Demonstranter avhysta från borggården

KTH-logotypen på en husfasad.
De propalestinska demonstranter som tältat på borggården har avhysts av polisen.
Publicerad 2024-06-14

KTH har ansökt och beviljats tillstånd för att använda marken på borggården för en konferens den 17 juni. Det innebär att de som tältat där sedan 14 maj och som saknar tillstånd måste flytta på sig. Polisen har därför bett dem att avlägsna sig och på förmiddagen den 14 juni avhystes demonstranterna av polisen. Det här är en av flera konferenser som KTH ska vara värd för under sommaren och som behöver tillgång till områden utomhus på KTH Campus.

Måndagen den 17 juni hålls konferensen R&D Management Conference med drygt 600 deltagare från 90 olika länder.

Sedan den 14 maj har ett antal studenter protesterat mot kriget i Gaza på borggården och framfört en rad krav på KTH bland att KTH ska ta ställning i fråga om kriget.

KTH som universitet tar inte politisk ställning, utan uppdraget är utbildning och forskning. KTH är en myndighet och som sådan följer KTH regeringens linje i utrikespolitiska frågor.

– Vi behöver helt enkelt borggården i vår verksamhet – en yta som använts av demonstranterna i en månad. Vi har tidigare haft en dialog med dem men konstaterade att vi inte kunde möta deras krav, säger Anders Söderholm, KTH:s rektor.

Den 14 maj gjorde polisen bedömningen att demonstrationen på borggården var en icke tillståndsgiven allmän sammankomst och som sådan skyddad i grundlagen.

Sedan dess har KTH haft en löpande kontakt med polisen som bedömt och hanterat situationen.

Det har skett en hel del skadegörelse de senaste veckorna på campus, sedan protesterna startade, som innebär stora kostnader. Det är oklart vem som ligger bakom skadegörelsen, men vid flera tillfällen har röd färg sprayats på fasader och dörrar, samt även inomhus. Passersystemet har saboterats på ett antal byggnader. Totalt ligger kostnaderna för sanering, reparationer och bevakning så här långt på miljonbelopp. KTH:s verksamhet har också störts av högljudda protester vid flera tillfällen. Det handlar om tentamenstillfällen, disputationer, möten och konferenser.

KTH har arbetat förebyggande för att minimera störningarna av verksamheten, till exempel genom omplanering av ordinarie bevakning och till viss del ökad bevakning av de mest utsatta områdena.

Text: Jill Klackenberg

Innehållsansvarig:redaktion@kth.se