Till innehåll på sidan
Till KTH:s startsida Till KTH:s startsida

Regionalt CDIO-möte Europa/UK-Irland 8-9 (+10) jan 2024

KTH har glädjen att vara värd för ett regionalt CDIO-möte för Europa och UK-Irland. Välkommen till en inspirerande dag, där kollegor och entusiaster träffas för att dela insikter, utbyta idéer och utforska trender inom CDIO.

CDIO Regional meeting European/UK-Ireland 8-9 Jan 2024 och en bild av KTH logotyp på en byggnad
Måndag 8 januari Kl: 9-17 inklusive middag på kvällen och Tisdag 9 januari Kl: 9-17

CDIO: Omvandla ingenjörsutbildningen för framtida innovatörer

CDIO, som står för Conceive-Design-Implement-Operate, är ett innovativt utbildningssystem som revolutionerar ingenjörsutbildningen världen över. Med fokus på att utveckla färdigheter utöver teknisk kunskap syftar CDIO till att utveckla ingenjörer utrustade med förmågan att utforma innovativa idéer, utforma lösningar, genomföra projekt och driva system effektivt.

Genom att integrera verkliga utmaningar, praktiska projekt och lagarbete ger CDIO-programmen studenterna möjlighet att tillämpa teoretiska begrepp i praktiska sammanhang, vilket främjar kreativitet, kritiskt tänkande och problemlösningsförmåga.

Genom CDIO förbereder utbildningsinstitutioner framtida ingenjörer för att möta de föränderliga behoven inom industrin, driva innovation och forma den värld vi lever i. Upplev CDIO-metoden och frigör ingenjörsutbildningarnas potential.

Läs nyhetsartikeln om CDIO:s regionala möte och ta del av presentationerna från dagen 

Här följer en översikt och sammanfattning av presentationerna från keynotes och workshops (på engelska).

KTH hosts CDIO Regional Meeting: Transforming Engineering Education

Program

Måndag 8 januari

8:30 – 9:00 Registrering – Albanova Roslagstullsbacken 21

9.00 – 10.00 Välkommen samt Keynote 1

Rum: Svedbergsalen FD5, Roslagstullsbacken 21

Engineering educators as (un)aware role models – Virginia Grande

Alla lärare är potentiella förebilder för sina studenter. Detta gäller oavsett hur lång erfarenhet vi har av undervisning (från assistenter till professorer), om vi är medvetna om vad vi modellerar och om vi har för avsikt att det ska imiteras. På ett strukturerat sätt kan vi sedan reflektera över rollmodellering utifrån dessa perspektiv av medvetenhet och avsikt, vad man kan modellera och de viktigaste aktörerna i detta fenomen. Denna keynote syftar till att starta en diskussion om komplexiteten i rollmodellering inom ingenjörsutbildning, vad vår roll i detta är som lärare, och hur vi kan tillämpa resultatet av dessa reflektioner på våra egna discipliner och sammanhang, diskutera med kollegor och vägleda våra studenter i liknande reflektioner.

Porträtt av Virgina Grande

Virginia Grande (they/them) är postdoktoral forskare vid UpCERG . Uppsala Computing Education Research Group. Efter en femårig examen i datateknik tog Virginia en doktorsexamen i datautbildning. Deras doktorsavhandling handlar om rollmodellering inom dator- och ingenjörsutbildningar. Förutom arbete med rollmodellering av omsorg, känslor och professionella kompetenser, är det viktigaste resultatet av avhandlingen ett ramverk som stöder reflektioner om rollmodellering genom linser som medvetenhet och avsikt, vad man kan modellera (med tanke på teori inom etik och identitet) och de viktigaste aktörerna i detta fenomen, särskilt utbildare och studenter.

