Till innehåll på sidan
Till KTH:s startsida Till KTH:s startsida

W2: Tidlösa, samhällsnyttiga, ingenjörsvetenskapliga kunskaper för teknikundervisning på grundskolan och gymnasiet

Sal och tid

Sal: D34
Tid: 11:00 - 12:00
Format: Workshop
Projektets fas: I mitten av projektet

Bakgrund och syfte

Skollagen beskriver hur undervisningen i grund- och gymnasieskolan ska förbereda eleverna för yrkeslivet, fortsatta studier och ett aktivt deltagande i samhällslivet (SFS 2010:800, 10 kap. 2 §, 15 kap. 2 §). För många skolämnen finns en bred enighet om hur detta kan ske och vad som utgör ämnets kärna. I matematik börjar man med siffror och aritmetik. Detta ligger till grund för fortsatt undervisning i matematik och är till nytta i andra ämnen. I svenska är läsning grunden för fortsatta studier och till stor nytta i andra ämnen. För ämnet teknik finns ingen motsvarande enighet om inriktning eller innehåll, vare sig för grund- eller gymnasieskolan. Tvärtom varierar både innehåll och nivå kraftigt mellan skolor (Skolinspektionen, 2014; Teknikföretagen & Cetis, under utgivning). Detta är ett problem för lärare, läromedelsförfattare, lärarutbildare och andra som är direkt involverade i ungdomsskolans verksamhet. Det är också ett problem för de utbildningsinstitutioner som tar emot eleverna. Gymnasieskolorna vet inte vad de ska räkna med att eleverna kan från grundskolan. Högskolor och universitet vet inte vad studenterna har med sig från gymnasiet.

Teknikämnenas oklara identitet i ungdomsskolan ställer till problem i många länder, inte bara Sverige. Oenighet om vilka kunskaper som ska prioriteras finns både inom länder och mellan länder. På vissa håll prioriteras traditionella hantverkskunskaper medan andra satsar på programmering eller tillämpad naturvetenskap (Norström, 2022).

Avslutade arbeten/ pågående arbeten

Forskare på institutionen för lärande (ITM-skolan, KTH) arbetar med en studie av vad teknik i grund- och gymnasieskolan kan och bör vara. Denna workshop är ämnad att dels ge data till den undersökningen, dels ge möjlighet till en kvalificerad diskussion om hur grund- och gymnasieskolan kan förbereda för högre tekniska studier. Resultaten kommer också att användas i remissvaret om den nya läroplan och det nya betygssystem som ska införas hösten 2025 (andra remissomgången infaller 23 januari–23 mars 2023; Skolverket u.å.).

Workshopen genomförs på svenska.

Referenser

Norström, P. (2022). Technological systems in national standards and curricula. I J. Hallström & P.J. Williams, Teaching and learning about technological systems (ss. 35--52). Springer.

SFS 2010:800. Skollag. https://www.riksdagen.se/sv/dokument-lagar/dokument/svensk- forfattningssamling/skollag-2010800_sfs-2010-800

Skolinspektionen (2014). Teknik. Gör det osynliga synligt. Skolinspektionen. https://www.skolinspektionen.se/beslut-rapporter-statistik/publikationer/kvalitetsgranskning/2014/teknik-

-gor-det-osynliga-synligt/

Skolverket. (u.å.). Ämnesbetygsreformen. https://www.skolverket.se/undervisning/gymnasieskolan/aktuella-forandringar-pa-gymnasial- niva/amnesbetygsreformen (hämtad 2022-11-01).

Teknikföretagen & Cetis [Nationellt resurscentrum för teknikundervisning i skolan]. (under utgivning).

Teknik – Skolans viktigaste ämne.

Innehållsansvarig:kth-sotl@kth.se
Tillhör: KTH Intranät
Senast ändrad: 2023-03-05