Studenterna Ida och Nelly genomför sina Masters i samarbete med K-ULF

porträtt bild av Ida Fantenberg Niklasson och Nelly Wannberg
Publicerad 2022-02-02

Ida Fantenberg Niklasson och Nelly Wannberg har under hösten 2021 genomfört sitt slutgiltiga examensarbete, vid programmet Civilingenjör och Lärare på KTH. Examensarbetet genomfördes som ett praktiknära samarbete inom K-ULF-projektet.

Att planera för avritualisering vid undervisning med GeoGebra

Från starten av examensarbetet var vi båda intresserade av att göra ett arbete som handlade om digitaliseringen av matematikundervisningen. Vi tog kontakt med K-ULF-projektet och därifrån utvecklade vi våra frågeställningar i samråd med några gymnasielärare i matematik.

Läs mer på deras blogginlägg på ULF

Här kommer tre snabba frågor och svar om våra erfarenheter.

Vad tar vi med oss från exjobbet ut i arbetslivet?

Ida - En bättre tidsuppfattning av ett större arbete. Både hur lite och mycket tid vissa saker tar, men också vikten av diskutera med andra för att ta sig vidare.
Nelly - Det ska bli spännande att ta med lärarhandledningen ut på klassrumsgolvet och testa den med elever.

Om vi skulle göra om exjobbet, vad hade vi gjort annorlunda?

Ida - Jag hade velat hålla fler fokusgrupper och pratat med fler lärare. Det var både givande och roligt att vara moderator!
Nelly - Jag hade velat vinkla arbetet för att möjliggöra elevdeltagande i undersökningarna som gjordes. Det blir istället ett arbete för vidare forskning!

Vad är vårt bästa minne från samarbetet med K-ULF?

Ida - Alla måndagsförmiddagar som spenderades på zoom, med intressanta diskussioner och mycket inspiration från alla lärare!
Nelly - Att delta i K-ULFs verksamhet även utanför ramarna för exjobbet och diskutera, bland annat, praktiknära forskning och VFU.

Innehållsansvarig:infomaster@itm.kth.se
Tillhör: Institutionen för lärande