För att kunna skapa beställningar och förslag till kurstillfällen behöver det finnas en inrättad kurs med beslutad kursplan i Ladok
Program-/inriktningstillfälle för berörd programkull måste finnas och vara i som minst status Utkast för att kunna göra beställningar och fylla struktur
Starthändelse för flöde
Dags att planera kurstillfällen inom program för kommande läsår
Resultat
Kurstillfällen inom program för kommande läsår finns och har status Påbörjad i Ladok
Kurstillfällen har förts över till TimeEdit, vilket innebär att:
kursägare kan lägga in schemaunderlag i TE Preferences
schemagruppen kan göra bokningar på kurstillfälle
Anmälningskod och poängfördelning per period visas för kurstillfällen i programmets läsårsplanering i kurs- och programkatalogen så att studenter kan planera sina kommande kursval
Kurstillfällen inom program kan utannonseras i Anmälan till Kurser inom Program inför respektive termin
Roller som arbetar i flödet
Beställare: Program-/utbildningshandläggare på skola, i samråd med PA
Kursägare: Kursadministratör/Administrativ studierektor/Program- eller utbildningshandläggare i samråd med GA/studierektor
Ladoksupport
Att hitta till funktionaliteten i Ladok
Gå till Utbildningsinformation, menyvalet Hantera flera och välj sedan Utbudsomgång
Klicka på aktuell utbudsomgång, i detta fall Program: läsårsplanering HT26-VT27
Ett hjälpmedel för arbetet för läsårsplanering
Ett bra hjälpmedel i arbetet med läsårsplaneringen är Avancerad sökning i Ladok. Du hittar Avancerad sökning under Utbildningsinformation / Hantera flera / Avancerad sökning.
I Avancerad sökning kan du söka fram tillfällen av olika slag, så som programtillfällen, inriktningstillfällen och kurstillfällen. Det är inte möjligt att söka på utbildning i Avancerad sökning, alltså t.ex. kurs, program eller inriktning - enbart tillfällen.
I avancerad sökning kan du till exempel söka fram och titta på:
vilka kurstillfällen som funnits på en kurs tidigare terminer
vilka program/inriktningar ett kurstillfälle har ingått i tidigare terminer
En kort introduktion till hur Avancerad sökning fungerar
Avancerad sökning är ett mycket anpassningsbart verktyg. Du kan anpassa både vilka fält du vill använda för att söka och vilka fält du vill visa i sökresultatet.
Ställa in sökfält (Visa sökfält)
För att ställa in vilka fält du vill kunna använda för att göra din sökning klickar du på knappen Visa sökfält och bockar för de värden som du vill visa som möjliga sökfält. Fälten Organisationsenhet, Tillfällets utbildningstyp och Startar inom är obligatoriska sökfält. Det är rekommenderat att också klicka i Utb.kod, Tillf.kod och Benämning för att kunna söka på kurskod, tillfälleskod och benämning på tillfället.
Det finns en stor mängd fält som du kan ange som sökfält. Bocka för de som du tror att du vill använda och klicka sedan OK för att stänga menyn och spara inställningarna.
Ställa in vilka fält som visas i resultatet (Visa kolumner)
För att ställa in vilka fält du vill visa i resultatet av din sökning klickr du på knappen Visa kolumner. Detta öppar en meny som liknar den som vi just arbetade i för att anpassa sökfälten. Klicka i de fält som du vill visa i ditt sökresultat. En rekommendation är att markera åtminstone Benämning, Omfattning, Orgnisationsenhet, Studieperiod, Tillfälleskod och Utbildningskod. I övrigt lägger du till de fält som är relevanta för dig.
Nu ska vi testa att göra en utsökning av de kurstilfällen som finns för kursen SF1624 och som startar inom HT25. Vi fyller i kurskoden i fältet Utb.kod och anger HT25 under Startar inom. Notera att det är obligatoriskt att ange Organisationsenhet och Tillfällets utbildningstyp - här har vi markerat alla för att inte begränsa utsökningen mer än nödvändigt.
Vi klickar på Sök och får nu en träfflista som visar de fält som vi ställde in under Visa kolumner.
Om vi vill gå in på ett av tillfällena och titta närmre på det s kan vi klicka på den länkade benämningen på tillfället.
När vi har gjort vår utsökning så upptäcker vi att vi vill visa ytterligare information om kurstillfällena i listan: vi vill också se vilka inriktningar och program som kurstillfällena ingår i. Vi behåller då vår sökning, men går till Visa kolumner för att lägga tillfler fält som ska visas i sökresultatet. Vi klickar i rutan för Ingår i struktur för att också visa vilka program- och inriktningsstrukturer som kurstilfällena ingår i.
När vi sedan klickar på OK för att spara vår nya inställning så uppdateras sökresultatet automatiskt med den nya kolumnen Ingår i struktur.
Vi ser att hela innehållet i Ingår i struktur inte får plats att visas i listan. För att se hela resultatet finns två tillvägagångssätt:
Vi Kan klicka på Exportera till CSV. Då laddas en fil ned som du kan öppna i Excel och bredda eller radbryta kolumnerna för att visa allt innehåll. Denna excel kan du redigera och spara som en fil, och använda som arbetsunderlag eller dokumentation.
