Till innehåll på sidan
Till KTH:s startsida Till KTH:s startsida

Anmälan och omröstning är öppen till Storträffen VT-24

Huvudtema: För relevans och kvalitet i utbildningen vid KTH

En grupp människor som diskuterar runt bord
Publicerad 2024-04-15

Anmälan och omröstning är nu öppen inför vårterminens Storträff som har huvudtema: För relevans och kvalitet i utbildningen vid KTH. Den här Storträffen sker till stora delar på engelska tisdag 14 maj kl. 12:00 - 16:30.

Välkomna till Storträffen VT-24

Vårterminens storträff om utbildning på alla nivåer bjuder som vanligt in alla lärare, studenter och personal på KTH. Nya som erfarna deltagare välkomnas. Inledningen och avslutningen är i plenum i Q1 där Dekanus med flera hälsar välkomna och KTH:s pedagogiska pristagare håller ett inledande föredrag. Största delen av eftermiddagen ägnas åt gruppdiskussioner i Q-husets övningssalar. På vårterminens storträff är huvudspråket engelska i plenarsessionerna, och många gruppdiskussioner hålls också på engelska.

Anmäl & rösta här

Huvudtemat: "För relevans och kvalitet i utbildningen vid KTH" knyter an till KTH:s vision och övergripande mål

Vad innebär det för oss i den dagliga praktiken, som lärare, studenter, personal och ledning, att utforma en utbildning av högsta kvalitet som är internationellt konkurrenskraftig och präglad av samhällsrelevans? Vilka exempel finns på hur man kan integrera utbildning och forskning? Vad menar vi på KTH med att vi vill främja mångfald och inkludering? Vilka strategier har vi för att utveckla studenternas förmåga till nytänkande och samarbete för att hantera morgondagens utmaningar? Hur långt har vi kommit i olika utvecklingsarbeten, såsom alla utbildningarnas integration av hållbar utveckling? Är vi på rätt väg vad gäller relevans och kvalitet? Alla dessa frågor ventileras vid storträffen.

Storträffen är inte bara en mötesplats, det är ett tillfälle att engagera sig, utbyta idéer och forma framtiden för utbildningen vid KTH. Vi välkomnar dig att delta i denna viktiga dialog och vara en del av vår gemensamma strävan mot relevans och kvalitet i utbildningen vid KTH.  

Rösta på diskussionsteman när du anmäler dig

Om du anmäler dig senst 7 maj får du chans att rösta på diskussionsteman, vilket ger underlag för vår planering av Storträffen. Anmälan är dock öppen så länge det finns plats.

Här är ett urval av de teman du kan rösta på:

  • Posterutställning: Skolornas projekt inom Framtidens utbildning
  • Diskussion: Hållbarhet i kurser och utbildningsprogram - Vad är relevant? Vad är kvalitet?
  • Diskussion: Tala med storträffens huvudtalare och KTH:s pedagogiska pristagare Farazee Asif om pedagogik
  • Diskussion: Hur kan vi få fler studenter att delta i undervisningen?
  • Diskussion: KTH:s karriärsystem - en ny utredning
  • Erfarenhetsutbyte: Användning av AI för att automaträtta svar på öppna frågeställningar
  • Diskussion: Utvecklande utbildningskultur - hur får vi lärare att känna ansvar för och stolthet över KTH:s utbildning?
  • Demo: Videoinspelningar i utbildnings- och andra syften
  • Workshop: Var med om ett promenadseminarium

Klicka på "Anmäl & rösta här knappen" för att komma till omröstning och anmälan:

Anmäl & rösta här

Program och senaste uppdateringar kommer att finnas i kalenderhändelse här Storträffen VT-24: För relevans och kvalitet i utbildningen vid KTH

Huvudtalare för Storträffen VT24

Farazee Asif lutad mot ett räcke
"En viktig komponent i min undervisning är att studenterna ser en röd tråd i vad, varför och hur det lärs ut", säger Farazee Asif, vinnare av KTH:s pedagogiska pris. Foto: Magnus Glans

”En viktig komponent i min undervisning är att studenterna ser en röd tråd när det gäller vad, varför och hur det lärs ut”, säger Farazee Asif som får KTH:s pedagogiska pris. Foto: Magnus Glans

Huvudtalare Farazee Asif vinnare av Pedagogiska priset 2023

Farazee Asif, docent i cirkulära tillverkningssystem, har varit engagerad i forskning och utbildning sedan han började på institutionen för produktionsteknik 2006. Han har specialiserat sig på cirkulär ekonomi och fokuserar bland annat på modellering och simulering av komplexa system för resursbevarande inom cirkulära tillverkningssystem. Dessutom fungerar han som koordinator för det internationella civilingenjörsprogrammet i produktionsteknik och management, och tar ansvar för kurser som Circular Manufacturing Systems och Quality Control.

Nominering

"Dr. Farazee Asif är nominerad till KTH:s pedagogiska pris 2023 för att ha visat på utmärkta pedagogiska färdigheter i undervisningen genom att utforma och framgångsrikt driva kursen: MG2043 Cirkulära tillverkningssystem  (CMS). Kursen integrerar teorier och praxis som utvecklats av instruktörerna och visar industriella tillämpningar för en påtaglig koppling mellan teori och praktik. Som arkitekt för CMS-ramverket bidrar Asif avsevärt till kursens kunskapsbas. Kursen är anpassad till mål 12 för hållbar utveckling och betonar ansvarsfull konsumtion och produktion, i linje med KTH:s engagemang för utbildning i hållbar utveckling. Kursen är studentcentrerad och mycket anpassad, och uppmuntrar till en teamdriven inlärningsmiljö med flexibla inlärningsmetoder, som främjar kamratgranskningar och flera feedbackmöjligheter, vilket säkerställer rättvisa inlärningsresultat.
Läs mer om KTH:s pedagogiska pris och Dr. Farazee Asif pristagare 2023

”Studenternas idéer kan bli spin off-företag”

KTH:s pedagogiska pris

KTH:s pedagogiska pris   delas ut till lärare inom KTH, för framstående insatser inom grund-, avancerad och forskarnivå. Priset om 20 000 kronor delas årligen ut till en eller två personer att användas till resor för förkovran inom ämnet.

Välkomna! Dekanus & Storträffskommittén

Om ni vill komma i kontakt med oss, mejla stortraffen@kth.se