10.00 – 10.30 Fika – Vetenskapenshus

10.30 – 12.00 Parallella sessioner

Plats: Vetenskapenshus

Role modeling Workshop – V Grande, B Alshaigy & C Björn. Rum Hooke/Raman

Denna workshop är en inbjudan till deltagarna att fördjupa sig i sina individuella tolkningar av rollmodellering mot bakgrund av förmiddagens keynote. Sessionen har en World Café-struktur som gör det möjligt för deltagarna att delta i dynamiska diskussioner kring de viktigaste delarna av Grandes ramverk som stämmer överens med deras erfarenheter inom akademi och näringsliv. Tonvikten ligger på att beskriva de aspekter som effektivt kan modelleras av lärare och andra aktörer inom ingenjörsutbildning, de underliggande avsikterna och medvetenheten i samband med rollmodellering samt andras potentiella uppfattningar av sådan modellering. Målet är att uppmuntra deltagarna att fortsätta dessa transformativa diskussioner i sina professionella sfärer.

Doing a Quick Scan for Self-Mapping Curriculum Agility workshop – S Brink & E Keller. Rum Kovalevsky

Det krävs en viss flexibilitet för att kunna anpassa eller omforma programövergripande läroplaner för att integrera hållbarhet, CDIO och andra önskvärda eller nödvändiga värden och förändringar, på grund av utvecklingen i samhället, teknik och studenternas egenskaper och behov, nu och i framtiden. Hur lätt det är att göra läroplansinnovationer beror på nuvarande organisatoriska strukturer och egenskaper hos ingenjörsutbildningen vid din institution.
Genom att göra en snabbanalys av de tio principerna för flexibla läroplaner i denna workshop kan du ta det första steget i en samskapande självkartläggningsprocess som utvecklas inom CDIO. Det kommer att ge insikter om styrkor och potentiella förbättringsområden för din institution, enhet, program eller specifika kurs i kontinuerlig läroplansutveckling.

Susanne Brink

Suzanne Brink
Universitetslektor Högskolepedagogik
Centre for Educational Development, Umeå University
Suzanne.brink@umu.se
​​​​​​​Profil ​​​​​​​

12.00 – 13.00 Lunch
Plats: Vetenskapenshus

13.00 – 15.30 Parallella sessioner (med fika)

Plats:  Vetenskapenshus

External Engagement in Educational Development Runda bord – Johan Blaus. Rum Hooke/Raman

Workshopen "External Engagement in Educational Development" kommer att innehålla en introduktion och paneldiskussion av Johan Blaus, Per Fagrell och Svante Gunnarsson, som kommer att presentera olika tillvägagångssätt och verktyg för samarbete, sammanfatta resultat från gemensamma utvecklingsprojekt och dela exempel från KTH. Vi kommer att diskutera de viktigaste fördelarna, lärdomarna och utmaningarna med utbildningssamarbete med externa aktörer, följt av en feedbacksession och en avslutande paneldiskussion med deltagarna om hur man säkerställer ett framgångsrikt utbildningssamarbete och vad som krävs från båda sidor.

Introductory workshop – Kristina Edström, Rum Kovalevsky

16.00 – 18.00 Keynote 2 och 3

Rum: Svedbergsalen FD5, Roslagstullsbacken 21

How Academics Reason About Air Travel – Elina Eriksson

Även om det finns en global diskussion om att minska koldioxidutsläppen, är det lite fokus på de faktiska metoder som behöver förändras. Akademiska flygresor är för många universitet den största källan till koldioxidutsläpp relaterade till resor. I sin presentation kommer Elina Eriksson att presentera resultat från en studie av akademiskt flygande vid KTH, inklusive kvalitativa resultat om hur akademiker resonerar kring utsläppen från sitt eget flygande. Presentationen kan ge dig några överraskande resultat, och förmodligen några saker att diskutera med dina kollegor.

Elina Eriksson är docent i människa-datorinteraktion och hållbarhet. Hon leder forskningsgruppen Sustainable Futures Lab och är affilierad med Climate Action Center och Digital Futures på KTH. Elinas forskning är aktionsforskningsorienterad, med fokus på hur framtiden kan bli mer påtaglig och möjlig att agera på. Elina har bidragit till att forma forskningsfälten ICT for Sustainability (ICT4S) och Computing within Limits (LIMITS). Hon är en eftertraktad talare och var senast aktuell i SR Studio 1 om inre transformation. Elina har utvecklat ett nytt tvärvetenskapligt masterprogram, Sustainable Digitalisation, med fokus på ledarskap för hållbarhet.