Vi kan klicka på pilen längst till vänster på kurstillfällets rad för att fälla ut raden.
På samma sätt som vi kan gå in på kurstillfällena i träfflistan genom att klicka på den länkadebenämningen så kan vi också gå in på kurspaketeringstillfället under Ingår i struktur genom att klicka på det.
På detta sätt kan du experimentera med vilka sökfält du behöver för tat kunna söka ut det du vill se och vilka kolumner du behöver visa i resultatet för att få den information du söker i resultatlistan.
Moment i arbetsflödet
Fäll ut fliken för det eller de moment som du vill läsa mer om.
Handläggare på AUA skapar en ny utbudsomgång med benämning “Program: läsårsplanering ÅÅXX-ÅÅYY”. Utbudsomgången som skapas upp har inställningar för vilken information på kurstillfällen som ska kopieras från föregående år, vad som ska vara förifyllt etc., men den innehåller inga kurstillfällen. Utbudsomgången skapas upp i samband med att planeringen för det aktuella läsåret startar.
Roll: Beställare
Flik i Utbudsomgång: Hantera strukturinnehåll
När du är inne i utbudsomgången, gå till fliken Hantera strukturinnehåll. I listan till vänster visas programtillfällen och inriktningstillfällen som har en studieperiod som pågår under det läsår som utbudsomgången avser.
För att hitta det program- eller inriktningstillfälle som du vill arbeta med så kan du filtrera på organisation för att hitta tillfällen för program och inriktningar tillhörande en viss organisationsenhet. Klicka på Välj organisationsenhet och sök sedan på organisationskoden. Väl organisationen i listan.
I exemplet filtrerar vi på M ITM för att hitta program och inriktningar som tillhör ITM-skolan.
Du ser nu i listan organisationens program- och inriktningstillfällen.
I listan visas för varje tillfälle utbildningskoden, startterminen, benämningen, studieperioden, omfattningen i hp och tillfälleskoden. För varje kurspaketeringstillfälle visas också en förloppsindikator som visar var läsåret som vi nu jobbar med infaller i relation till kurspaketeringstillfällets hela studieperiod.
I detta exempel kommer vi att arbeta med programmet CINEKs kull HT24 och de kurstillfällen vi önskar för läsåret HT26/VT27 - alltså programmets årskurs 3.
Vi väljer här programtillfället för CINEK med start HT24 . Notera: Längre ner i listan kan vi se att inriktningarna ligger listade för sig. Dessa kommer vi att jobba med i ett separat avsnitt.
För att se vilket innehåll som redan ligger i kurspaketeringstillfällets struktur så kan du klicka på knappen Visa struktur så fälls en lista ut med det innehåll som i nuläget finns i strukturen. För att fälla ihop listan så kan du antingen klicka på den blå listenStruktur eller på samma knapp igen, som nu heter Dölj struktur. Om du vill gå direkt till kurspaketeringstillfället för att titta närmre på något i tillfället så kan du klicka på tillfälleskoden under tillfällets namn.
De beställningar som vi gör existerar bara i Utbudsomgång - de genererar inte i sig själva några tillfällen utan är just bara beställningar av kurstillfällen som vi från programmet önskar att kursägaren ska ge för våra programstudenter.
Klicka på knappen Åtgärder för att fälla ut åtgärdsmenyn. Där hittar du alla de nedan listade alternativen för beställningar. Det finns också ett antal övriga åtgärder i menyn – dessa kommer vi att återkomma till.
Vi ska nu skapa beställningar på kurstillfällen för HT26/VT27 inom CINEK kull HT24. Detta kan vi göra på tre olika sätt som också återfinns i åtgärdsmenyn:
Skapa flera beställningar från förlaga: här tar vi en kopia på alla kurstillfällen som föregående årskull (alltså kull HT23) har i sin programtillfällesstruktur för motsvarande årskurs och gör beställningar utifrån dessa.
Nya beställning från förlaga: här söker vi ut ett enskilt kurstillfälle som redan existerar och kopierar detta och gör beställning
Ny beställning: här söker vi ut en kurs i stället för ett kurstillfälle och skapar en beställning utifrån den. Om du ska skapa beställning på en nyinrättad kurs så är det detta alternativ du använder för att skapa beställning av kurstillfälle på den kursen.
I vårt exempel så utgår vi från att merparten av årskursen ska se likadan ut som den gjorde för föregående kull men att en av kurserna har genomgått förändringar och fått en ny kurskod. Vi kan då ta kopia på föregående kulls årskurs genom Skapa flera beställningar från förlaga och därefter ta bort beställningen för den kurs som ska ersättas av den nya. Sedan kompletterar vi med att göra Ny beställning för den nyinrättade kursen.
Vi kommer i exemplet att använda Skapa flera beställningar från förlaga (flik 2.1) för att kopiera hela förra läsåret för föregående årskull och använda som stomme för vårt arbete. Vi kommer sedan att använda Ny beställning(flik 2.2) för att lägga till beställning av kurstillfälle för en nyinrättad kurs och ta bort beställningen för den kurs som den nya kursen ska ersätta.
