Anna Burvall i föreläsningssalen framför "svarta tavlan".
Anna Burvall spelar in föreläsningar som studenterna kan se via KTH Play.

Fixar undervisning på distans – trots allt

Publicerad 2020-04-21

Hur klarar lärarna omställningen till distansundervisning?
– Det fungerar förvånansvärt bra och går lättare än vad jag trodde, säger fysikläraren Anna Burvall. Samtidigt hoppas hon komma tillbaka till klassrummet så snart som möjligt – i alla fall till augusti.

En del kallar det för ett gigantiskt pedagogiskt experiment när i princip alla universitetslärare i landet gått över till att undervisa digitalt. Vissa är vana att arbeta online, andra får kasta sig ut i okända vatten.

– Jag tycker om att vara på plats i klassrummet och är egentligen emot detta, men det gick tydligen att lära sig, säger Anna Burvall , en månad efter omställningen.

När beskedet kom att Sverige ska stänga landets högskolor hade hon redan förberett sig en del, skaffat filmutrustning och även hunnit spela in två föreläsningar. Samma dag förnyade hon utrustningen med en bättre mikrofon och en webbkamera som fungerade att spela in med framför svarta tavlan.

– Jag har inte känt mig så bekväm framför kameran eller med tanken på att sprida undervisningsfilmer online, men man har ju inte haft något val. Nu har jag har lärt mig hantverket inför öppen ridå, spelar in utan att granska särskilt mycket i efterhand och så ut med det bara!

Inspelningarna gör hon helst på plats i lärosalen. Föreläsningen delas upp i tio minuters klipp och läggs ut på den digitala plattformen KTH Play. Med varje föreläsning följer en inlämningsuppgift med strikt deadline – tanken är att uppmuntra studenterna att hålla studietakten.

Så din undervisning rullar på – trots allt?
– Ja, det funkar bra visar gensvaret från studenterna. De har det lite jobbigare än vanligt, men tycker att de kan följa kursen – nu gäller det bara att upprätthålla nivån hela vägen.

Studenterna, sammanlagt 170 i två kurser, får sig också till livs filmade laborationer, både inspelade och live-streamade. Labbansvariga handleder och förevisar varpå studenterna skriver labbrapporter.

– Laborationer på distans är kanske lite absurt, men våra labbansvariga har tagit fram ett koncept som fungerar och som går att examinera på.

Arbetsbelastningen har gått upp och ner. De första veckorna var det mycket helg- och kvällsjobb. Nu har det lugnat ned sig. Tack vare inspelningarna har hon även kunnat spara in en del tid, eftersom kursernas innehåll överlappar varandra.

Hur har du upplevt omställningen?
– I början gick det förvånansvärt bra. Nu märker jag lite mer av de knepigare sidorna, att vara utan socialt sammanhang, inte träffa folk, studenter och kollegor. Men det fungerar – helt klart.

Hur tänker du kring osäkerheten om när det blir en ”normal arbetsvardag”?
– Jag räknar med att det här fortsätter till sommaren men hoppas på något mer normalt i augusti, åtminstone delvis, till exempel när det gäller tentor. Till hösten har jag ett moment som är mycket labbintensivt. Hur ska det gå? Det är saker som snurrar i huvudet.

När corona blåst över – fortsätter du med distansundervisningen då?
– Det är en spännande fråga och jag vill gärna se en diskussion om hur vi kan ta tillvara på det som utvecklats inom online-undervisningen, att använda det som ett komplement.

– Samtidigt finns det stora fördelar med fysisk undervisning, det är socialt, lättare att fånga upp studenter som halkar efter – i det långa loppet blir det bättre undervisning.

Text: Christer Gummeson

Innehållsansvarig:intranytt@kth.se
Tillhör: Aktuellt
Senast ändrad: 2020-04-21