Seeing Academic Flying and Feeling Food Carbon Footprint – Björn Hedin

Förmågan att omvandla verkliga saker till abstrakta idéer har varit avgörande för mänskligt tänkande. Ibland leder detta dock till att den verkliga innebörden av abstrakta begrepp går förlorad. Inom områden som energianvändning och utsläpp av växthusgaser är det till exempel många som inte riktigt förstår vad en kilowattimme betyder eller de olika utsläpp som är kopplade till olika aktiviteter. Att göra data fysiskt innebär att gå från abstrakta data till konkreta representationer, ett kraftfullt verktyg för inlärning. Björn kommer att diskutera insikter från sitt forskningsprojekt, "Feel the Energy! Taktilt lärande om vardaglig energianvändning."

Björn Hedin är docent vid Institutionen för lärande på KTH med en bakgrund inom människa-datorinteraktion, lärande och hållbarhet. Hans forskning är inriktad på att utforma digitala och fysiska artefakter och aktiviteter som underlättar lärande och främjar beteendeförändring i samband med energi och hållbarhet.

18:30 Middag på Proviant – Albanovägen 24, 114 19 Stockholm

Tisdag 9 januari

Plats: Brinellvägen 66-68

9.00 – 10.00 Keynote 4

Plats: M3, Brinellvägen 64A

How can CDIO promote - and prevent - transformations towards a sustainable society? Anders Rosén & Ola Leifler

Under perioden 2017-2022 har CDIO-ramverket genomgått en kritisk översyn med avseende på hållbarhet och hållbar utveckling. Detta har resulterat i omfattande uppdateringar som nu är implementerade i CDIO Standards 3.0 och CDIO Syllabus 3.0. Denna presentation ger en översikt över dessa uppdateringar, de motiverande och teoretiska grunderna för uppdateringen, exempel på hur det uppdaterade CDIO-ramverket kan operationaliseras och tillämpas för att utvärdera och förbättra hållbarhet i ingenjörsutbildningen, samt diskussioner om möjligheter och begränsningar med CDIO-ramverket.

10.00 – 10.30 Fika M37, Brinellvägen 64D

10.30 – 12.00 Parallella sessioner

Plats: M37, Brinellvägen 64D

Doing things better, doing better things, or seeing things differently and acting accordingly? workshop – Anders Rosén & Ola Leifler

Det talas mycket om och uppmanas till "omvandling", till exempel i FN:s Agenda 2030, inom industrin och inom utbildning, som i den keynote som föregick denna workshop. Men vad menar vi egentligen med "omvandling" i dessa och liknande sammanhang? Denna workshop ger utrymme för gemensamt utforskande av denna fråga, genom diskussioner och praktiskt samskapande, och dess konsekvenser för ingenjörsutbildning och CDIO.

Peer to peer workshop – Juha Kontio & Paul Hermon

M312, Brinellvägen 68 ​​​​​​​

Ett av värdena med att vara med i CDIO-gemenskapen är möjligheten att dela med sig och lära av varandra. Peer-to-peer support är en aktivitet som gör det möjligt för deltagande program att dela praxis och förbättra sina program kontinuerligt, ha kritiska vänner som granskar deras program, lära av sina kollegors erfarenheter och involvera nya medarbetare i CDIO-aktiviteter.  

Denna workshop fokuserar på att förklara hela processen för peer-to-peer-support för potentiella deltagande program. Dessutom presenteras mallarna och hur de ska användas. Under workshopen är tanken att identifiera ämnen som ditt program är villigt att dela med sig av och ämnen som du vill lära dig/förbättra. Efter workshopen har deltagarna hittat par som kan börja sin resa i peer-to-peer-supportaktiviteten.