OBS för program med inriktningar
Du arbetar med programmets och inriktningarnas tillfällen för sig. Om det finns både gemensamma kurser och inriktningsspecifika kurser på programmet under läsåret så ska du alltså lägga in beställningar för kurstillfällen både för programtillfället och för programmets inriktningstillfällen.
Inriktningstillfällena ligger listade separat i listan med kurspaketeringstillfällen, på samma sätt som programtillfällena ligger listade. Gå in på inriktningstillfället du vill jobba med och gör sedan på exakt samma sätt som du gör för att skapa beställningar för programmets gemensamma kurser. Hur det går till kan du läsa mer om nedan.
Vi börjar med att skapa beställningar genom att kopiera förra kullens kurstillfällen. Öppna Åtgärder-menyn och klicka på Skapa flera beställningar från förlaga.
Du får nu välja vilket kurspaketeringstillfälle och period som du vill kopiera från, i fältet Välj tillfälle (kull) att kopiera från. Eftersom vi ska kopiera förra kullens kurstillfällen i årkurs 3 så väljer vi kullen före den kull som vi jobbar med. Vi jobbar med kull HT24, så vi väljer programtillfället för kull HT23.
Vi ska också ange vilken period på på den tidigare kullen som vi vill kopiera från, i fältet Kopiera innehåll från tidsperiod (exempelvis läsår). Här är föregående läsårs datum förifyllda. Om det är en annan period som du vill kopiera från så ändrar du datumen.
I vårt exempel så är det föregående år vi vill kopiera från så vi låter de förvalda datumen stå och klickar på Spara.
I vyn för vårt programtillfälle har nu kopior på föregående kulls kurstillfällen för årskurs 3 trillat in.
I kolumnen Tillfälleskod ser du tillfälleskoden för det kurstillfälle från den föregående kullen som var förlaga för din beställning.
I kolumnen Tillstånd står just nu ingenting. Så länge du inte har skickat beställningarna så kommer det att vara tomt i den här kolumnen.
I kolumnen Tillfällesperioder finns en förloppsindikator som visar när på läsåret som din beställning har sin studieperiod. Perioden följer med i kopieringen från det tidigare kurstillfället.
Nu ska vi specificera våra beställningar innan de är redo att skickas.
Klicka på pennan för den beställning som du vill redigera.
Vi får nu upp vyn för att redigera beställning. I fältet Studieperiod är den motsvarande perioden angiven som var inlagd på tillfället som vi använde som förlaga när vi kopierade. Kontrollera att perioden stämmer med vad du vill beställa.
Vi anger relevant information till kursägaren i fältet Andra önskemål. Det vi skriver i detta fält blir synligt för kursägaren i den vy där hen ska koppla beställningen till ett förslag till kurstillfälle. Här bör du ange vilket valvillkor kursen har, eftersom det inte kommer synas på något annat ställe i kursägarens vy.
Om det fanns valboxar i programtillfället som vi kopierade från så har dessa följt med i kopieringen av våra beställningar. Då kan vi i rutan Valmöjlighet välja vilken valbox vår beställning ska ligga i. I detta exempel fanns inga valboxar i den period vi kopierade, så det enda valet är Obligatoriska kurstillfällen.
Klicka på Spara.
Repetera detta för samtliga beställningar i vyn.
Nu ska vi lägga till en beställning för den nya kursen. Gå till Åtgärder igen och klicka på Ny beställning.
Sök fram kursen genom att söka på kursens kurskod eller benämning. Välj kursen.
Eftersom kursen är nyinrättad så kan vi inte välja ett kurstillfälle på kursen som förlaga, eftersom det inte finns något tillfälle på kursen sedan tidigare. Rullisten för Välj förlaga är därför dimmad.
Om det hade funnits tidigare kurstillfällen på kursen så hade vi kunnat välja och använda ett av dessa som förlaga för vår beställning på samma sätt som när vi skapade flera beställningar från förlaga tidigare.
Klicka på Nästa för att gå vidare.
Nu ska du ange vilken period du önskar för kurstillfället som du beställer. Ange datumen för perioden i datumväljaren för Studieperiod.
I fritextrutan Andra önskemål skriver du information som kursägaren kan ha nytta av när hen hanterar din beställning. Det kan vara sådant som valvillkor, platsantal, förtydligande av vilken period du önskar kurstillfälle för eller, som här, att tillfället ska ersätta tillfälle på en äldre kurs.
Valmöjlighet är det som vi kallar för "valbox" i tillfällesstrukturen. Här finns inga valboxar tillagda eftersom det inte fanns i förlagan som vi kopierade från och därför är bara Obligatoriska kurstillfällen valbara.
Om du behöver lägga till en valbox så går du tillbaka till arbetsytan för kurspaketeringstillfället, går till Åtgärder-menyn och klickar på Ny valmöjlighet. Det är samma regler som gäller här som när man arbetar i strukturen på program-/inriktningstillfället: valvillkoret ska skrivas i rutan Beskrivning på svenska; övriga fält lämnas tomma. Skriv VILLKORLIGT VALFRI för villkorligt valfri kurs, VALFRI för valfri kurs och REKOMMENDERAD för rekommenderad kurs. Det är viktigt att du skriver exakt enligt dessa instruktioner; annars kommer integrationen mot kurs- och programkatalogen inte att förstå vad valvillkoret betyder och alla kurser i valboxen visas som obligatoriska kurser på webben.
