Bildcollage på medarbetare på KTH som utför olika typer av friskvårdsaktiviteter.
Utegym, livet på landet, naturen i Österbotten, cykeltur vid Slussen, paddlingsturer och sjön Trekanten var några saker som fastnade på bild när de tävlande delade sina träningspass.

Friskvård gav närhet i distansen

Publicerad 2020-06-17

Uppemot tusen medarbetare har joggat, promenerat, peppat och umgåtts med varandra i KTH Active Together. Nu har vinnarna korats – både på lag- och individnivå.

Emelie Blomgren
Emelie Blomgren under sin morgonträning.

Totalt 939 medarbetare har deltagit, alla på sina egna villkor, oavsett motionsnivå. Samtidigt har många umgåtts på ett nytt sätt och hållit kontakten med kollegorna med tillrop och delning av bilder och filmer via en speciell app.

– Jag har tagit raska promenader, styrketränat och cyklat en del. Vi har varit duktiga på att promenera i vårt lag och delat med oss av natursköna omgivningar. Det har varit så kul att se hur mina kollegor bor och vilka smultronställen de har runt knuten, säger Emelie Blomgren , som arbetar med ledningsstöd på ABE-skolan.

Hon är en av medlemmarna i laget ”Fit and fABEulous”, som vann tävlingen inom kategorin ”social score”, alltså det lag som var allra flitigast på att dela sina erfarenheter och motivera lagkompisarna.

– Vi kämpade och peppade varandra in i det sista. Jag är så stolt över oss – det var verkligen ett grymt lagarbete, säger hon.

Förhoppningen med aktiviteten har varit underlätta vardagen i tider då många jobbar hemifrån – att minska stillasittande och ensamtid.

Emelie Blomgren kom just tillbaka från föräldraledighet och hade sett fram emot att träffa kollegorna igen när direktiven om distansarbete kom. Tävlingen har blivit ett sätt att skapa en ny form av socialt sammanhang under coronapandemin, säger hon.

– Jag har trots allt fått känslan av samhörighet med kollegor. Några i laget har till och med varit aktiva tillsammans – med rekommenderat avstånd – då vi bor rätt nära varandra. Vi paddlade kajak förra veckan.

Kajsa Uusitalo
Kajsa Uusitalo.

Vinnarlaget inom kategorin den grupp som rört på sig mest går under namnet Happiest feet. Kajsa Uusitalo  som jobbar med HR-frågor vid CBH-skolan och en av fyra i laget, tycker att tävlingen varit ett jättefint initiativ.

– Jag promenerar och joggar regelbundet, men tävlingen gav mig extra motivation. Turerna har nog också blivit lite längre än vanligt ibland eftersom jag ville hitta snyggare motiv till mina foton. Jag gillade verkligen initiativet och tror att det har hjälp många av våra medarbetare att bryta isoleringen.

Hon har på grund av familjeskäl befunnit sig i Österbotten och har kunnat dela med sig av många fina naturbilder.

– Jag har passat på att utforska traktens samtliga skogsvägar – så känns det i alla fall. Ibland behövde fantasin användas och inspektion av skogsskifte utökades till en skogspromenad i raskt tempo. Tävlingen gav mig även en inblick i mina kollegors vardag och jag uppskattade deras glada tillrop.

På individnivå har även vinnare utsetts bland de som förbättrat sina motionsvanor mest. Segraren Adam Ståhlkrantz , industridoktorand vid ITM-skolan har gått från noll till sju träningspass i veckan. Den som tränat allra mest av samtliga deltagare är Linda Rose , universitetslektor vid CBL-skolan, som motionerat sammanlagt 7 370 minuter under perioden.

Text: Christer Gummeson

Lite siffror och statistik om KTH Active Together:

• Deltagarna har peppat varandra mer än 137 000 gånger med likes, kommentarer, foton och videos.
  • Genomsnittet för varje persons träning var 4,7 pass omfattande 5 timmar och 35 minuter per vecka.
  • Deltagarna ökade motionsnivån med 43 procent, och 88 procent av dem motionerade 2 pass i veckan eller mer.

De 15 bäst placerade inom lag- (totalt 94 lag deltog) och individtävlingarna:

• Lag - högst snitt på antal pass och träningstid: 1) Happiest feet CBH, 2) Geoinformatics, 3) THE ACTIVATED - ARCH, 4) SIMEX, 5) Fit and fABEulous, 6) The Language League, 7) Team CBL, 8) RSO Tigers, 9) Just do it!, 10) Hållbar utväxling, 11) Fysikadmin, 12) KTH INNOVATION, 13) Team IT, 14) HPU, 15) ITRL.
  • Lag – bästa “social score”: 1) Fit and fABEulous, 2) RSO Tigers, 3) The Language League, 4) Just do it!, 5) Team CBL, 6) Fysikadmin, 7) Utbildningskansliet ABE, 8) ITRL, 9) THE ACTIVATED - ARCH, 10) Team IT, 11) ErgoMotion, 12) KTH INNOVATION, 13) Hållbar utväxling, 14) ISE, 15) HannaSaras hjältar.
  • Individ – störst förbättring före och efter tävling: 1) Adam Ståhlkrantz, 2) Joshua Kumpati, 3) Mats Boij, 4) Ramis Örlü, 5) Torbjörn Bäck, 6) Per-Arne Lindqvist, 7) Cecilia Olah, 8) Christina Carlsson, 9) Alexandra Rudyk Kinnander, 10) Nina Karlstedt, 11) Joakim Jalden, 12) Fredrik Sidoli, 13) Viktoria Bylund, 14) Hanna Bernemyr, 15) Madeleine Sidoli.
  • Individ – flest pass i veckan och total träningstid: 1) Linda Rose, 2) Louise Sköldberg; 3) Charlotte Hurdelbrink; 4) Nina Ebkar, 5) Malin Hedengran, 6) Mia Brandelius, 7) Björn "Blixten" Kjellgren, 8) Aksel Malmström, 9) Anton Boström, 10) Henrik Grimler, 11) Niklas Ekneling, 12) Sara Öhman, 13) Deniz Yildiz, 14) Anette Rudholm, 15) Fredrik Björklund.
Innehållsansvarig:intranytt@kth.se
Tillhör: Aktuellt