12.00 – 13.00 Lunch

​​​​​​​Plats: Resturang Brazilia ​​​​​​​ - Brinellvägen 64A ​​​​​​​

13:00 – 14:30

Plats: ​​​​​​​M312, Brinellvägen 68 ​​​​​​​

Framtida samarbetsformer workshop – Kristina Edström

CDIO-initiativet har, liksom många akademiska samfund, i hög grad förlitat sig på fysiska möten. Detta har inneburit betydande mängder flygresor, särskilt eftersom vi är en global gemenskap. Nu börjar många akademiker ompröva sina flygvanor. Det är därför lägligt att diskutera nya format för möten och samarbete, med mindre flygande. Hur kan vi fortsätta att samarbeta? Hur kan vi bjuda in nykomlingar i gemenskapen och få dem att känna sig som fullvärdiga deltagare? Hur kan vi utveckla relationer och upprätthålla förtroende? Kan nya format också vara mer inkluderande för andra, som kanske inte har haft råd med kostnaden för deltagande tidigare?

Rum M311, Involving Non-Engineering Students in Capstone Projects rundabord – Matt Murphy

En modern och effektiv ingenjörsutbildning måste förbereda de utexaminerade att möta de många och varierande behoven i 2000-talets samhälle och industri. Det blir allt viktigare att ingenjörsstudenter har möjlighet att förvärva kunskap från, förståelse för och tvärvetenskaplig samarbetsförmåga med många andra discipliner: inte bara inom naturvetenskap och teknik utan också inom humaniora, samhällsvetenskap, konst och biovetenskap. Denna session kommer att inledas med en kort berättelse om hur alla Capstone-projektteam för maskinteknik vid University of Liverpool nu involverar studenter i sociologi, kriminologi, mediekommunikation eller medicin och deras instruktörer; och hur andra sådana discipliner kommer att ansluta sig i framtiden. Deltagarna kommer sedan att dela med sig av sina erfarenheter och idéer när vi undersöker fördelarna för studenternas lärande. Slutligen kommer vi att överväga att skapa en formell arbetsgrupp för att vidareutveckla metoder för tvärvetenskaplig studentundervisning.

Matt Murphy

Matt Murphy
Professor
murphym@liverpool.ac.uk  
Profil

Historisk rundvandring med Elizabeth Keller

Träffas vid ​​​​​​​ M312, Brinellvägen 68 ​​​​​​​ ​​​​​​​

14.30 – 15.00 Fika Brinellvägen 66-68   

15.00 – 15.30 Parallella sessioner

Plats: M312, Brinellvägen 68

  • Regionalt möte för Europa i rum M312
  • Regionalt möte för UK/Irland Faxen

15.40 – 16.45 Gemensamma reflektioner
Plats M312 Brinellvägen 68 ​​​​​​​

Onsdag 10 Januari, frivillig

Diskutera och dela erfarenheter

9:00 – 12:00 Lunch sen diskussioner

Plats: Teknikringen 33

(Frivillig - Extra arbetsdag för dem som arbetar med övergripande förändringsledning inom sitt universitet). 

För mer information om innehåll, se inbjudan via email. Vid problem eller frågor, kontakta Per Fagrell, perfag@kth.se

Inledning

Framtidens utbildning  och NTNU  (Norwegian University of Science and Technology)

Joakim Lilliesköld berättar om Framtidens utbildning.

Framtidens utbildning är ett förändringsprogram som ska hjälpa KTH att vara proaktivt och strukturera utvecklingsarbete av KTH:s utbildningar med ett långsiktigt helhetsperspektiv.​

Läs mer om Framtidens Utbildning på KTH här

Vem bör delta?

CDIO Regional Meeting välkomnar, entusiaster, forskare, akademiker och studenter som arbetar med CDIO. Dessa 2 dagar erbjuder möjligheter till lärande, nätverkande och tid för arbete med kollegor inom CDIO.

Ansöka till Erasmus + - Personalutbildning

Erasmus+ ger stöd till praktikperioder för personal som arbetar på högskolor och universitet. Med Erasmus+ kan du utbilda dig på en högskola i ett program- eller partnerland för Erasmus+ eller på en organisation utanför sektorn i ett programland. Läs mer om Erasmus + här Higher Education (staff training)