Klicka på Nästa. I detta steg får du förhandsgranska en sammanställning av din beställning. Om du vill ändra något så klickar du på Tillbaka. Om du är nöjd så klickar du på Spara.
Vi ser nu att beställningen för den nya kursen har lagts till i listan över beställningar som vi jobbar med. Vi ser också att studieperioden som vi angav visas som ett mörkblått block i förloppsindikatorn i kolumnen Tillfällesperioder.
Den nyss tillagda beställningen har ingen tillfälleskod beställningen inte hade något kurstillfälle som förlaga och därför visas ingen tillfälleskod.
Vi ska nu ta bort den massbeställningen för en gammal kurs som har fått ny kurskod. (Du använder samma tillvägagångssätt för att ta bort en beställning oavsett anledning.)
Markera checkboxen vid kursen och gå till Åtgärder. Klicka på Ta bort valt innehåll.
Du får då frågan om du är säker på att du vill ta bort beställningen. Klicka OK. Beställningen för den kursen är nu borta.
När du har de beställningar som du vill ha i vyn för kurspaketeringstillfället och dessa har tillfällesperiod och de kommentarer som du vill skicka med så är det dags att skicka beställningarna till kursägaren/kursägarna.
Du kan scrolla åt höger i vyn för kurspaketeringstillfället för att se fler kolumner, såsom Kommentar.
Om du i detta läge vill ändra något eller titta närmre på de uppgifter som du har lagt in så kan du fortfarande klicka på pennan för den beställning som du vill titta närmre på.
När du är nöjd så markerar du beställningarna som du vill skicka. För att markera alla på en gång klickar du i checkboxen på översta raden.
Därefter går du till Åtgärder och klicka på Skicka beställningar.
Du får upp en dialogruta som frågar om du är säker på att du vill skicka beställningen. Om du är säker, klicka OK. Om du är osäker, klicka Avbryt och kontrollera de uppgifter du är osäker på och gå tillbaka och skicka när du är säker.
OBS: DET GÅR INTE ATT TA BORT ELLER ÅTERTA SKICKADE BESTÄLLNINGAR.
När du har klickat OK står det Beställd i kolumnen Tillstånd för de beställningar som är skickade.
Du kan också skicka enskilda beställningar genom att klicka i checkboxen för den enskilda beställningen och därefter gå till Åtgärder och Skicka beställningar. På så vis kan du skicka de beställningar du är säker på, utreda de du är osäker på och återkomma senare för att skicka de återstående beställningarna.
Om du skulle ha skickat en felaktig beställning så behöver du kontakta kursägaren utanför Ladok.
Kursägaren har möjlighet att skicka tillbaka beställningen, men poängen med att du som beställare inte kan dra tillbaka skickade beställningar är att kursägaren inte ska behöva planera utifrån en beställning som har inkommit och som sedan tas bort utan att man kommunicerar sinsemellan.
Roll: Kursägare
Flik i Utbudsomgång: Hantera förslag, Hantera beställningar
Om förslag och kurstillfällen
I Utbudsomgång skapar du som kursägare Förslag till kurstillfällen på de kurser som du arbetar med. Ett Förslag är en sorts förstadium till ett kurstillfälle - det är alltså inte ännu ett kurstillfälle, utan kan betraktas som ett underlag till ett kurstillfälle eller just ett förslag till ett kurstillfälle.
I slutet av arbetet i detta moment kommer vi att "stämpla ut" eller "Skapa utbud" av våra förslag, vilket innebär att vi av våra förslag skapar faktiska kurstillfällen, som då har status Utkast.
Innan vi gör det kommer vi att Koppla de beställningar som programmen har skickat till våra skapade Förslag. Det är på så vis vi ger kurstillfällena sina programkopplingar.
Mer information om att hantera Förslag och Bestälningar hittar du längre ner i lathunden.
I rollen som kursägare arbetar du i två olika flikar i Utbudsomgången: Hantera förslag och Hantera beställningar.
Fliken Hantera förslag
På denna flik finns din arbetsyta för att skapa och hantera förslag till kurstillfällen. Här listas alla de förslag till kurstillfällen som har skapats. Du kan filtrera listan, om till exempel du bara vill se förslagen för en eller några särskilda kurser eller kurser tillhörande en viss institution, så använder du fälten ovanför listan för att ange de värden som du vill filtrera på.
Här finns också den utfällbara knappen Åtgärder. När du fäller ut den hittar du de åtgärder som är tillgängliga för dig i rollen som kursägare.
