Alla campus öppnar för studenter igen

Rektor Sigbritt Karlsson
Rektor Sigbritt Karlsson, foto: Lieselotte van der Meijs
Publicerad 2020-06-05

I höst öppnar samtliga campus igen. Från och med första augusti görs lokalerna successivt tillgängliga för studenterna.
– Regeringens besked var välkommet och det vi hoppats på. Inom de närmaste veckorna kommer även beslut om hur personalens återgång ska se ut, säger rektor Sigbritt Karlsson.

I rektorsbeslutet om höstterminen, som fattades den 4 juni, sätts ramarna för hur utbildningen ska bedrivas - i linje med Folkhälsomyndighetens rekommendationer.

Till exempel kommer mottagningen av nya studenter delvis se annorlunda ut för att undvika att alltför många människor samlas på en och samma gång. Det blir en digital del och en del som är förlagd på campus. Storföreläsningar och salstentamen kommer också i möjligaste mån ske under alternativa former.

– Vi har tagit sjumilakliv i utvecklingen av vår digitala lärmiljö under vårens kris och det ska vi naturligtvis ta till vara.

Ramarna för hur personalens närvaro på campus ska se ut kommer inom de kommande veckorna i ett annat rektorsbeslut.

– Det är viktigt att anställda och studenter känner sig trygga med hur verksamheten ska bedrivas och därför arbetar vi för att anpassa verksamheten efter rådande läge, säger Sigbritt Karlsson.

Text: Jill Klackenberg

KTH Taggar: