakunskap. Istället skapar de material genom att till exempel förutsäga vad nästa textstycke ska innehålla. Förutsägelserna baseras på statistiska modeller och de instruktioner som anges.
AI- applikationer är inte levande varelser och förstår inte vad de skapar. Vissa härmar mänsklig kommunikation för att ge en illusion av liv, vilket gör dem enklare att använda och mer tilltalande för människor.
Att tänka på vid användning av generativ AI
Här hittar du riktlinjer för användning av generativ AI, anpassade för lärare på KTH utifrån riktlinjer från DIGG (myndigheten för digital förvaltning) och EU-kommissionen. Denna sida inkluderar även utbildningsspecifika exempel för att förtydliga hur du som lärare kan uppfylla lagkraven och förhålla dig etiskt till användandet av generativ AI.
Att tänka på vid användning av generativ AI
Använd generativ AI effektivt
Hur du formulerar prompts är avgörande för hur användbara resultat du får från ett generativ AI-verktyg. Här får du konkreta tips för hur du skriver effektiva instruktioner – så kallade prompts – genom att exempelvis inkludera detaljer och syfte. Du hittar också fler tips, exempelvis om hur du kan arbeta kritiskt med resultatet från verktyget.
Hur du pratar med dina studenter om generativ AI
Undrar du hur du bäst kommunicerar din strategi för generativ AI till dina studenter? Vi rekommenderar att du tidigt informerar dem om de allmänna reglerna och senare utvecklar mer detaljerade förhållningsregler i samarbete med dina studenter. Under kursen, uppmuntra till kontinuerliga diskussioner, var transparent med din användning och modellera det beteende du förväntar dig av dina studenter. För mer information och exempel från verkliga livet, fortsätt läsa.
Hur du pratar med dina studenter om generativ AI
KTH:s mallar för kursspecifik information om generativ AI
Varje kurs på KTH rekommenderas att ha kursspecifik information om generativ AI publicerad i både Canvas och kurs-PM. För att hjälpa lärare skapa denna information finns det färdiga mallar att använda. Det finns fyra mallar som representerar fyra vanliga förhållningssätt till användning av generativ AI, här förklaras kortfattat hur du är tänkt att använda dem.
KTH:s mallar för kursspecifik information om generativ AI
Exempel på kursspecifik information om generativ AI
På denna sida ges exempel på hur kursspecifik information om generativ AI kan formuleras och framföras till studenter i olika kurser. Exemplen utgår från KTHs mallar för kursspecifik information om generativ AI som finns tillgängliga i Canvas. Kurserna i exemplen på denna sida är fiktiva, men är inspirerade av riktiga kurs-PM. Syftet med de givna exemplen är att ge dig som lärare inspiration när du utformar din egen kursspecifika information om generativ AI.
Exempel på kursspecifik information om generativ AI
Förbättra inlärningsupplevelsen
På dessa sidor kan du läsa mer om hur generativ AI kan förbättra studenternas inlärningsupplevelse. Som lärare kan du använda generativ AI för att förbättra din kurs, exempelvis genom att finslipa kursmaterial eller ge återkoppling. Studenter kan använda AI för att underlätta sin inlärningsprocess, till exempel genom att anpassa kursmaterial till deras individuella behov.
Förbättra inlärningsupplevelsen
Kunskapsbedömning i en värld med generativ AI
På dessa sidor kan du läsa mer om hur du minimerar den potentiella påverkan av generativ AI inför dina bedömningar. Börja med att bestämma en strategi och därefter vilka åtgärder som ska vidtas. Åtgärder kan grovt delas in i två kategorier: Förebyggande åtgärder eller hindrande åtgärder. Dessa åtgärder utesluter inte varandra och du bör aktivt överväga båda perspektiven i din undervisning.
Kunskapsbedömning i en värld med generativ AI
Juridiska aspekter kring generativ AI
Användningen av generativ AI har flera juridiska implikationer som måste tas i åtanke och hanteras, precis som med alla andra digitala verktyg på KTH. Här förklarar vi i korthet hur du som lärare hanterar immateriella rättigheter och upphovsrätt, dataskyddsförordningen (GDPR) samt AI-förordningen från EU.
Juridiska aspekter kring generativ AI