Filtrera på förslag inom en skola
Kurser har organisationstillhörighet som är på institutionsnivå. Om vi vill filtrera vår arbetsvy så att vi ser alla förslag inom en hel skola så behöver vi filtrera på samtliga institutioner inom skolan. Det kan vi göra genom att gå till filtreringsfältet Organisationsenhet: i sökfältet skriver vi skolans namn och sedan klickar vi i den översta checkboxen för att markera alla de sökresultat som vi fått på skolnamnet. Då filtrerar vi på alla organisationer som ligger under skolan. När vi sen klickar på Filtrera så visas därmed alla förslag för kurser inom skolan.
Fliken Hantera beställningar
Som kursägare kommer du också att arbeta i fliken Hantera beställningar. Det är på denna flik som du Kopplar inkomna beställningar från programmen till förslag som du har skapat.
Du kan läsa mer om båda dessa flikar längre ner i lathunden.
Vi går här igenom arbetet i fliken Hantera förslag.
Vi börjar vårt arbete med att skapa ellerkopiera innehåll till vår arbetsvy, som sen ska blir till kurstillfällena som vår organisation ska ge under det kommande läsåret.
Beroende på om kursen har getts förut eller om den är nyinrättad så är tillvägagångssätten lite olika.
Allmänt om att skapa förslag genom att kopiera kurstillfällen
När vi kopierar kurstillfällen till förslag i utbudsomgången så innebär det att ett antal värden från det tidigare kurstillfället följer med in i vårt förslag. Flera av dessa värden kommer sedan ändras när vi arbetar vidare med att färdigställa kurstillfällena i Moment 6.
Kopiera kurstillfällen
Vi ska nu skapa upp förslag för några kurser. Vi klickar på knappen Åtgärder för att fälla ut åtgärdsmenyn. Klicka på Kopiera kurstillfällen.
Vi får nu upp en sökruta för att söka fram det kurstillfälle som vi vill göra en kopia av. Vi kan välja att söka på utbildningskod, tillfälleskod eller benämning.
Obligatoriska värden att ange är Startar inom, där vi anger när tillfället vi vill kopiera startar, samt Organisationsenhet.
Kopiera per kurskod
I det här exemplet vill vi kopiera de kurstillfällen som finns på kurskoden SF1690 under HT25. Vi anger då kurskoden SF1690 i fältet Utb.kod, ser till att det är HT25:s datum som är angivna under Startar inom och vi ser till att som minst den kursägande organisationen är vald under Organisationsenhet.
Här kan det vara enklare att välja alla organisationsenheter genom att kryssa i checkboxen bredvid sökfältet; då behöver vi inte leta efter vår organisationsenhet i listan utan kommer att söka efter kurskoden på hela KTH.
Klicka sedan på Sök. Vi får då up p en lista med det eller de kurstillfällen som matchar vår sökning. I kolumnen Ingår i struktur i resultatlistan kan vi se vilka program- eller inriktningstillfällesstrukturer som kurstillfället ingår i, alltså vilka program-/inriktningskopplingar kurstillfället har.
För att skapa ett förslag baserat på kurstillfället vi har sökt fram så klickar vi i checkboxen på raden för kurstillfället vi vill kopiera i träfflistan. Sedan klickar vi på Lägg till valda rader.
Därefter kan vi göra en ny utsökning för att kopiera fler kurstillfällen som förslag till vår arbetsvy, eller så kan vi klicka på Stäng för att stänga sökrutan och jobba med det kurstillfälle som vi just lade till. Vi stänger rutan och jobbar vidare med vårt förslag.
När vi har stängt rutan ser vi att ett nytt förslag har tillkommit i listan i vår arbetsvy, det som vi just skapade genom att söka fram och kopiera ett tidigare kurstillfälle. I detta läge kan vi notera följande på raden för vårt nyskapade förslag:
I kolumnen tillstånd visas nu ett märke med texten "förslag" - det talar om för oss att det är just ett förslag
I kolumnen Ändra finns det en penna - den kan vi klicka på för att se mer information om vårt förslag, om tillfället vi använt som förlaga för vår kopia och vi kan också ändra uppgifter vid behov.
Vi ser ett antal kolumner med grundläggande information om förslaget, såsom Benämning, Omfattning, Organisationsenhet och så vidare
I kolumnen Tillfälleskod visas för närvarande den tillfälleskod som vår förlaga hade - alltså kurstillfllet som vi kopierade från - denna kommer att ersättas med en ny tillfälleskod när vi jobbar vidare med förslaget och stämplar ut förslaget till ett faktiskt kurstillfälle
I kolumnen Tillfällesperioder ser vi vilken studieperiod vårt förslag ligger i - denna information följer med i kopieringen från det tidigare kurstillfället, och är alltså motsvarande studieperiod som förlagan för vår kopia hade.
Kopiera per organisationsenhet
Vi kan också välja att bara söka på Startar inom och Organisationsenhet, om vi till exempel vill kopiera alla kurstillfällen som gavs på en institution förra året. Som exempel anger vi SF SCI/Matematik under Organistionsenhet och klickar på Sök.
Nu får vi upp en lista över alla kurstillfällen som startar inom vår angivna tidsperiod och som tillhör SF SCI/Matematik, tillsammans med en mängd olika uppgifter om varje kurstillfälle.
