Till innehåll på sidan
Till KTH:s startsida Till KTH:s startsida

Studenters handfasta råd till lärare om undervisning och kurser

Ljusgården hela dagen

Format: Poster
Projektets fas: Avslutad
 

Syfte och bakgrund

Den kursenkät som i allmänhet används för återkoppling från studenterna efter avslutad kurs på KTH kallas LEQ (Learning Experience Questionnaire) [1]. Den utvärderar lärmiljön i kursen, och enkätsvaren kan visa på brister i lärmiljön som läraren kan åtgärda. Vad LEQ däremot har svårare att fånga upp är handfasta råd om hur lärarnas undervisning i salen kan förbättras, till exempel att läraren ska använda tavlan mer eller mindre, tala långsammare eller snabbare eller starta undervisningen på en lägre eller högre nivå. För att se om det finns handfasta råd till lärare som är tillämpbara på många lärare och kurser genomförde jag en enkätstudie med alla studenter på civilingenjörsprogrammet i datateknik i årskurs 1-3 och första året på masterprogrammet i datalogi, totalt över 650 studenter. Resultaten som presenteras på denna poster kan förhoppningsvis få lärare på KTH att fundera på om några av dessa råd är tillämpbara på deras egen undervisning.

Genomfört arbete/arbete på gång

I den programsammanhållande kursen för civilingenjörsprogrammet i datateknik och motsvarande kurs för masterprogrammet i datalogi finns ett lärandemål som lyder kritiskt granska och reflektera över såväl utbildningens upplägg och genomförande som den egna studieinsatsen/studiesituationen. Detta mål gör det möjligt att inom kursens ram ställa obligatoriska enkätfrågor om utbildningens genomförande. I slutet av varje läsår görs en sådan enkät, och resultaten har senaste åren använts i en rad forskningsstudier [2-7].

I maj 2022 ställde jag följande två frågor:

Vilka råd skulle du vilja ge till lärare i allmänhet för att undervisningen ska bli bättre? Vilka råd skulle du vilja ge till kursledare i allmänhet för att kurserna ska bli bättre?

Det går bra att kryssa i flera råd och att ange råd som inte står i listan. Kryssa bara i ett råd om du tycker att det är relevant för minst en tredjedel av lärarna/kurserna som du har haft på KTH.

Studenterna fick för varje fråga ett antal färdigformulerade råd att välja bland samt möjlighet att i fritext formulera egna råd. I genomsnitt gavs 2,4 råd på fråga 1 och 2,2 råd på fråga 2 per student.

Eftersom enkäten var obligatorisk svarade alla aktiva studenter på den. I sista enkätfrågan fick studenten möjlighet att acceptera eller avstå från att resultaten används i forskningssammanhang. 652 studenter (97,6 procent) accepterade, och deras resultat presenteras på denna poster.

Resultat/observationer/lärdomar

På den första frågan var det följande råd som totalt sett hade flest studenter bakom sig:

Starta undervisningen på en lägre nivå; förutsätt inte att studenterna kommer förberedda (36%)

Använd mikrofon (27%)

Ha mer studentaktivitet under föreläsningar och övningar (25%) Använd tavlan mer (24%)

Använd presentationsbilder (24%)

18% ville sänka tempot på undervisningen och 7% ville höja tempot. 8% ville att läraren skulle tala långsammare och 4% snabbare.

På den andra frågan var följande råd i topp:

Informera bättre i början av kursen om undervisningens upplägg (49%) Informera bättre i början av kursen om kursens examination (42%)

Uppmuntra lärarna och assistenterna att kommunicera mer med varandra (37%) Starta kursen på en lägre nivå; förutsätt inte att studenterna har förkunskaperna (32%) Låt oss veta vad kursens nyckelbegrepp är på både svenska och engelska (27%)
På postern visas även resultat för övriga råd, resultat per årskurs och fritextsvar.

Budskap

Vi lärare bör lyssna till studenterna även vad gäller handfasta råd om hur undervisningen ges och hur kurserna genomförs. I samband med genomförandet av projektet framtidens utbildning kan studenternas återkoppling hjälpa oss att prioritera mellan tänkbara förbättringsåtgärder.

Referenser

  1. D. Borglund, U. Carlsson, M. Colarieti Tosti, H. Havtun, N. Hjelm & I. Naimi-Akbar. Learning Experience Questionnaire - Course Analysis for Development, version 2, KTH report, 2016.
  2. V. Kann, P. Herman & S. Videfors. Studentinflytande för alla programmets studenter - civilingenjör i datateknik på KTH. NU 2022.
  3. V. Kann. Programme Integrating Courses Making Engineering Students Reflect. Theorizing STEM Education in the 21st Century, IntechOpen, 2019.
  4. E. Riese & V. Kann. Computer Science Majors' Experiences of Their Distance Education Caused by the COVID-19 Pandemic. Educon 2021.
  5. V. Kann & L. Söderlindh. Lärares och studenters åsikter om lärosalar. KTH SoTL 2021.
  6. B. Hedin & V. Kann. Improving Study Skills by Combining a Study Skill Module and Repeated Reflection Seminars. Education Research International, 2019.
  7. V. Kann & E. Lundkvist. Studenters stress studeras och skärskådas. KTH SoTL 2019.
Innehållsansvarig:kth-sotl@kth.se
Tillhör: KTH Intranät
Senast ändrad: 2023-02-06