En särskilt intressant kolumn här är kolumnen Ingår i struktur. I denna kolumn listas de program- eller inriktningstillfällesstrukturer som kurstillfället ligger i, det vill säga vilka program- och inriktningskopplingar kurstillfället har.
Skapa nytt förslag till kurstillfälle
Om vi har en nyinrättad kurs som aldrig tidigare har haft något kurstillfälle i Ladok så finns det inget kurstillfälle att kopiera från. Vi behöver då i stället skapa upp förslaget utifrån kursen.
Klicka på knappen Åtgärder och välj sedan Skapa ett nytt förslag till kurstillfälle.
Vi får då upp en dialogruta där vi kan söka ut den kurs som vi vill skapa förslag till kurstillfälle på. Fäll ut drop down-menyn under Sök utbildning och skriv antingen kurskoden eller benämningen på din kurs. I det här exemplet arbetar vi med en påhittad nyinrättad kurs.
Klicka på kursen för att välja den, och därefter på Skapa förslag. Förslaget kommer då in i listan över dina förslag i arbetsytan.
Eftersom detta inte är en kopia av ett tidigare kurstillfälle så har vi inte fått med oss någon kopierad data i form av studieperiod, tillfälleskod, studietakt och så vidare. I kolumnen Tillfällesperioder får vi också en liten information från Ladok om att förslagets studieperiod inte ligger inom den period som utbudsomgången som vi jobbar i omfattar (i det här fallet HT26/VT27)
Bara informationen om organisationsenhet är ifylld; den informationen finns på kursen och har hämtats därifrån.
Låt oss säga att denna nyinrättade kurs ska ha två kurstillfällen under nästkommande hösttermin, som kommer läsas av olika program. Då repeterar vi stegen som vi just gjorde för att lägga till ytterligare ett förslag till kurstillfälle för kursen. Vi har då två stycken förslag till kurstillfällen för vår nyinrättade kurs i listan.
Vi ska nu ange studieperioden för dessa tillfällen. I vårt exempel ska de båda ges i läsperiod 1 (P1). Vi markerar båda förslagen genom att klicka i checkboxen på respektive förslags rad. Sedan klickar vi på knappen Ange studieperiod för att masshantera studieperioden på förslagen.
I dialogrutan som dyker upp ska vi ange vilken eller vilka perioder våra två markerade förslag ska ges i. Eftersom båda ska ges i period 1 (P1) så klickar vi i checkboxen för P1 och klickar sedan på Spara.
Perioden i kolumnen Tillfällesperioder har nu uppdaterats på våra två förslag.
Samtidigt som studieperioden uppdateras så uppdateras också värdet för startperioden, alltså vilken termin de startar, på våra två förslag. Detta syns inte i listan, men det framgår om vi klickar på pennan på ett av förslagens rad och tittar på Startperiod. Där har HT2026 automatiskt fyllts i, utifrån den studieperiod som vi valde.
Eftersom detta är en nyinrättad kurs och vi inte har kopierat från ett existerande tillfälle så måste vi dock fylla i hur många av kursens poäng som ska läsas under den angivna studieperioden. Vi klickar därför på knappen Redigera.
I det här fallet ska hela kursen läsas i den angivna perioden, så vi anger hela kursens omfattning i fältet Omfattning. Vi klickar sedan på Spara.
Därefter kan vi stänga rutan.
I det här läget, när vi har våra förslag och de har fått både studieperiod och starttermin, så kan vi fortsätta jobba i nästa steg, som är att Koppla inkomna beställningar till våra skapade förslag.
(Arbete pågår)
Hantera beställningar
När vi har skapat våra förslag under fliken Hantera förslag så är det dags att koppla inkomna beställningar från programmen till våra förslag.
Har du många förslag på samma kurs?
Har du många förslag på samma kurs och har svårt att skilja förslagen åt? Längst ner i denna lathundsmodul finns Tips för dig som har många förslag på samma kurs med förslag på hur du kan arbeta.
För att se vilka beställningar som har kommit in så går vi till fliken Hantera beställningar. Vi fäller där ut drop down-menyn under Organisationsenhet och söker fram den organisation som vår kurs tillhör. I det här exemplet fortsätter vi att arbeta med vår nyinrättade kurs från exemplet i Hantera förslag. Den tillhör organisationen JJ EECS/Elektronik, så vi kan söka på "JJ" för att snabbt hitta rätt organisation.
När vi klickar på organisationen så listas de kurser på organisationen som har inkomna beställningar. För närvarande är det bara en kurs på JJ EECS som har inkomna beställningar.
När vi klickar på kursen i listan så ser vi två olika tabeller:
Överst visas de Förslag till kurstillfällen som vi har skapat för kursen: här ser vi följande information om våra förslag:
Tillfälleskod på förslaget (i detta fall är den tom eftersom vi inte har kopierat någon information från något tidigare kurstillfälle)
Tillstånd för vårt förslag (förslag)
Tillfällesperioder visar förslagets studieperiod (P1)
Förslagets studietakt, undervisningsform och studieort (dessa är också tomma eftersom vi inte har kopierat denna information)
Längst till höger finns kolumnen Koppla beställning till - det är här vi ska göra kopplingen till de beställningar som har kommit in
Under rubriken Beställningar visas de beställningar som har kommit in från program: här visas en beställning per rad. På varje rad ser vi följande information:
Tillfällesperiod visar perioden som programmet beställer kurstillfället för
Tillstånd för beställningen (Beställd)
Beställt av visar utbildningskod, tillfälleskod och starttermin (d.v.s. kull) för det program eller den inriktning som har gjort beställningen
Kommentar är en fritextkommentar från beställaren. Om kommentaren inte får plats att visas i kolumnen så kan du hålla muspekaren över kommentaren så visas kommentaren i sin helhet
Åtgärder där vi har möjlighet att skicka tillbaka beställningen till beställaren - observera att vi inte kan skicka med något meddelande här, så om beställaren förväntas göra någonting som respons på att du har skickat tillbaka beställningen så bör du även kontakta beställaren utanför Ladok, t.ex. via mejl
Vi ska nu koppla de inkomna beställningarna till våra förslag. Detta gör vi genom att klicka på Välj i kolumnen Koppla beställningar till för det förslag som vi vill koppla. I den meny som fälls ut väljer vi vilken eller vilka beställningar vi vill koppla till förslaget. Vi kan alltså koppla flera beställningar till samma förslag.
I detta exempel ska vi koppla beställningarna från TCOMM HT26 och ARFU HT25 till det ena förslaget och koppla beställningen från CDEPR HT24 till det andra förslaget. Vi fäller ut drop down-menyn under Koppla beställningar till och bockar för TCOMM och ARFU på det ena och gör sedan samma sak men bockar för CDEPR på det andra.
När vi sedan fäller ihop drop down-menyn så sparas vår koppling och vi ser att beställningarna nu har fått markeringen under Tillstånd ändratdtill Kopplad i stället för Beställd. På raden för våra förslag så ligger nu också de program/inriktningar som vi har kopplat förslagen till.
Om vi skulle ha kopplat fel och vill ändra kopplingarna, eller om vi bara vill titta närmre på vilka beställningar som ett förslag är kopplat till så fäller vi ut drop down-menyn under Koppla beställningar till igen. Vi ser då vilka beställningar som är förbockade som kopplade och vi kan också ändra kopplingen genom att klicka ur en beställning eller klicka i en ny.
I exemplet tänker vi oss att vi rättar vår koppling så att det är TCOMM HT26 och CDEPR HT26 som ska läsa tillsammans. Vi klickar då ur checkboxen för ARFU HT26 och klickar i CDEPR HT26 i stället.
När vi återigen fäller ihop drop down-menyn så uppdateras kopplingarna. Det är nu beställningarna från TCOMM och CDEPR som är kopplade till det översta förslaget, och ARFU har ingen koppling alls. Det ser vi i kolumnen Tillstånd på beställningarna: CDEPR och TCOMM har tillståndet Kopplad, men ARFU har nu återigen tillståndet Beställd.
Vi kan också notera att innan vi gjorde vår rättning av kopplingarna så var CDEPR kopplad till det andra förslaget. Den tidigare kopplingen togs automatiskt bort när vi gjorde kopplingen till det översta tillfället. En beställning kan bara ha en koppling: om en beställning redan är kopplad till ett förslag och sedan kopplas till ett annat förslag så tas kopplingen till det första förslaget automatiskt bort.
För att färdigställa kopplingarna på denna kurs så kopplar vi nu ARFU:s beställning till det andra förslaget. Nu har alla beställningar på kursen tillståndet Kopplad.
I detta läge är vi färdiga med kopplingen av beställningarna på den här kursen och kan fortsätta arbeta i nästa steg som är Skapa utbud.
På vissa kurser ges det många kurstillfällen under ett läsår - somliga av dem ges också under samma period. På sådana kurser kan det vara svårt att skilja förslagen åt i vyn där vi ska koppla beställningar till våra förslag under Hantera beställningar, eftersom informationen vi har tillgång till ser likadan ut för flera kurstillfällen.
För att hjälpa oss att hålla isär förslagen när vi jobbar i fliken Hantera beställningar så kan vi tillfälligt märka upp förslagen genom att använda fältet för tillfälleskod på respektive förslag.
Vi går tillbaka till fliken Hantera förslag för att märka upp våra förslag. För att underlätta vår hantering så filtrerar vi på kurskoden, så att listan bara visar förslagen som vi skapat för den kursen. För att temporärt märka upp ett förslag så klickar vi på pennan på förslagets rad.
Vi får då upp rutan Detaljer, redigering och jämförelse för förslaget. Vi klickar på Redigera.
Vi kan då redigera fältet för Tillfälleskod, och till exempel skriva de program vars beställningar ska kopplas till det förslaget.
Vi klickar sedan på Spara.
När vi nu går tillbaka till Hantera beställningar och tittar på förslagen och beställningarna för vår kurs igen så har vi nu vår lilla märkning i kolumnen Tillfälleskod för förslaget vi redigerade.
Trots att det finns både flera beställningar och flera förslag som avser samma studieperiod så vet vi nu alltså att det är detta förslag som de två programmen ska kopplas till, och vi kan koppla beställningarna från dessa program till vårt uppmärkta förslag.
Ett sätt att arbeta kan alltså vara att börja med att märka upp sina förslag, om man har många likadana förslag för en kurs, utifrån planeringsunderlag och/eller de beställningar som har kommit in. När det sedan är dags att koppla ihop beställningar och förslag så har vi då redan märkt upp alla våra förslag och kan lätt se vad som ska kopplas ihop.
Observera: ta bort kommentarerna innan du skapar utbud
När vi sedan går tillbaka till Hantera förslag och ska skapa utbud av våra förslag så måste vi ta bort dessa märkningar. Ladok accepterar inte våra kommentarer som tillfälleskod (vilket är rimligt), och säger ifrån om vi låter kommentaren ligga kvar.
För att ta bort kommentaren gör vi på samma sätt som när vi lade in kommentaren: klicka på pennan på förslaget, klicka på Redigera i vyn Detaljer, redigering och jämförelse och ta bort kommentaren i fältet Tillfälleskod. Klicka sedan på Spara och stäng rutan.
När vi nu försöker skapa utbud av förslaget så går det bra.
Det finns ingen masshanteringsfunktion för detta, så kommentaren måste tas bort på ett förslag i taget, så som demonstrerat ovan.
Skapa utbud
Vi har nu skapat våra förslag och har kopplat programmens inskickade beställningar till våra förslag. Nu är det dags att stämpla ut våra förslag till kurstillfällen, det Ladok kallar att Skapa utbud.
Det är när vi skapar utbud som våra förslag till kurstillfällen i utbudsomgången genererar faktiska kurstillfällen som kan läggas till i strukturer på program- och inriktningstillfällen, och som vi sedan kan arbeta vidare med i processtödet i Ladok.
Vi skapar utbud från vår arbetsvy under flike Hantera förslag. Markera de förslag som är redo att bli till kurstillfällen och klicka sedan på knappen Skapa utbud. Du kan markera alla förslag som ligger i listan samtidigt genom att markera den allra översta checkboxen.
När vi klickar på Skapa utbud får vi upp en dialogruta som undrar om vi vill skapa utbud för de förslag vi har markerat, och informerar om att detta kommer att starta upp guiden för Nytt kurstillfälle i processtödet för alla kurstillfällena.
Observera att det inte går att ångra skapat utbud. Om du felaktigt skapat utbud på ett förslag så innebär det att det skapas ett kurstillfälle med status utkast som sedan måste tas bort.
För att gå vidare klickar du på Skapa utbud.
I vår arbetsvy så ser vi nu att de förslag vi hade i listan nu har fått ett nytt Tillstånd: Utbud. Det betyder att det har skapats upp kurstillfällen av våra förslag. Vi ser också att det nu finns klickbara länkar i kolumnen för Tillfälleskod. Om vi klickar på en av dessa så kommer vi till processen för det kurstillfället.
Dessa kurstillfällen jobbar vi vidare med i kursägarens nästa moment, Färdigställa kurstillfällen i processtöd.
Roll: Beställare
Flik i Utbudsomgång: Planera strukturinnehåll
Information kommer
Roll: Ladoksupport
Flik i Utbudsomgång: sker utanför Utbudsomgång
I detta moment går Ladoksupporten igenom alla program- och inriktningstillfällesstrukturer och delar dem för att kopplingarna mellan kurstillfälle och program/inriktning ska bli tillgängliga för de system som hämtar information från Ladok, så som TimeEdit och kurs- och programkatalogen på kth.se
Roll: Kursägare
Flik i Utbudsomgång: sker utanför Utbudsomgång, i processen Nytt kurstillfälle
Om kurstillfällenas programkopplingar i TE Preferences:
Kurstillfällen som har färdigställs i processen i Ladok förs löpande över till TimeEdit Preferences och det går då att börja lägga in schemaunderlag för kurstillfället. Överföringen av ett kurstillfälle till TimeEdit sker när sista steget i processen för ett kurstillfälle i Ladok avslutas.
Denna överföring inkluderar inte kurstillfällets program- eller inriktningskoppling i detta läge.
Samtliga program- och inriktningskopplingar för kurstillfällen inom program HT26/VT27 kommer att föras över till TimeEdit 16-17 januari 2026. Om du har behov av att kunna se programkopplingen för ett eller flera kurstillfällen tidigare än så, mejla till ladok@kth.se när processen för de eller det aktuella kurstillfället är avslutad i Ladok och kurstillfället har status Påbörjad.
Ladoksupporten kommer då att manuellt skicka över programkopplingen för de angivna kurstillfällena till TimeEdit.
I ditt mejl:
Ange "Dela struktur" i ämnesraden så att Ladoksupporten lätt kan hitta dessa ärenden
Ange kurskod, tillfälleskod och kurstillfällets starttermin i ditt mejl
Överföring sker tisdagar och torsdagar
Överföring sker varje tisdag och torsdag fram till och med 13 januari 2026 med undantag för julledigheterna. Supporten för då över programkopplingar för de kurstillfällen som det har kommit in mejl om sedan den föregående överföringen gjordes.